Snailman
Verkar som om fiskarhedenvillan kör så, om jag tolkar deras monteringsguide korrekt...

tänkte köra på BBV:s regler

gäller nybygge har inte monterat ångspärren ännu, men snart dax...

innanför denna blir det 45x45 liggande reglar cc 300mm (regeln 45x195) och 45mm stenullsisolering och sedan antingen råspont (eller plywood) och glasrock 12,5 mm skivor (1 lager)

(I forntiden stod det ju i BBR:s regler att man inte fick ha ångspärren kvar i ytterväggen men antar att det har blivit ändrat till att man får ha kvar den?)

Jag skulle inte haft 2 täta skikt, skulle strunta i plasten.

Ja det är ändrat i de senare revideringarna då man inte funnit några hinder att göra så....

Snailman
ok, jag kommer nog att köra med plast i alla ytterväggarna då...

Så länge plasten släpper igenom mer ånga än tätskiktet så ska det vara OK.
Jag fick lära mig att vindduk är bättre i yttervägg vid badrum.

Jag ställer mig frågan vart fukten som kan komma mellan de täta skikten ska ta vägen.

Jag själv skippade plasten i min badrumsvägg mot yttervägg då jag inte gillar mögel.
Men jag kan ha fel.

Krilleman
Håller med Fliken!

Arga snickaren nämnde precis detta i dagens program. Ingen plast i väggen.

• Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Såg också Arga snickaren precis och min magkänsla säger mig att dubbla "täta" skikt känns fel. Frågan är bara hur man gör för att få till en bra anslutning mellan ångspärr och tätskikt?

Kan man vika in ånspärren och fästa tätskikt över plasten? Någon som kan tipsa om hur man har löst detta?

Redigerat:
Snailman
har kollat lite mera om just de skivor jag tänkte använda glasroc

de har en anvisning att man helst inte ska ha ångspärr i ytterväggen och visar hur de tänkt man ska göra istället

http://www.gyproc.se/files/PDF/Sweden/GHITekniskInfo_SE.pdf

se sidan 5 de tycker man ska ha ångbroms eller vindskyddsfolie itället för ångspärr och visar hur de vill man ska avsluta ångspärren

Stickan56
Instämmer med "Arga snickaren" m.fl. här på forumet, endast en ångspärr.
"Om del av yttervagg ingår i våtzon 1 ska hela väggen behandlas som tillhörande våtzon 1" och då blir det ju enkelt. Våtrumsfolien bildar då ångspärr. Om man alltid sätter våtrumsfolie på ytterväggen så behöver man inte fundera.

MVH Stickan

Det är inte särskilt praktiskt att ej ha ångspärr just där badrummet ska vara. Man sätter ångspärren en bit in i isoleringen och den ska vara tät kring hela huset. Hur sammanbinder man ångspärr med tätskikt på ett bra sätt? Opraktiskt och som gjort för att bli dåligt.

Stickan56
SBH skrev:
[länk]
mataki vill ha dubbel
men dom har isolering i mellan
Deras lösning innehåller en fuktsäker våtrumsskiva. Vill du ha plyfa/OSB bakom våtrumsskivan så fungerar inte deras lösning.

MVH Stickan

S
vad hindrar att plyfa/osb kommer dit?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.