Be dem visa monterigsanvisningarna från tillverkaren...

Som sagt var; Det är ingen idé att försöka lappa ihop det där något mer. Riv ut och gör rätt.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
P
Undrans hur lång tid det tagit att få ihop det pusslet?
Men frigolit är ju dyrt så bäst att återanvända så mycket spill som möjligt...

Det är en jobbig process. Entreprenaden visar inget intresse på att åtgärda.

Slutbesiktning på måndag och jag vet inte hur besiktningsmannen ser på golvet. Om det är tillräckligt stort problem för att underkänna hela entreprenaden. Entreprenaden har redan lagt tillbaka parketten ovanpå och anser sig klara.

Jag skickade bilder till golvvärmetillverkaren för att få lite support av dem men har inte fått någon bra återkoppling.

Inte lätt att vara köpare/beställare. Mitt enda hopp nu är besiktningsmannen. Säljaren av huset försöker hjälpa till men osäkert hur mkt hon kan påverka.

Du skall välja bes. man.

Hur är det betalningsmässigt? Se till att hålla inne pengar som räcker för att göra om helt. Oavsett vad bes. mannen säger på Måndag.

• Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
Är det över huvud taget provtryckt?

• Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
Kan inte slutbesikta utan provtryckningsprotokoll så det måste ju vara gjort hursom.

Så här långt in i processen har jag inget negativt alls att säga om min besiktningsman. Jag har fullt förtroende för honom. Han var medveten om att golvet inte var korrekt gjort tack vare att jag tagit bilder och visat redan innan KB. På KB slog han ner på att det inte var utfört enligt montage-anvisningar samt att det var kallt i hörnorna. Sedan valde entreprenaden att lösa värme-problemet på detta vis och jag har skickat bilder på detta till bes man. Förhoppningsvis slår han ner på att det inte är utfört enligt montage-anvisningar och underkänder hela entreprenaden. Vi kan ju inte flytta in där om de ska riva upp golvet.

En besiktningsman skall ej godkänna entreprenaden om han får kunskap om det utförandet då koncekvensen är att E måste riva upp golvet i rumet och eller fler rum vilket gör att ni inte kan ta huset i bruk.
Visa BM fotona och kräv att han tar upp detta i utlåtandet.
situationen är inte rolig men om du släpper det nu finns risk att du får ta tag i problemet senare och då blir det mycket jobbigare att hantera.

Ser för bedrövligt ut. Måste väl finnas ritningar hur slangen skall ligga ? Besiktningen måste ju bli underkänd.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Ja för guds skull släpp inte det här. Om BM godkänner det här gå på direkt på vilka premisser och enligt vilken monteringanvisning. Byt BM isf också.
De är ju så jävla illa gjort så man själv blir lack..

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jafyfaen! Håller med föregående talare........

Hur många gånger får de försöka fixa?
3 gånger som med maskiner och fordon?
Sen får man ta in en annan entrepenör?

Jag hoppas verkligen att det löser sig för TS.

/W

• Gilla
Nette
  • Laddar…
Alltså... inte specifikt för ert fall (även om det ser för jävligt ut) men hur tror man ens att man sparar pengar på att försöka sig på såna här Musse Pigg-lösningar? Bara att ligga och skära till den där frigoliten...
Spårade skivor m plåtar, vad kan de kosta för ett sånt här rum? Några tusenlappar totalt? Och vad kostar det att behöva göra om saker efter besiktning?
Jag begriper verkligen inte hur någon som sysslar med sånt här yrkesmässigt ens kommer på idén...

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Som jag skrev tidigare så kontaktade jag golvvärme-tillverkaren. De har nu hört av sig och kontaktat min entreprenad med en uppdaterad ritning för KLK som ni kan se på tidigare bilder jag lagt upp här. Det var E som hörde av sig till mig och berättade detta. Enligt E så ska de nu lägga värmeplåtar där för att få bättre spridning på värmen (som det är ritat i orginal ritningarna). Men golvvärme-tillverkaren tycker de andra rummen fortfarande är ok och har därför "godkänt" att de skarvar rören under tröskeln.

För er som är nyfikna så har vi haft flera problem med det här golvet. Det började med att golvet knarrade. Knarrandet i sig beror på att dessa små frigolit-bitar rör sig när man trampar på golvet och ger ifrån sig ett väldigt låg-tonat knarrande. Men mycket irriterande. E tyckte golvet var världsklass. Efter att jag kontaktat KA, BM, golvtillverkare och säljare så gick E med på att göra om golvet och golvvärme-tillverkaren skickade även upp nytt material + maskiner åt dem gratis. E valde däremot att hälla ut flytspackel på drabbade områden och lät resten vara kvar.

Sedan kom KB och BM skrev upp golvvärme-spridningen som en punkt då den var obefintlig i KLK. Då försökte E lösa det genom att dra om slingan i KLK samt skarva. Så det är här vi är nu. Tydligen ska inga andra rum åtgärdas även om de fortfarande knarrar på sina platser. Slutbesiktningen är framskjuten till slutet på nästa vecka.

Jag ska börja med att kontakta regionschefen för golvvärme-tillverkaren och ifrågasätta varför de tycker det är ok att skarva alla rör som går in i KLK. Det är ju där golvvärme fördelaren sitter så det blir ju en del skarvar..

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.