Hej,

Okunnig här!

Vi har begåvats med bakfall i 3 av 4 utrymmen. Nu vill hantverkarna åtgärda detta med att ta upp de plattor som skapar problemet för att på så sätt åtgärda fallet.

Dum fråga, men är detta ok? Ska jag kolla något särskilt? Funkar detta med alla tätskikt?

Kort svar nej. Sök och du finner tiotalet trådar med liknande frågeställning.

Kolla senaste "Fuskbyggarna" i TV4, där de tar upp exakt det du nämner.

Som v-g säger, NEJ, det är inte ok att ta upp enstaka plattor för att åtgärda bakfall...

Heter entrenören Järntorget så verkar det vara OK
Heter entreprenören Alo Petterson (eller något annat) då verkar det inte vara OK.

Protte

Om det är fall på underlaget så ska det vara okej och utan att skada tätskiktet.

Hm,

Så det är helt kört alltså? Hittade denna artikel på hemsidan. Detta stämmer alltså inte?

"Det behöver dock inte nödvändigtvis innebära att hela golvet rivs upp och görs om.
– Hantverkaren får bedöma om han kan åtgärda det fel som han har åsamkat. Här bör han blanda in tätskiktsleverantören. Vissa tätskikt går nämligen att skarva, säger Sten Holmqvist, tekniskt sakkunnig på BKR.
– Det finns ett 70-tal olika system för tätskikt på marknaden och om det går att riva upp och skarva beror på vilket system man har jobbat med, säger Sten Holmqvist.
Hantverkaren ska alltså alltid få en chans att rätta sitt fel. Har han använt ett tätskikt som kan skarvas och återförseglas kan det finnas vissa fall och omständigheter där det är rätt att riva upp bara en del av golvet och tätskiktet för att lägga nytt och göra rätt. Hantverkaren i samråd med tätskiktleverantören kan i samråd då komma fram till att det kan vara en möjlig lösning."

https://www.byggahus.se/badrum/bakf...ail&utm_source=Byggahus Officiella Nyhetsbrev

Det är ju alltså inte bara att ta upp och ändra plattorna, utan det är tätskiktet under plattorna som måste åtgärdas. I vissa fall kan man göra det genom att bara lyfta en del av plattorna och skarva det nya åtgärdade tätskiktet mot det gamla, i andra fall måste man göra om hela badrummet. Så jo, artikeln stämmer, men du får skilja på de två olika fallen och komma ihåg att det inte är plattorna som tätar, utan ett speciellt tätskikt under dem.

Som Stockholmare skriver ovan så kan det teoretiskt vara så att fallet på tätskiktet är korrekt men plattorna hamnat fel, i det specialfallet borde det gå att lyfta bara plattorna försiktigt (utan att skada tätskiktet under) och göra om fallet enbart på plattorna, men dels har jag svårt att se hur plattorna ska kunna hamna så fel om tätskiktet under ligger rätt och sen är det inte helt oproblematiskt att få loss plattor från tätskiktet utan att skada det, eller kanske framförallt vara helt säker på att man inte skadat det.

Ah, stort tack. Byggaren kommer på fredag och vill sätta igång och han menar att det räcker med att lyfta några av plattorna... Nu sitter jag i klistret! Vilka krav kan jag ställa?

prototypen skrev:
Heter entrenören Järntorget så verkar det vara OK
Heter entreprenören Alo Petterson (eller något annat) då verkar det inte vara OK.

Protte
Järntorget kom undan dels eftersom det inte fanns avtal om hur det skulle göras, därför låg BBR som grund för utförandet som endast säger att det inte får vara bakfall, dels pga att vissa experter ansåg att det inte var något bakfall.

Kuben1, vilket avtal har du med entreprenören?

Hur ska man åtgärda BAKfall genom att ta upp mindre än hela golvet? Hur stort är bakfallet och är ytterkanterna högre än avloppet?

Jag tror att det iofs förekommer relativt ofta att golvet med tätskikt har fall, eller ialla fall inte bakfall. Men att plattorna kommer på lite olika höjd, kan handla om hur hårt och jämnt som plattsättaren trycker dit dem. Då kan det uppstå lokalt bakfall eller en svag grop i golvet. Om det gäller fall utanför duschen så kanske man bygger golvet med 5mm fall per meter. Då kan det räcka att en platta trycks ned 0,5mm för mycket i ena änden så är fallet borta. Och sedan nästa platta på samma nivå osv.

OM tätskiktet då tål en omläggning eller skarvning så kan det tydligen vara OK att lägga om.

hempularn>> Jag förstår hur du menar och då kommer denna åtgärd alltid göras om det blir godkänt att göra så. Min fråga blir då, vem är man/kvinna att avgöra om det är fall på tätskiktet, innan eller efter upptagning av de lokala plattorna och lagningen?

Är det ojämnt fall på plattorna så är det ju mest kosmetiskt och det kan vara svårt att få till om själva huvudfallet är litet.

Om fallet är åt rätt håll vet vattenpasset. Efter att ha mätt så vänd vattenpasset 180° och kolla att bubblan går lika långt ut på den sidan också (annars är man inte säker då vattenpass har lite svårt att mäta små lutningar.

B
kan även ta en boll.

Hej,
Tack för alla era svar!

I ena badrummet: Själva fallet är mot avloppet, men vi har en grop utanför duschen där vattnet samlas...

I andra duschen är det nästan obefintligt fall i hela utrymmet. Där rinner vattnet långsamt ut ur duschen när vattnet kommer närmare duschdörrarna än brunnen.

I tredje utrymmet har vi en fin grop mitt i rummet (inte där avloppet är förståss!), men i övrigt finns det fall någorlunda mot avloppet... Där har vi förvisso bara badkar.

Rörande avtalet har vi helentreprenad enligt ABS09.

Åh, vad jag är trött på alla byggfel! Inte får vi tag i kvalitetsansvarig heller - postar ett brev idag för att försöka få kontakt med honom.

Sååå tacksam för era svar,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.