11 065 läst ·
52 svar
11k läst
52 svar
Är det någon som har en ide vad kommunen menar!
Man ser till att inte dela med sig av resultatet i alla fall innan man vet.... Man kanske kan skicka in det som privatperson. Utan att ens ange var proverna är tagna?H hempularen skrev:
Detta är, igen, inte ett problem.Farstatjej90 skrev:
- koordinater anges inte till labben, bara provpunktens namn. Man får själv hålla koll på var den är tagen
- det är redan ett känt förorenat område, så att göra ytterligare analyser hjälper bara till att avgränsa utbredningen (vilket också innefattar var det inte är förorenat)
- det finns en viss risk att fastighetsägaren blir saneringsansvarig, men för att ett sånt föreläggande ska kunna skrivas krävs många fler undersökningar än de TS rimligen kommer göra. Kopplingen är marginell, om inte obefintlig.
Var inte rädd att ta reda på läget eller dela med dig av det till kunniga, men var förberedd på hur du vill hantera resultatet.
Man ska ta föroreningar från gamla industrianläggningar på allvar.
Vad som släppts ut beror givetvis på verksamhetens art, som nämnts tidigare i tråden.
I Jönköping fick kommunen efter några års processande till sist betala och riva flera villor som stått där en kemtvätt tidigare varit lokaliserad.
https://www.jonkoping.se/bygga-bo--...eringsarbeten/fororenad-mark-fargaren-mariebo
Vad som släppts ut beror givetvis på verksamhetens art, som nämnts tidigare i tråden.
I Jönköping fick kommunen efter några års processande till sist betala och riva flera villor som stått där en kemtvätt tidigare varit lokaliserad.
https://www.jonkoping.se/bygga-bo--...eringsarbeten/fororenad-mark-fargaren-mariebo
Har kan ni se vad dom senaste prover 2012 visade.
ser val ganska okay ut tycke vi. men allt ar ju realativt.....
ser val ganska okay ut tycke vi. men allt ar ju realativt.....
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Det är svårt att tolka provresultat om det inte finns gränsvärden att jämföra med. Vet du vad det är för prover du visar resultat från? Jag gissar att det är någon slags vattenprov eftersom halterna anges i mikrogram per liter. Det är intressant att veta om det är yt- eller grundvatten.
Om jag laser ratt ar det jord prover som ar tagna.SågspånPappspikEternit skrev:
men maste lasa pa mera nar jag inte har kolla pa nagra gransvarden.
I min närhet ligger just nu en 10' stor fastighet med ett äldre hus till salu. Den såldes för ett par år sedan. Köparen (numera säljaren) började röja och hade storslagna planer. Grannfastigheten hade tidigare en minkfarm, nedlagd för 25 år sedan, och efter köpet framkom att marken inte får röras (arsenik etc). I mäklarens nu mycket utförliga och lockande objektsbeskrivning finns en pytteliten rad om att marksanering ligger på köparen ...
Hade jag varit i den situationen hade min första prioritet varit att se till att jag inte tvingas att själv sanera fastigheten (miljoner i kostnad). Tvivlar att det finns någon förorenare kvar man kan få att betala saneringen.
Problemet uppstår om du måste gräva och forsla bort schaktmassor. I så fall måste du antagligen ha gjort prover på materialet.
Du blir ansvarig för det förorenade materialet som kanske måste läggas på deponi eller saneras.
Så undvik att gräva om det går.
Du blir ansvarig för det förorenade materialet som kanske måste läggas på deponi eller saneras.
Så undvik att gräva om det går.
Svaret står i frågan.Sandvik40 skrev:
Hej,.
Haller pa planera att bygga en villa pa tomt. ( har satt ett hus innan som revs 2018 ) detta ar inom detaljplanen.
Tomten har kommunalt vatten och avlopp .
Soder om fastigheten ,Tomten. ligger en industri inom risk klass 2.
Nu nar vi fragar kommunen om nybyggnads karta sa far vi detta svaret.
Fastigheten ligger placerad som granne till industri och tidigare verksamheter. Man har gjort markundersökningar och funnit i omgivningen förorenad mark. Bygg- och miljöförvaltningen rekommenderar innan byggnation att ta markprover på fastigheten.
Hur skall man tolka detta? ar det krav eller bra att gora?
skall sagas att tomten har villor i alla ritningar forutom soder om denna tomt.
Och vad i sa fall kostar mark prover.
Läs rekommenderar
Den risk som finns är framför allt att den plats där du tänker bygga har använts för att lagra saker som hörde till den förorenande industrin tidigare. Då kan det finnas jättehöga halter där du har tänkt bygga, utöver på det stället där punkten på kartan är. Sånt har hänt på andra ställen. Vet du om industrin förr ägde din fastighet? Har den delats av?
Jag vi skall bara grava upp vatten samt avlopp .. Stog hus byggt slutet 50 talet tror jag. revs 2017-2018 efter koksbrand.Håkan C. skrev:
Nej var hus/Villa med dubbel garage, bebott fram till 2017. Nej var privat agd.A adron skrev:Den risk som finns är framför allt att den plats där du tänker bygga har använts för att lagra saker som hörde till den förorenande industrin tidigare. Då kan det finnas jättehöga halter där du har tänkt bygga, utöver på det stället där punkten på kartan är. Sånt har hänt på andra ställen. Vet du om industrin förr ägde din fastighet? Har den delats av?