Vi bygger hus med en entreprenad som vi inte är helt nöjda med. Förra veckan hade vi kontrollbesiktning och i klädkammaren var golvet iskallt ute i hörnorna. Det visade sig att de inte hade gjort enligt ritningen och improviserat en hel del vilket man kan se på bilderna nedan.

Idag besökte jag klädkammaren för att se hur de åtgärdat problemet och ser då att de har skarvat golvvärme-röret för att slippa behöva dra om hela slingan. Är det OK?

Och till er som undrar om en 5 åring gjort jobbet ... jag tror en 5 åring nästan hade gjort det bättre. Och inte är det enligt monterings-instruktionerna heller..

• Slarvigt lagt golvvärmerör i en kurvig väg över en klädkammares golv med synliga skarvar och brutna isoleringsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt skarvat golvvärmerör längs ett betonggolv i en klädkammare markerat med "EFTER".
    Skapa konto
  • Golv med dåligt utförda reparationer av golvvärmerör som är skarvat i ett hörn.
    Skapa konto
  • Skarvning av golvvärmerör i en klädkammare, omgiven av osammanhängande isolering och texten "EFTER" synlig.
    Skapa konto
Ja den förläggningen var verkligen High Chaparal.

Det är godkänt att skarva värmerör dolt men man bör undvika det så långt det går. Det kan vara en nödlösning om det kräver stora ingrepp att dra ett nytt skarvfritt rör. Om hela slingan ligger tillgänglig och det bara beror på att den som lagt den har varit försumlig skulle jag inte acceptera detta. Det är en helt onödig risk.

Edit: Till vänster i bild 2 finns ett stråk med dålig täckning, det blir väl lika kallt som det var i hörnen. Det hela ser verkligen oproffsigt ut tyvärr.

• Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
Vill man inte ha värmen ovanför isoleringen?
Värmespridningen känns ju sådär på det sättet det är lagt.....
Har aldrig sett den där metoden..:thinking:

• Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Bedrövligt! Det där kan väl inte en yrkesman ha gjort?
Är det rätt sorts slang de har använt?

• Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
Helt åt skogen. Kan inte bli mycket till värmespridning när slangen ligger i cellplastisolering.

• Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
Detta var det värsta jag sett på länge. :worried:
Hur ska detta kunna ge en jämn värme på golvet.
Se till att byta entreprenör och begär extern besiktning innan ytskikt monteras.
Hur ser övriga delar i huset ut?

• Gilla
Du och 19till
  • Laddar…
Ser lite knasigt ut :)
De har använt vanliga vattenrör, de kankse fungerar lika bra, men jag vet ej hur de klarar konstant värme, slingorna skall ju ligga parallellt med typ c/c 300 mm för jämn täckning. Hur mycket skall de gjuta på med flytspackel? skarven kommer ju att gjutas in vilket gör åtgärd vid ev läkage svårt. troligen inte godkänt att gjuta in koppling.
Kräv att de följer någon tillverkares anvisning e.d

Jag hade aldrig accepterat det där. Gör om gör rätt! Har de lagt flytspackel på sista bilden?

Ta bort slangen och cellplasten och ersätt den med hela skivor. Golvvärmeslangen fäster man sedan ovanpå cellplasten med hullingar. Normalt sett lägger man den i raka linjer med ca 30cm emellan beroende på slang tjocklek.

Har man lagt slangen i isoleringen för att spara höjd på golvet? Då är det bättre att lägga tunnare isoleringsskivor. Tror det finns 50 och 20mm cellplast.

Givetvis ska det inte vara någon skarv på Golvvärmeslangen. Som andra skriver kan man göra det i undantagsfall, men här är allt så illa utfört att man bör inte ha någon skarv på slangen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Slangen MÅSTE vara godkänd för värmeledning. Skillnanden är att vanliga vattenledningar i PEX är inte syretäta. Syre tränger igenom plasten och tas upp av vattnet. Det i sin tur gör att systemet rostar i förtid.

Ngn. gång på 90 talet byggdes en serie med hus där tillverkaren hade missat den syretäta beläggningen, ett tillverkningsfel. Konsekvensen blev att radiatorer rostade sönder på 3 - 5 år. och hela systemet slammade igen av rostflagor.

Oftast är vattenrör av PEX idag av "multityp" de kan användas både för värme och för tappvatten. Det betyder att de har en syretät beläggning.

Och som sagt läggningen ser inte ut att följa några anvisningar från rörtillverkarna.

Hur är resten av bygget om det ser ut sådär......................:rolleyes:

Varför har dom inte använt färdigspårad frigolit som man lägger plåt i? Vilket märke är det på golvvärmeslangen?

Helt oacceptabelt!
GÖR OM GÖR RÄTT!

Alltså vad har de gjort?
Flytspackel på frigoliten?

Tack för all feedback! Jag vill inte hänga ut golvvärme-tillverkaren p.g.a. att entreprenaden inte klarar att montera enligt instruktioner. Det ska enligt ritningen ligga frigolit-skivor där med aluminiumplåtar på som fördelar värmen korrekt.

Tyvärr så har vi haft problem med golvet flera gånger. Först när parketten var lagd så knarrade det fruktansvärt mycket. Problemet var att de små frigolit-bitarna rörde sig och den rörelsen skapade ett lågt knarrande ljud. Jag fick driva en ganska jobbig process för att få dem att åtgärda knarrandet vilket resulterade i att de lade flytspackel i halva rummet. Sen hade vi kontroll-besiktning och då var golvet verkligen iskallt ute i hörnorna. Så de fick en punkt på just värmen. Då valde de att göra denna lösning..

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
golvvärmetillverkaren är det minsta problemet............du skriver själv att det lagt små frigolitbitar som rör sig och låter. Ja det är klart att det rör sig för man kan inte göra så, det är helt befängt. Felaktigt från start. Uruselt. Spelar ingen roll att de spacklar. De har gjort fel. Allt bör göras om. Problemen kommer aldrig att sluta om det är lagt sådär.

• Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Det ser liksom ut som det är lagt av någon som inte kan nånting alls om byggnation och hittat en rulle slang i soprummet ungefär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.