Claes Sörmland
Det som har skett är att man har inventerat gamla tomter där det har varit verksamhet, t ex industri som t ex gammal bensinmack, trävaruindustri, trädgårdsmästeri o s v. Och sen har dessa tomter märkts upp med som riskobjekt i en databas. Troligen är din tomt flaggad i denna databas och det är informationen som kommunens folk har först vidare till dig. Det betyder inte att den är förorenad men väl att den har haft verksamhet i närheten som är associerad med föroreningar.

Jag har grannar där det har varit bensinmack på deras tomt där man har hittat de gamla sönderrostade tankarna och det fick sanera (grävas upp och mängder med förorenade massor fick tas bort).

Vem ska betala? Ja polluter pays, d v s den som är ansvarig för föroreningen. Men skedde det för länge sedan kan företaget vara försvunnet och då sitter man där med ansvaret som fastighetsägare. Har man köpt tomten är det väl ett typiskt dolt fel om detta inte stod i prospektet.

• Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Rekommenderar inte att ta proverna själv! Det finns särskilda metoder och behållare för att få ett representativt prov. Risken är om du tar jord själv är att du får med någon fraktion som inte är representativ och då kan resultatet bli missvisande högt. Eller i fel typ av behållare som kontaminerar provet.

Ta kontakt med miljökontoret i kommunen för vägledning.

• Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag skulle nog läsa på lite om vad det kan vara och vilka konsekvenser det kan bli, innan jag skickar in något prov.

I worst case så finns väl risk att man som fastighetsägare åläggs att sanera tomten för mångmiljonbelopp, oavsett om man vill bygga där eller inte.
Frågan är vad man behöver vara försiktig med, att skicka in för analys? Är företag som utför tester tvungna att rapportera om det är några konstigheter?
Om så, kan man på något vis göra tester anonymt? Uppge falsk adress? Låta någon som bor i lägenhet skicka in prover? Kanske skicka prover till utländska analysföretag? Kanske även kan bli billigare?
Är ju inte så bra om folk drar sig för att göra tester på sin egen jord. Bättre att själv känna till farligheterna än att ingen gör det.

Nissens
Sandvik40 Sandvik40 skrev:
Men ar det nagot eller skall vara orolig for det?
Det vet du ju först när du fått testresultaten…

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som har skett är att man har inventerat gamla tomter där det har varit verksamhet, t ex industri som t ex gammal bensinmack, trävaruindustri, trädgårdsmästeri o s v. Och sen har dessa tomter märkts upp med som riskobjekt i en databas. Troligen är din tomt flaggad i denna databas och det är informationen som kommunens folk har först vidare till dig. Det betyder inte att den är förorenad men väl att den har haft verksamhet i närheten som är associerad med föroreningar.

Jag har grannar där det har varit bensinmack på deras tomt där man har hittat de gamla sönderrostade tankarna och det fick sanera (grävas upp och mängder med förorenade massor fick tas bort).

Vem ska betala? Ja polluter pays, d v s den som är ansvarig för föroreningen. Men skedde det för länge sedan kan företaget vara försvunnet och då sitter man där med ansvaret som fastighetsägare. Har man köpt tomten är det väl ett typiskt dolt fel om detta inte stod i prospektet.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är inte bara att gräva upp jord och skicka in prover till labb. Labbet kan inte analysera för hela periodiska systemet (eller jo, det kan de, men det blir hiskligt dyrt), de måste veta vad det är för misstänkta föroreningar så de kan leta efter just dessa ämnen. Om du vill veta mer om just ditt område, gå in på www.lansstyrelsen.se , välj ditt län och skriv in "karta EBH" i sökrutan, så kommer du till en klickbar karta.

Vem som betalar är inte solklart. Principen är förorenaren betalar, men om det är mycket gamla föroreningar eller företaget som förorenat gått i konkurs finns ingen att ställa till svars, och då riskerar markägaren att åka på saneringskostnaderna. Dock finns det bidrag att söka, men jag har för mig att de inte täcker hela kostnaden.

Du kan läsa mer hos den ansvariga myndigheten Naturvårdsverket:
[länk]
Jag kanner till detta , att fortydliga pa Kartan EBH sa ligger INTE varan tomt/Fastighet pa nagon farlig mark, men intill.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Tror mera att den ligger angansande till denna klass 2. ar allman mark i mellan.
Sedan kan man ju undra alla andra hus som salts, Har saljare/Maklare upplyst kopare, Men sjalv klart har man sjalv ett stort ansvar.

L Lilllen skrev:
Frågan är vad man behöver vara försiktig med, att skicka in för analys? Är företag som utför tester tvungna att rapportera om det är några konstigheter?
Om så, kan man på något vis göra tester anonymt? Uppge falsk adress? Låta någon som bor i lägenhet skicka in prover? Kanske skicka prover till utländska analysföretag? Kanske även kan bli billigare?
Är ju inte så bra om folk drar sig för att göra tester på sin egen jord. Bättre att själv känna till farligheterna än att ingen gör det.
Det behöver du inte oroa dig för. Är du beställare äger du resultatet.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Jag kanner till detta , att fortydliga pa Kartan EBH sa ligger INTE varan tomt/Fastighet pa nagon farlig mark, men intill.
Punktmarkeringen är mer att se som symbolisk, den representerar bara var den ursprungliga förorenande verksamheten hade sitt centrum och inte utbredningen av en (potentiell) förorening.

Den roda rutan ar vad vi tankt bygga....
som ni ser ar det fullt av villor. den risk 2an ligger soder om. Tittar ni at SW fran den roda rutan sa ligger det villor i mellan dessa tva 2 or//

well ser vad kommunen kommer uppmed efter jag mailat dom.

Karta över ett område med villor och en markerad röd ruta där ett bygge planeras, områden är markerade med nummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den roda rutan ar vad vi tankt bygga....
som ni ser ar det fullt av villor. den risk 2an ligger soder om. Tittar ni at SW fran den roda rutan sa ligger det villor i mellan dessa tva 2 or//

well ser vad kommunen kommer uppmed efter jag mailat dom.

[bild]
Den punkten åt SW är ett gammalt glasbruk och glasbrukstipp. Risk för tungmetaller bland annat.
Den rakt söderut, liksom flera andra punkter i närheten (tex en klass 3 strax utanför bild), är metallindustrier av olika slag som har använt halogenerade lösningsmedel. Även träbehandling verkar ha förekommit, det är också bland annat tungmetaller och arsenik som kan finnas. Ännu lite längre söderut i industriområdet är en gammal brandövmingsplats, risk för PFAS.
Lösningsmedel och PFAS, men även i viss mån metaller, är lätta att transportera med grundvattnet. Utifrån topografin borde flödesriktningen vara ungefär riktad mot vattendraget, så alla dessa riskerar att passera din fastighet.

Så det är tyvärr sannolikt att din fastighet är påverkad. Då räcker heller inte markprover, man skulle helst provta även grundvattnet.

Kan se att en del undersökningar har gjorts, även partiell saneringsåtgärd på ett sågverk i nära anslutning. Det borde därför finns en hel del material att läsa hos kommunen.

• Gilla
Riverground och 5 till
  • Laddar…
Värt att tänka på är ansvarsfördelningen här, som Claes var inne på. Det är inte i primärt du som (närliggande) fastighetsägare som är ansvarig för avhjälpande. PPP - polluter pays principle gäller, dvs den som förorenar ska betala för att fixa. I vissa fall kan kommunen gå in, ibland med stöd från NV. Detta med ansvarsutredningar är närmast en helt egen disciplin, inte alltid trivialt att reda ut om företaget gått i konkurs och liknande.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Värt att tänka på är ansvarsfördelningen här, som Claes var inne på. Det är inte i primärt du som (närliggande) fastighetsägare som är ansvarig för avhjälpande. PPP - polluter pays principle gäller, dvs den som förorenar ska betala för att fixa. I vissa fall kan kommunen gå in, ibland med stöd från NV. Detta med ansvarsutredningar är närmast en helt egen disciplin, inte alltid trivialt att reda ut om företaget gått i konkurs och liknande.
Well fick lite av lanstyrelsen angende denna fastighet soder om varan tomt.
Text om resultaten av jordprov relaterade till zinkföroreningar och påverkan på miljön nära en fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Well fick lite av lanstyrelsen angende denna fastighet soder om varan tomt.
[bild]
Detta var gjort 2007
Grundvattenprov visar inga överskridande halter, men spår av trikloretylen finns, troligen från tidigare verksamhet.
kanns ju som det inte skulle vara sa illa? kan ju inte blivit mycket samre miljo arbete fran 2007 fram till idag, Grundvattenprov visar inga överskridande halter, men spår av trikloretylen finns, troligen från tidigare verksamhet.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det måste vara ett otroligt eftertraktat område, om man ska lägga ned arbete och börja oroa sig för vad som finns i marken.

Varför inte leta rätt på någon annan tomt, typ några km från denna plats?
Bör vara mindre jobb o s v

• Gilla
Berit Persson
  • Laddar…
Detta var gjort 2007
[bild]
kanns ju som det inte skulle vara sa illa? kan ju inte blivit mycket samre miljo arbete fran 2007 fram till idag,[bild]
Well har lite nyare resulat fran 2012.

men fler prover pa jorden,

se om jag lyckas ladda upp det.
H Hybro skrev:
Det måste vara ett otroligt eftertraktat område, om man ska lägga ned arbete och börja oroa sig för vad som finns i marken.

Varför inte leta rätt på någon annan tomt, typ några km från denna plats?
Bör vara mindre jobb o s v
Jag ar inte orolig... annars hade jag inte kopt den, Det ar kommunen som nog ar nojiga..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.