Kan bara beklaga att du fått en entreprenör som inte har en aning om vad han gör, i mitt tycke har han fått dom chanser
han har rätt till att åtgärda fel, men i detta läge borde han få en fot där bak....

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Hur ska dom få dit plåtar i efterhand? Dom ska ju ligga under slangen och slangen ska tryckas fast i plåtarna.

Är förvisso bara plåtslagare och har bara haft begagnade hus.. Men borde inte värmeslangen varit med när plattan gjöts?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Är förvisso bara plåtslagare och har bara haft begagnade hus.. Men borde inte värmeslangen varit med när plattan gjöts?
Det här är ett 1,5 plans hus och övervåningen. På undervåningen ligger rören i plattan.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Aha... Men då brukar man väl använda spårade spånskivor?

Förstår fortfarande inte varför ni verkar inrikta er på hur slangen är lagd och att den är skarvad? Hela utförandet är ju katastrofalt och hela himpavimpan med små frigolitbitar ska ju inte ens vara där? Nån borde ju ha dragit i nödbromsen redan där ? Det är liksom lekmannamässigt utfört och vad och vems pengar har de sparat in på när de inte använt brukliga produkter? Är det kunden eller byggaren som valt bort spårade skivor tex?

• Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med om att det ser amatörmässigt ut. Men jag tycker även att många kritiket är väl kategoriska. Som jag uppfattar det så är det främst slangar som går från en fördelningscentral och ska vidare ut på våningsplanet. Det medför att de ligger tänligen tätt både vid centralen och dör de ska passera ut till resten av våningsplanet. Jag har svårt att de hur man skulle få till det på ett bra sätt med spårade skivor. Behovet av plåtar minskar då slingorna ligger tätt, att de ligger i cellpast är enligt samma konstruktion som resten av planet förutsätter jag.

Kort sagt, inte snyggt men inte den katastrof som många vill få det till.

Det här är vårt första hus. Svårt för en nybörjare att hålla koll på varje detalj i huset. Nu med facit i hand så skulle jag velat ändra många saker med det här bygget. Vi valde golvvärme på övervåningen men mycket mer än så visste vi inte. Vi utgick ifrån att det var en beprövad metod. Sedan var det husleverantören som valde att köpa in denna lösning.

Är hela övervåningen inbäddad med slangen i cellplast som din bild visar?

Men problemet med pusslet av frigolit är väl att det troligen kommer röra sig och smulas sönder och då ryker spacklingen och resten kan man ju räkna ut.....Har liksom aldrig sett nån som gjort det på det där viset........

• Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
P
Spårade skivor är inte dyra! Det blir dessutom bra underlag för övergolvet.

https://golvvarmebutiken.se/Vattenb...MIo_ra-52a4AIVwrYYCh0V-g3lEAQYASABEgJr3PD_BwE

Tycker att man kan kräva att systemet läggs enligt anvisningarna.

Förutom ojämn värme vet vi ju ingenting om hur livslängden på golvet bli med småbitar av frigolit. Är det vanlig frigolit lär den komprimera efter ett tag, speciellt där mangår. Begär att entreprenören visar att lösningen uppfyller alla krav på hållbarhet, livslängd, kvalitet (jämn värme), och garanti.

LK:s värmerör av PEX slang är vita. Vad är det för någe som leverantören valt?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Det är endast de områden där de måste kompromissa som ser illa ut. I övrigt ser det ut som på bilden.

Men nu har vi kommit fram till en ny lösning! Skarven ska bort! Röret i sovrummet utanför KLK läggs om helt (för att få bort skarven) och den slangen läggs även på plåtar i KLK. Så vi är på väg mot en bättre lösning nu :D Men det är ett tungt lass att dra det här som köpare.

• Installation av golvvärme med synliga rör och förbindningsskarvar i ett oinrett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Frigolit? Inte spårade spånskivor? Ytterst märkligt förfarande. Ser bedrövligt ut. Kommer inte att hålla att ställa tunga möbler.

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Skulle tro (hoppas) att det är epsskivor, inte frigolit..

A A.G skrev:
Frigolit? Inte spårade spånskivor? Ytterst märkligt förfarande. Ser bedrövligt ut. Kommer inte att hålla att ställa tunga möbler.
Vi har ändå tur eftersom de lägger golv-gips ovanpå detta innan de lägger på parketten. Men vad jag har hört så gör man vanligtvis inte så utan lägger parketten direkt på dessa frigolitskivor. (golvpapp + plast under parkett)

RED. Det är tack vare att vi ändå har golvgips så golvet blir stumt. Annars skulle golvet nog pressas ner hårt där säng-fötter osv står.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.