Hej,.
Haller pa planera att bygga en villa pa tomt. ( har satt ett hus innan som revs 2018 ) detta ar inom detaljplanen.
Tomten har kommunalt vatten och avlopp .
Soder om fastigheten ,Tomten. ligger en industri inom risk klass 2.
Nu nar vi fragar kommunen om nybyggnads karta sa far vi detta svaret.
Fastigheten ligger placerad som granne till industri och tidigare verksamheter. Man har gjort markundersökningar och funnit i omgivningen förorenad mark. Bygg- och miljöförvaltningen rekommenderar innan byggnation att ta markprover på fastigheten.
Hur skall man tolka detta? ar det krav eller bra att gora?
skall sagas att tomten har villor i alla ritningar forutom soder om denna tomt.
Och vad i sa fall kostar mark prover.
Haller pa planera att bygga en villa pa tomt. ( har satt ett hus innan som revs 2018 ) detta ar inom detaljplanen.
Tomten har kommunalt vatten och avlopp .
Soder om fastigheten ,Tomten. ligger en industri inom risk klass 2.
Nu nar vi fragar kommunen om nybyggnads karta sa far vi detta svaret.
Fastigheten ligger placerad som granne till industri och tidigare verksamheter. Man har gjort markundersökningar och funnit i omgivningen förorenad mark. Bygg- och miljöförvaltningen rekommenderar innan byggnation att ta markprover på fastigheten.
Hur skall man tolka detta? ar det krav eller bra att gora?
skall sagas att tomten har villor i alla ritningar forutom soder om denna tomt.
Och vad i sa fall kostar mark prover.
Riskklass två är inte någon man skämtar bort i alla fall. Att en potentiell förorening ens har klassats är lite av en varningssignal, majoriteten är oklassade och de betas i princip av i misstänkt riskordning.
Jag skulle höra med kommunen eller länsstyrelsen om vad det är för typ av verksamhet som har orsakat föroreningarna, då får man också reda på vilka föroreningar man kan förvänta sig (klorerade, oljebaserade, tungmetaller osv). Först därefter är det relevant att ta prover och skicka på analys, för då vet du vad du vill att labbet ska leta efter.
Tillägg: du kan troligen samla in provmaterial själv om du googlar lite först. Analyserna kostar några tusenlappar, lite beroende på vad de ska analysera.
Jag skulle höra med kommunen eller länsstyrelsen om vad det är för typ av verksamhet som har orsakat föroreningarna, då får man också reda på vilka föroreningar man kan förvänta sig (klorerade, oljebaserade, tungmetaller osv). Först därefter är det relevant att ta prover och skicka på analys, för då vet du vad du vill att labbet ska leta efter.
Tillägg: du kan troligen samla in provmaterial själv om du googlar lite först. Analyserna kostar några tusenlappar, lite beroende på vad de ska analysera.
Riskklass 2. well ligger ju villa i omradet, den fastigheten som ar riskklass 2 ar ju foretag med manga anstallda sa det kan ju inte vara sa illa. sedan ar det inget mickemouse foretag..G Genomklok skrev:Riskklass två är inte någon man skämtar bort i alla fall. Att en potentiell förorening ens har klassats är lite av en varningssignal, majoriteten är oklassade och de betas i princip av i misstänkt riskordning.
jag pratar med kommunen och lanstyrelsen.
For mej vetligen sa om verkligen ar sa illa ar jag valdigt forvanad att folk kan jobba och bo i omradet!
Det behöver ju inte vara nuvarande verksamhet som är orsaken till föroreningarna. Vissa föroreningar är inte så förfärliga så länge man inte stör dem i marken (gräver tex), medan andra går upp i luften eller sprids med grundvattnet. Så det har stor betydelse vilka föroreningar det handlar om.Sandvik40 skrev:
Riskklass 2. well ligger ju villa i omradet, den fastigheten som ar riskklass 2 ar ju foretag med manga anstallda sa det kan ju inte vara sa illa. sedan ar det inget mickemouse foretag..
jag pratar med kommunen och lanstyrelsen.
For mej vetligen sa om verkligen ar sa illa ar jag valdigt forvanad att folk kan jobba och bo i omradet!
Riskklass 2 innebär dock per definition stor risk för människa och miljö, därav kommentaren att man inte bör skämta bort det
Kan väl vara bra att ta reda på mer info om vad det kan röra sig om, det kan ju också ha blivit förorenat längre tillbaka i tiden när reglerna inte var lika strikta. Om inte annat så är det bra att ha koll på inför eventuell framtida försäljning.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Jag skulle nog läsa på lite om vad det kan vara och vilka konsekvenser det kan bli, innan jag skickar in något prov.
I worst case så finns väl risk att man som fastighetsägare åläggs att sanera tomten för mångmiljonbelopp, oavsett om man vill bygga där eller inte.
I worst case så finns väl risk att man som fastighetsägare åläggs att sanera tomten för mångmiljonbelopp, oavsett om man vill bygga där eller inte.
Well konstiga ar att innan vi kopte tomten ( har statt ett hus dar innan ) fragade kommunen om just denna tomt om fanns nagra hinder att bygga, och svaret vi fick ar del av mark ar prickad och vi inte kan bygga dar.H hempularen skrev:
nu nar vi borjar planera pa riktigt sa kommer detta upp. att till lagga ar det huset som stog pa tomten hade brand och lostes in av forsakringsbolaget och revs av storre firma. Det huset hade kallare , Vi skall ha gjuten platta.
Hur som helst jag har fragat alla myndigheter och se vad for svar jag far.
Men om dom bara rekomonderar att vi skall gora markprover sa lamnar ar biffen klart.
Som namt innan ar ett villa omrade med hus byggda slutet 50 fram till slutet av 80 talet. all har frukt trad,
Aldre husagare som jag sett skorda applen. paron.plommon. korsbar.
Och skulle det nu vara sa farligt sa borde ju nagont anmarkt pa detta tycker vi.
Föroreningen behöver som sagt inte nödvändigtvis sprida sig alls, eller kanske bara i en riktning beroende på grundvattenflödet. Så grannarna kanske är opåverkade.Sandvik40 skrev:
Well konstiga ar att innan vi kopte tomten ( har statt ett hus dar innan ) fragade kommunen om just denna tomt om fanns nagra hinder att bygga, och svaret vi fick ar del av mark ar prickad och vi inte kan bygga dar.
nu nar vi borjar planera pa riktigt sa kommer detta upp. att till lagga ar det huset som stog pa tomten hade brand och lostes in av forsakringsbolaget och revs av storre firma. Det huset hade kallare , Vi skall ha gjuten platta.
Hur som helst jag har fragat alla myndigheter och se vad for svar jag far.
Men om dom bara rekomonderar att vi skall gora markprover sa lamnar ar biffen klart.
Som namt innan ar ett villa omrade med hus byggda slutet 50 fram till slutet av 80 talet. all har frukt trad,
Aldre husagare som jag sett skorda applen. paron.plommon. korsbar.
Och skulle det nu vara sa farligt sa borde ju nagont anmarkt pa detta tycker vi.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Det är inte bara att gräva upp jord och skicka in prover till labb. Labbet kan inte analysera för hela periodiska systemet (eller jo, det kan de, men det blir hiskligt dyrt), de måste veta vad det är för misstänkta föroreningar så de kan leta efter just dessa ämnen. Om du vill veta mer om just ditt område, gå in på www.lansstyrelsen.se , välj ditt län och skriv in "karta EBH" i sökrutan, så kommer du till en klickbar karta.
Vem som betalar är inte solklart. Principen är förorenaren betalar, men om det är mycket gamla föroreningar eller företaget som förorenat gått i konkurs finns ingen att ställa till svars, och då riskerar markägaren att åka på saneringskostnaderna. Dock finns det bidrag att söka, men jag har för mig att de inte täcker hela kostnaden.
Du kan läsa mer hos den ansvariga myndigheten Naturvårdsverket:
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/fororenade-omraden/
Vem som betalar är inte solklart. Principen är förorenaren betalar, men om det är mycket gamla föroreningar eller företaget som förorenat gått i konkurs finns ingen att ställa till svars, och då riskerar markägaren att åka på saneringskostnaderna. Dock finns det bidrag att söka, men jag har för mig att de inte täcker hela kostnaden.
Du kan läsa mer hos den ansvariga myndigheten Naturvårdsverket:
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/fororenade-omraden/