6 230 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Är det Perilex stickpropp jag behöver.
Moderator
· Stockholm
· 57 729 inlägg
OM du har bilder på anslutningen i dne bef. spisen, så kan det ge en ledtråd om huruvida du har nolla framdragen till ditt perilexuttag.
Annars tar du reda på det genom att öppna uttaget och plåta. Om det finns 5 trådar inkopplade i uttaget så är det med stor sannolikhet korrekt.
Annars tar du reda på det genom att öppna uttaget och plåta. Om det finns 5 trådar inkopplade i uttaget så är det med stor sannolikhet korrekt.
Och slå av alt skruva ur de säkringar som är märkta spis och "1" innan du öppnar perilexuttaget.H hempularen skrev:
För en gångs skull står det faktiskt inte 400V.J Josth skrev:Det är då alltså enligt det översta alternativet, 400 V 3N~, som spisen ska kopplas in. Men man behöver först kontrollera att även nollan är framdragen till Perilex-uttaget och fungerar, annars kan den nya spisen förstöras. Lite konstigt att det står att säkringarna ska vara 20 A på den nya spisen. 16 A brukar annars räcka långt. Är det en specialmodell med dubbla ugnar eller liknande?
Perilexuttaget beskrivs sammanfattningsvis t.ex. på: [länk]
Men det stämmer att övre alternativet är det som ska användas.
Ta hjälp av behörig!!
Bästa svaret
Om du läser manualen ser du att det finns en inställning som begränsar hällen till 3500 W och då räcker 16 A med säkerhet. Om man vill ha hällen på max 4500 W så rekommenderas 20 A säkringar. 16 A tål överlast en stund men löser säkert ut om man kör på max en längre stund.1 1axel skrev:
Nu använder man normalt inte full effekt under någon längre tid, så är det vanlig matlagning för ett hushåll så är det inga problem.
Ps.
Jag satte i 3x10 A säkringar som prov när jag byggde, dom har inte behövts bytas på över 40 år.
Ps.
Jag satte i 3x10 A säkringar som prov när jag byggde, dom har inte behövts bytas på över 40 år.
Jag skulle undvika att begränsa hällen utan lura den att den har 20A-säkrats. Detta eftersom vi vet att att 16A-säkringarna tillsammans tål 11 kW.J Josth skrev:
När vi tog över svärfars gård noterade jag att den gamla 400V-spisen sedan urminnes tider gått på 3 st 10A-diazed som aldrig hade lösts ut.
Ja diazed kan klara överlast bra men de blir väldigt väldigt varma så det är inte heller så snällt mot ledningsmaterialet närmast. Problemet med denna Bosch/Siemens-spis är att den bara verkar ha ett drivkort till hällen internt och att hela hällen då drivs av enbart en fas. Därav max 7,85 kW för hela spisen inkl. ugnen. Har man två plattor på och sätter på de andra två kommer de första två att regleras ner ganska kraftigt. Uppåt 4500 W på sammanlagt fyra plattor en stund när man lagar mycket mat känns inte orimligt.
Så den här spisen är alltså lika idiotisk som de boschar vilka har figurerat i flera trådar med missnöjda köpare?J Josth skrev:Ja diazed kan klara överlast bra men de blir väldigt väldigt varma så det är inte heller så snällt mot ledningsmaterialet närmast. Problemet med denna Bosch/Siemens-spis är att den bara verkar ha ett drivkort till hällen internt och att hela hällen då drivs av enbart en fas. Därav max 7,85 kW för hela spisen inkl. ugnen. Har man två plattor på och sätter på de andra två kommer de första två att regleras ner ganska kraftigt. Uppåt 4500 W på sammanlagt fyra plattor en stund när man lagar mycket mat känns inte orimligt.
På boschspisarna kunde man dock se att en fas var blindparkerad i spisens plint. Man skulle vilja se kopplingsplinten på denna Siemens.