7 980 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Är det så komplicerat dra rören i vägg istället för utanpåliggande?
Varför så arg? Vi drar rören där kunden/beställaren vill ha dem. Vid nybyggnation står det specat på ritningen.Kycklingen skrev:
Nyproducerad BRF. Det kanske står i stadgarna att rör endast för läggas utvändigt i våtrum. Detta skulle då motiveras med risken gör läckage i en vägg. Vidare har jag svårt att tro att försäkringsbolag godkänner lappat tätskikt. Då gör inte BRFen det heller. Kort sagt, vill man ha infällda rör får man riva hela badrummet. Jag har svårt att se att TS skulle kunna motivera den kostnaden.H hempularen skrev:Det var ju iofs. lite ny information. Den vägg som rören skall in i måste givetvis rivas. men sedan uppstår frågan om det går att skarva ihop tätskiktet mellan den väg som måste byggas upp igen och de kvarvarande väggarna, och golvet.
Det är inte en enkel operation. Det måste finnas 5 - 10 cm frilagt oskadat tätskikt att lappa över med det nya vid alla skarvar. Det bör vara möjligt, men det är tidskrävande att frilägga så stor yta tätskikt utan att skada det.
Men om du skall ha in rören i väggen, så måste man också titta på vilka möjligheter det finns att ordna ett godkänt kopplingsutrymme inne i väggen. En vanlig lösning (men inte den enda), är att man sätter in ett fördelarskåp i väggen med plåtlucka ut i mot rummet. Då finns alla kopplingar i det täta, inspekterbara skåpet. Med ett skvallerrör ut genom väggen- Läckade vatten skall rinna ut så att man upptäcker om det blir en läcka.
Det är (tror jag) framförallt för att slippa arbetet och kostnaden med fördelarskåp som man väljer att dra utanpåliggande rör.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Ingen rörskarv får finnas dold i väggen. Det kan vara svårt, ibland kanske ogörligt att skarva tätskiktet säkert. Det är enl våtsäker installation vanligt att rören dras i takvinkeln och ner till tappventilen/blandaren. Bestämmelserna har kanske rev sedan jag var inblandad i installationer.Kycklingen skrev:
Klicka här för att svara