5 049 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Är det ok att åtgärda bakfall genom att ta upp vissa plattor?
En liten undran.....
Varför är det viktigt med fall på underliggande tätskikt. OK i närheten av badkar, dusch så skulle jag absolut ha fall på tätskiktet. Men viktigast är väl fall runt dusch o badkar så vattnet rinner ovanpå plattorna mot avlopp. Jag skulle inte vara orolig för ev bakfall på ytor/tätskikt som ej vattenbegjuts ofta.
1/ man har golvvärme under vilket gör att ev vatten torkar ut
2/ det är väldigt lite luft mellan platta och tätskikt, största delen bestär av fix som binder vatten/fukt, dvs vattnet kan inte rinna vidare under plattorna mot ett ev avlopp. det blir alltså stående under plattan oavsett lutning på tätskiktet.
3/ om vattnet ska ha någon sportslig möjlighet att rinna i fallriktningen under plattan så måste all fix vara "kammad" i fallriktning, med snål mängd så det bildas kanaler. vad jag vet så gör ingen så. fixet kammas lite hursomhelst och en platta pressas på
Sedan vet jag att regler säger annat med hängslen o livremmar, men rent praktiskt så tror inte JAG att det praktiskt har någon större betydelse med tätskiktsfall på ytor som ej vattenbegjuts ofta.
Varför är det viktigt med fall på underliggande tätskikt. OK i närheten av badkar, dusch så skulle jag absolut ha fall på tätskiktet. Men viktigast är väl fall runt dusch o badkar så vattnet rinner ovanpå plattorna mot avlopp. Jag skulle inte vara orolig för ev bakfall på ytor/tätskikt som ej vattenbegjuts ofta.
1/ man har golvvärme under vilket gör att ev vatten torkar ut
2/ det är väldigt lite luft mellan platta och tätskikt, största delen bestär av fix som binder vatten/fukt, dvs vattnet kan inte rinna vidare under plattorna mot ett ev avlopp. det blir alltså stående under plattan oavsett lutning på tätskiktet.
3/ om vattnet ska ha någon sportslig möjlighet att rinna i fallriktningen under plattan så måste all fix vara "kammad" i fallriktning, med snål mängd så det bildas kanaler. vad jag vet så gör ingen så. fixet kammas lite hursomhelst och en platta pressas på
Sedan vet jag att regler säger annat med hängslen o livremmar, men rent praktiskt så tror inte JAG att det praktiskt har någon större betydelse med tätskiktsfall på ytor som ej vattenbegjuts ofta.
largab:Du har lite rätt att det med golvvärme är ett mindre problem men rinner det åt fel håll kan det gegget du tvättar av dig ansamlas och iom att det "samlas" kan du få mögel/dålig lukt inte i fixet men väl av "gegget". Genomspolas det så är chansen mindre.
Även med golvvärme tar det länge innan det torkar under plattorna.
Att kamma fixet åt ett håll spelar ingen roll fixet bör täcka hela plattan när den pressats dit.
Till sist en brasklapp varför inte bara göra skiten rätt, jag är en inkopetent idiot som gjort två badrum och JAG fick det rätt redan från dag 1! Vattnet åker från hela rummet till avloppet så hur svårt kan det vara?
Även med golvvärme tar det länge innan det torkar under plattorna.
Att kamma fixet åt ett håll spelar ingen roll fixet bör täcka hela plattan när den pressats dit.
Till sist en brasklapp varför inte bara göra skiten rätt, jag är en inkopetent idiot som gjort två badrum och JAG fick det rätt redan från dag 1! Vattnet åker från hela rummet till avloppet så hur svårt kan det vara?
En anledning till att fall är viktigt kan också vara att OM tätskiktet har ett litet lite hål någonstans på ett icke kritiskt ställe så kan ett korrekt utfört fall göra att det inte blir några skador ändå. Tror jag 
Du läser dåligt. Vid dusch/badkar ska man naturligtvis ha fall. MEN övriga badrummet som INTE vattenbegjuts kan knappast få problem med "gegget". Hur kan något genomspolas ?? Det är fix mellan plattorna och däremellan diffunderar bara vatten. Inget kan rinna.v-g skrev:
Om det aldrig blir blött då !!!!!v-g skrev:
Jo, det är ju det jag säger. Det är i princip fyllt med fix mellan platta och tätskikt. Då binds eventuell fukt/vatten som trängt ner mellan plattorna i fixet. Det rinner ALDRIG under plattorna längs ett ev fall på tätskiktet.v-g skrev:
Ja, det är väl bra att göra rätt. MEN om det inte är gjort så (många trådar här handlar om fel fall) så skulle inte JAG vara orolig för fel fall på ytor som EJ vattenbegjuts. Men ytor som vattenbegjuts måste ha fall.v-g skrev:
Tror inte det. Är det skadat så sugs vatten därigenom oavsett fall. Vattnet har svårt för att vandra under plattorna då det är fyllt med fix. Om det kommer under vatten så står det ändå länge på samma ställe.injonil skrev:
Vissa tätskikt är klarar inte av att hålla stående vatten hur länge som helst. En svacka i tätskiktet gör att vatten samlas under plattorna och man får en vattenpelare som till slut riskerar att tränga igenom tätskiktet. Det har i alla fall jag lärt mig.
Ja kära någon!
Jo, nog önskar vi alltid att det gjorts rätt från början - speciellt när vi själva sprang där (samt svärfar) med vattenpass och boll/kula och ryade att det inte var tillräckligt fall... men gjort är gjort.
Jag antar nu att de flesta hantverkare väljer att åtgärda felet på minsta smärtsamma sätt för deras del, dvs inte bryta upp hela golvet (och väggar?). MEN hur i alla sin dar vet jag att resultatet blir bra - med rätt fall - OCH hur vet jag att tätskikten tål detta? Det är ju VI som får leva med risken, men vad jag förstår har vi ingen rättighet att påverka hur det utförs då det är "hantverkaren rättighet att åtgärda".
Jag känner mig klart orolig!
Jo, nog önskar vi alltid att det gjorts rätt från början - speciellt när vi själva sprang där (samt svärfar) med vattenpass och boll/kula och ryade att det inte var tillräckligt fall... men gjort är gjort.
Jag antar nu att de flesta hantverkare väljer att åtgärda felet på minsta smärtsamma sätt för deras del, dvs inte bryta upp hela golvet (och väggar?). MEN hur i alla sin dar vet jag att resultatet blir bra - med rätt fall - OCH hur vet jag att tätskikten tål detta? Det är ju VI som får leva med risken, men vad jag förstår har vi ingen rättighet att påverka hur det utförs då det är "hantverkaren rättighet att åtgärda".
Jag känner mig klart orolig!
"11.10 Byte av enstaka kakel eller klinkerplattor
I detta forskningsprojekt och i andra pågående skadefall har vi diskuterat åtgärder när en
skada uppkommit på aktuell konstruktion eller på kaklade väggar. I dessa diskussioner
har det framkommit att några konsulter och plattsättare anser att det går att göra lokala
lagningar, d v s byta ut en eller flera keramiska plattor som monterats på ett vätskebaserat
tätskikt.
De erfarenheter vi har från detta forskningsprojekt och från andra skadeutredningar är att
detta inte går. Det finns idag inte någon fungerande metod att ta bort enstaka keramiska
plattor från en våtrumskonstruktion utan att riskera att tätskiktet går sönder. Skälen är
följande:
• Det är mycket tveksamt hur ett skadat tätskikt kan återställas till fullgott skick.
• Det är svårt att bedöma om tätskiktet är skadat eller inte (behöver inte vara
uppenbara sprickor etc för att funktionen ska vara bristfällig).
• Det är omöjligt att veta om tätskiktet inte skadats under keramiska plattor som
inte byts (det finns en uppenbar risk att tätskiktet skadats vid anslutningar till
plattor som tagits bort).
Således anser vi att förfarandet att ta bort en eller flera keramiska plattor måste provas
och utvärderas innan man rekommenderar sådana arbeten. Oss veterligen finns det inte
heller någon metod som är godkänd av försäkringsbolagen, branschreglerna eller tätskiktsleverantörerna
för sådana arbeten."
Ovanstående text är kopierad ur SP Rapport 2010:05, "Våtrumsgolv med keramiska plattor på träbjälklag", av Anders Jansson
Jag rekommenderar alla, både yrkesmän och hempulare, att läsa rapporten.
http://fuktsakerhet.se/sv/fakta/Documents/SP%20rapp2010_05%20vatrumsgolv.pdf
Oj!! Det där vart inge vidare! Kopierade direkt ur PDFen, och det vart ju helt oläsligt...
Klicka här för att svara