Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det går bra även utan plywood bakom, det spricker inte. Men plywooden har vissa bra egenskaper, att man kan skruva upp saker i badrummet genom skruv som går hela vägen in i träskivan t ex.
Jo, men brukar man inte då istället oftast ha OSB? Den har ju också fibrer i olika riktningar.

P
L Lilllen skrev:
Jo, men brukar man inte då istället oftast ha OSB? Den har ju också fibrer i olika riktningar.
Inte i badrum!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Inte i badrum!
Inte? Alltså OSB bakom gipset.

P
L Lilllen skrev:
Inte? Alltså OSB bakom gipset.
Inte i badrum, där används 15mm konstruktionsplywood enligt en godkänd väggtyp som branschen har tagit fram..
Det finns givetvis vissa som använder OSB i badrum då det inte finns något lagkrav om vad som man måste använda…
Däremot vanliga rum så används OSBen i större utsträckning..

• Illustration av två väggkonstruktioner i badrum, en med kakel och en med plastmatta, visar lager av plywood, skiva enligt GVK och tätskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Inte i badrum, där används 15mm konstruktionsplywood enligt en godkänd väggtyp som branschen har tagit fram..
Det finns givetvis vissa som använder OSB i badrum då det inte finns något lagkrav om vad som man måste använda…
Däremot vanliga rum så används OSBen i större utsträckning..
Jo, det var mitt första argument, att man använder plywood bakom gips i badrum. Claes skrev då att det även går bra utan plywood utan att det spricker. Då skrev jag att man då väl oftast åtminstone använder OSB. Men hela min fundering gäller om gips funkar bra i trähus i vanliga rum, utan att det blir sprickbildning. Eller om det funkar lika bra, eller t.o.m. bättre med olika former av träskivor, där allt utvidgas/krymper ungefär lika mycket olika årstider.

P
Gips är ju ett dött material så det bör bli minst rörelser..

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Gips är bättre eftersom det inte rör sig som träskivor. Och det fungerar i badrum på träregel som jag angav. Standard fackmässig konstruktion.

P
Vi gjorde om alla ytskikt i vårt hus via snickare.

Huset byggt tidigt 80-tal. Renoveringsgips i alla väggar och tak.

Efter bara några månader (vinter blev sommar) var det tunna sprickor i kanske 20% av alla skarvar i väggar OCH tak. Snickaren började skylla på sättningar i huset (som står på berg högst upp i kvarteret) och pekade på någon enstaka torrspricka i sockeln som ”bevis”.

I själva verket handlade det om att snickaren inte vill/hade råd att göra om jobbet.

Vi tog in besiktningsman som totalsågade snickaren. För det första hade han använt glasfiberväv vilket är en big no-no när det är trä bakom. Pappersremsa ska användas. Detta kunde jag googla mig till på 5 min.

Det besiktningsmannen rekommenderade dock var microlit. Snickaren fick snällt göra om och vi har inte sett tillstymmelse till spricka sedan dess.

Trä förändrar sig enormt pga luftfuktigheten. Vissa av våra dörrar börjar kärva lite på sommaren. Dörrar som med god marginal inte kärvar under årets övriga 3 årstider.

För att ta upp rörelser så har ju nästan alla tak plattor med skarvar (vilka är fruktansvärt fula)

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är tunn renoveringsgips verkligen jämförbart med riktig 13 mm gips för förstyvningsändamål?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Cheesen
.

Ni med gipsade småhus i trä, berätta gärna om era erfarenheter.
Vårt hus är ju snart 8 år med försätta gipsväggar. Har snart fixat varenda gipsskarv i huset. Men det har inte vart nån skarv som spruckit sedan jag åtgärdat den så det har nog rört sig klart.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
P
Är tunn renoveringsgips verkligen jämförbart med riktig 13 mm gips för förstyvningsändamål?
Sorry. Var inte renoveringsgips utan rejäla gipsskivor. Fel av mig

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
renoveringsgips 7mm fanns inte 1980 däremot fanns det 9 mm gips 1980

Glasfibervävsremsan är väl djävulens påfund, men det är förstås mer rationellt att lägga den i spacklet.

Jag sätter renoverings gipset 60 cm förskjutet ,så skarvarna inte hamnar över varandra. Det har fungerat för mig.

Har man väggmoduler (trä) som skruvats ihop med gummitätning emellan kan man misstänka att det kan röra sig lite (även om det mest är till för att underlätta vid byggandet).
Och ja, i de skarvarna spricker spackel och tapeten ser ful ut även om den håller. Ytter eller inner vägg spelar ingen större roll. Glasfiberremsan ryker helt enkelt av!

Ok. Så om jag förstår er rätt så ska jag sätta gipstak? Ska jag ta bort spånskivorna i taket först isf? Eller ni tycker att allt ska gipsas? Vi som var så glada att man kunde skruva lätt i väggarna 😅men ni bedömmer det inte vara någon direkt fara med huset?
Som nån skrev så borde det ju inte röra sig mer än då till viss del säsongsvis iom att det är 36år. Dock bodde här två vuxna innan oss som är 5-6 pers vilket kan påverka något också.

Det kalla hörnet oroar mig nog mest iom att det är värme på utsidan. De la nyligen om taket och jag gissar att de missat vid det hörnet där balkongen kommer ut...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.