10 711 läst ·
23 svar
11k läst
23 svar
Är det okej att göra såhär?
Ja, det var rätt fult. Oavsett om hålet skurits "under" uttaget så hade det glipat mellan fasningen och själva uttaget, vilket också varit fult. Jag har lika typ av kakel, och valde att flytta strömbrytaren istället för att foga med någonting i mellanrummet.
Oj, många svar!
Det som är mest sorgligt är att alla förutsättningar att få det bra fanns från början, eftersom hela köket var bortrivet
ända in till betongen. Nya rör/dosor har frästs in i betongen (bl.a dosan för uttaget på bilden) och
snickaren i fråga som gjort kaklingen fick komma med synpunkter på exakt placering.. ändå
lyckades det bli såhär. Vet inte om det beror på lathet eller okunskap.. Svensk firma för övrigt.
Det som är mest sorgligt är att alla förutsättningar att få det bra fanns från början, eftersom hela köket var bortrivet
ända in till betongen. Nya rör/dosor har frästs in i betongen (bl.a dosan för uttaget på bilden) och
snickaren i fråga som gjort kaklingen fick komma med synpunkter på exakt placering.. ändå
lyckades det bli såhär. Vet inte om det beror på lathet eller okunskap.. Svensk firma för övrigt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Finns det inget tätskikt bakom så är det väl bara att knacka ner de tre berörda plattorna och sätta upp nya?
Jag hade inte godtagit detdär...
Jag hade inte godtagit detdär...
Elkludde skrev:
Köper du något riktigt hårt och starkt är det rätt svårt. Jag testade ta mig ..... allt när jag skulle göra hål i mina. Till slut gick det med just vinkelslip och diamantklinga. Det ska väl sägas att jag, okunnig som jag var innan renoveringen, att jag hade köpt mig klinker att sätta upp där.
Till TS, som så många har sagt så ser det där för jävligt ut. Hoppas det löser sig till något bättre!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Dessa hade du nog missat då ?Locos skrev:Köper du något riktigt hårt och starkt är det rätt svårt. Jag testade ta mig ..... allt när jag skulle göra hål i mina. Till slut gick det med just vinkelslip och diamantklinga. Det ska väl sägas att jag, okunnig som jag var innan renoveringen, att jag hade köpt mig klinker att sätta upp där.
Till TS, som så många har sagt så ser det där för jävligt ut. Hoppas det löser sig till något bättre!
http://www.kgcverktyg.se/tillbehor-hjaelpmedel/borrar/diamantborrar/diamantborr-ø70mm-predator
Klinker är förvisso lite hårdare än kakel men troligtvis har du köpt granitkeramik vilket även går med dessa...
Produkter som diskuteras: "kakeltången"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
En sån "predator" skulle jag också behövt till de golvplattor jag köpte till vår gästtoa. Det var tamejf-n det hårdaste jag varit med om i klinker/kakelväg. Problemet var för tvättställsavlopet där jag var tvungen att dra ett 65mm hål mitt i plattan för att kunna trä plattan över muffänden på uppstickande rör, toagenomföringen hamnade i fyra kakelhörn så att säga, så där var det bara att vinkelslipa av 4 plattor lite snyggt.
Började med att försöka borra hål och köra med handsåg, sen att borra många små hål, köpte sen en hålsåg för keramik på 68mm utan framgång, slutade med att jag kontrollerat lyckades knäcka plattan mitt av och sen såga/knäcka ut två halvcirklar med vinkelslipen, och tack vare ett plattan "sprack" snyggt och att den hade lite "granitlook" så gick den att sätta ihop ganska snyggt igen faktiskt. Hålsågen har jag sen använt till att borra ut djupa hål i tegel för rot-dosor utan problem, men de jäkla plattorna bet inget på.
Började med att försöka borra hål och köra med handsåg, sen att borra många små hål, köpte sen en hålsåg för keramik på 68mm utan framgång, slutade med att jag kontrollerat lyckades knäcka plattan mitt av och sen såga/knäcka ut två halvcirklar med vinkelslipen, och tack vare ett plattan "sprack" snyggt och att den hade lite "granitlook" så gick den att sätta ihop ganska snyggt igen faktiskt. Hålsågen har jag sen använt till att borra ut djupa hål i tegel för rot-dosor utan problem, men de jäkla plattorna bet inget på.
Jag kan säga till trådskaparen att själv hade jag aldrig accepterat det från någon på min firma och tror att det i de flesta fal inte hade gått igenom en besiktning. Men finns det kakel kvar med samma bränning så hade jag knackat ner en del och gjort om det
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Så får det ju inte se ut, och den typen av uttag har man ju större marginal på än som jag som satte in ett runt uttag. Av 3 uttag blev det ett som blev lite sämre men jag som lekman lyckades få till det i min första kakling så kan dessa hantverkare som jobbar med det inte få till det så ska de nog inte vara hantverkare..
Hade inte godtagit deras resultat! Stå på dig!
Hade inte godtagit deras resultat! Stå på dig!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden