8 557 läst ·
44 svar
9k läst
44 svar
Är det olagligt att lämna ett badrum ojordat och vad innebär det
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Vi får väl hoppas att den andre eklektrikern som rättat till det har sett till att det finns jorfelsbrytare.
Förhoppningsvis har du inte betalat för jobbet?
Det vore kanske bra om du kunde få en kortare beskrivning ex. via mail från elektrikern som åtgärdade felet, om vad han gjorde. Detta låter absolut som något du borde anmäla till elsäkerhetsverket.
Det vore kanske bra om du kunde få en kortare beskrivning ex. via mail från elektrikern som åtgärdade felet, om vad han gjorde. Detta låter absolut som något du borde anmäla till elsäkerhetsverket.
Pratade med dom idag.H hempularen skrev:Vi får väl hoppas att den andre eklektrikern som rättat till det har sett till att det finns jorfelsbrytare.
Ja så där raka svar får man ingenstans. Däremot sa han att ja de har ju helt klart gjort fel å ja jag kan ju stämma dom om jag vill.useless skrev:
Samtidigt har man eget ansvar. Vilket jag både förstår och inte. Man anlitar ju ofta något dyr hanterverkare just för att en själv inte kan. Ska mormor tex klara kolla upp om de jordat rätt osv.. Nä.
Iaf. De skulle ha koll på företaget nu och göra kontroll eller nåt.
Är det att du inte får svar från din senaste elektriker, alternativt att du inte har kunskap att förstå dem.
Ta inte illa upp, men utifrån hur du beskriver vad som hänt och inte kan redogöra detaljerna blir det lite förvirrande.
Vilket också kan vara orsaken till att det "saknas raka svar".
Ta inte illa upp, men utifrån hur du beskriver vad som hänt och inte kan redogöra detaljerna blir det lite förvirrande.
Vilket också kan vara orsaken till att det "saknas raka svar".
Nä elsäkerhetsverket va helt klar med att din gjort fel på det jag beskrev.A AndersS skrev:
Raka svaren va mer stt de ej sa exakt va det innebar för dom. En annan tycker att raka svar är stt de gjort nåt olagligt och kommer få en varning eller bli avstängda med att jobba med sådsnt ett tag eller nåt wpdnqr liksomA AndersS skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Precis, du måste kunna lita på elfirman, du har ingen annan möjlighet. Detta fungerar också bra överlag men visst kan det klicka. Man har heller ingen möjlighet att veta vem som ringer på dörren, om det är en utbildad och behörig elinstallatör eller en okunnig och obehörig elektriker. Det senare ska inte kunna ske. Elfirman ska se till att folk har den kunskaper som krävs för de jobb de skickas ut på. Men det är ju olyckligt, det är svårt för en innehavare att uppfylla sina skyldigheter i elsäkerhetslagen. En längre utläggning finns här: https://www.byggahus.se/forum/threa...kringarna-varit-av.364154/page-5#post-3559278A AlwaysAndForever skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Fast detta är ju ganska intressant ändå.......nu har vi ett tydligt fall här. Om vi leker med tanken på att tredje part får en rejäl skada och kanske nå men för livet pga detta och den parten stämmer husägaren. Vad händer ? Husägaren kommer såklart hänvisa till installatören och de kanske sparkar ifrån sig och hävdar nåt eller kanske har gått i konkurs sen länge och kvar står husägaren som ju ändå är fullt ut ansvarig för sin anläggning. Vad händer?
Du har ytterligare en komplexitet, TS har haft ytterligare en firma som gjort ett arbete senare för att rätta till något där TS inte vet vad de gjort.S Stefan1972 skrev:Fast detta är ju ganska intressant ändå.......nu har vi ett tydligt fall här. Om vi leker med tanken på att tredje part får en rejäl skada och kanske nå men för livet pga detta och den parten stämmer husägaren. Vad händer ? Husägaren kommer såklart hänvisa till installatören och de kanske sparkar ifrån sig och hävdar nåt eller kanske har gått i konkurs sen länge och kvar står husägaren som ju ändå är fullt ut ansvarig för sin anläggning. Vad händer?
Så i dagsläget vet inte vi här i forumet vad som gjorts och av vem utifrån att TS inte har de uppgifterna.
Tråden känns för mig lite snurrig.
Jag förstår inte vad som rä så svårt att förstå, då elsäkerhetsverket förstod utan problem, när jag förklara samma där.
Det finns inga jordade uttag uppe. Ett badrum behöver ha jordade uttag.
Elektrikern drog inte jord till badrummet.
Tog sen in en Annan elektriker som hittade jord upp i ett uttag under dotterns gokv där det tagit stopp. Använde det och drog jorden vidare till badrummet
Det finns inga jordade uttag uppe. Ett badrum behöver ha jordade uttag.
Elektrikern drog inte jord till badrummet.
Tog sen in en Annan elektriker som hittade jord upp i ett uttag under dotterns gokv där det tagit stopp. Använde det och drog jorden vidare till badrummet