4 740 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Är det något "fel som är trasigt" på skruvdragaren?
Hej. Har lånat en skruvdragare (DeWalt 18V XR LI-ION DCD771) för att dra i lite skruvar i trä.
Finns en svart plastring med siffror 1-16 som jag antar väljer styrka?
Finns även en symbol där med en borr som den står inställd på.
Problemet är att det inte går att vrida ringen från borr till siffrorna.
Är det något speciellt knep för det eller har den fastnat i borrläget?
Går bara att vicka pyttelite på ringen men absolut inte byta läge.
Kan man ändå använda den till skruvdragning?
Finns en svart plastring med siffror 1-16 som jag antar väljer styrka?
Finns även en symbol där med en borr som den står inställd på.
Problemet är att det inte går att vrida ringen från borr till siffrorna.
Är det något speciellt knep för det eller har den fastnat i borrläget?
Går bara att vicka pyttelite på ringen men absolut inte byta läge.
Kan man ändå använda den till skruvdragning?
Rent praktiskt spelar det ingen roll om den står i borrläget. Enda skillnaden är att du själv måste släppa 'gasen' när skruven är lagom långt inskruvad istället för att maskinen säger till.
Jag kör i princip alltid på det läget själv eftersom jag aldrig lyckats få till en momentinställning som fungerar.
Jag kör i princip alltid på det läget själv eftersom jag aldrig lyckats få till en momentinställning som fungerar.
Ok tack! Då kan jag ju använda den ändåuseless skrev:
Rent praktiskt spelar det ingen roll om den står i borrläget. Enda skillnaden är att du själv måste släppa 'gasen' när skruven är lagom långt inskruvad istället för att maskinen säger till.
Ja, det finns ingen spärr eller så, det ska bara vara att vrida (det går dock bara åt ena hållet). Men jag håller med ovan, momentspärren är rätt värdelös eftersom trä alltid är lite olika hårt på olika ställen. Bättre att stanna i tid och gå på känsla.S Sussisanne skrev:
Jag håller med och kör också alltid i borrläget. Det brukar även finnas en växel med två hastigheter (oftast en knapp på ovansidan med läge 1 och 2). När jag skruvar brukar jag köra på den lägre hastigheten (läge 1) för bättre kontroll och när jag borrar så kör jag på läge 2.
Ja det är något som hakat upp sig - fick äntligen tag i ägaren och han hade glömt berätta det.
Kör nu med borrläget och går hur bra som helst.
Japp växel finns och jag kör med 1:an.
Tack för hjälpen!
Kör nu med borrläget och går hur bra som helst.
Japp växel finns och jag kör med 1:an.
Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara