M
Ja för annars hade dom inte gjort det.

M
huggan skrev:
Ja för annars hade dom inte gjort det.
Dumt svar. Det förekommer ofta fel av olika slag under valet.

www.val.se/om_oss/nyheter/

Det står tex att efter avslutat val 20:00 så visas preliminära resultatet.

Om en vallokal har öppet _längre_ än till 20:00 verkar det märkligt att publicera eftersom valet inte ännu avslutats.

I Sverige finns vad jag vet inga som helst förbud mot att publicera resultat eller opinionsundersökningar under pågående röstning. Metro kom ju under eftermidddagen med två st exit polls.

Problemet är väl snarare att det blev löjliga köer i vissa vallokaler. Det kan ju göra att folk inte röstar.

M
Kö är såklart ett problem, speciellt om det får människor att inte rösta.

Tycker dock att det borde vara som i många andra länder en frizon under valdagen fram tills att alla vallokaler stängt. Lagen verkar faktiskt skriven så att rösterna i en vallokal ska räknas snarast efter stängning utan att ta hänsyn till andra vallokalers öppettider... är inte det märkligt?

Jag kan ha en sympati för förbud mot publicering av opinionsundersökningar under viss tid före valet och tystnadsplikt för dem som räknar röster under den tid rösträkningen pågår under valnatten, men jag har absolut ingen aning om sådana saker verkligen påverkar valresultatet eller inte. Låter som ett område där forskningen borde få avgöra.

Jag jobbade själv som valförrättare (röstmottagare) under valdagen och så som jag förstår det var det en eller ett fåtal lokaler som hade öppet till 2130 och detta beroende på -väldigt speciella- omständigheter och det beslutet fick tas akut under dagen. Klockan 20 är det föreskrivna slutet. När klockan är 20 stängs röstningen och vi börjar räkna rösterna. Det preliminära resultatet rings in så fort det är klart. När allt är färdigt lämnas allt in till kommunhuset som sedan skickar det till länsstyrelsen som räknar allt igen. Rösträknandet är öppet för alla om man vill komma dit och titta på hur det går till.

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Om man förtidsröstar så kan man ju rösta även på valdagen och tidigare röstning styks
Hur vet dom vad jag röstat på innan, eller talar man om det och de rösterna styks?

P
Vid förtidsrösten stoppas väl valsedlar och röstkort i ett kuvert har jag för mig. I vallokalen tas de hand om sist. Så om du varit i vallokalen och röstat så är du redan avprickad i röstlängden och dina förtidsröster kastas helt enkelt

Se http://www.val.se/val_rkl_2014/rosta_har/angerrosta/index.html

Precis som p.lundgren skriver, förtidsrösterna läggs inte ner i urnan förrän lokalen stängs och då prickas alla förtidsröstare av mot vallängden; om du röstat i lokalen samma dag slängs förtidsrösten och annars läggs kuvertet ner i urnan bland de andra. Jag har jobbat på de tre senaste valen och det har aldrig hänt dock. Självklart rivs förtidsrösterna utan att vi tittar på dem. Vi hade ca en tredjedel av rösterna som förtidsröster.

Själva räknande går rätt kvickt när man väl börjat sortera lapparna; det finns inget att tjäna på att "läcka" någon information eftersom den rings in omedelbart till valmyndigheten. I vårt distrikt var vi klara med riksdagsvalet precis innan 23.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.