Andy78 skrev:
Du har inte förstått vad det handlar om, så jag ursäktar.

"Kanske är det så lågt engagemang för att medlemmarna känner sig utanför?"
Har ingen aning vad du pratar om här.
Om jag får raljera lite så är det ibland så att årsmöten, styrelsemöten, protokoll, och rapporter blir viktigare än själva kärnverksamheten, dvs innebandyn.

Men det kan ju räcka med att man visar engagemang på spelplanen.
Men hur stor är föreningen?
Kanske det vore enkelt att ordna ett möte i idrottshallens kafé efter en avslutad match?

Andy78 skrev:
ok.
Du förstod inte min fråga?
Nja, jag sällar mig nog till den skara som inte riktigt tycker du/ni tagit detta på allvar

Anledningen till att ni har en förening är att ni skall få hyra en hall. Har du/ni funderat på varför ?
Tänker man ett steg längre så finns det nog en tanke bakom - en förening är i alla fall en viss nivå av mängd medlemmar, ordning och reda i form av stadgar, demokratiska möten och framförallt - utpekat vilka som tecknar föreningen. I praktiken vilka som får göra saker som att hyra hallen i föreningens namn.

Det är inte så mycket extra besvär att göra det mer formellt riktigt, så jag förstår inte varför ni struntar i det. I synnerhet inte som ni har föreningen för att uppfylla ett krav från någon annan. Ni lämnar ju självdeklaration och är ju med "i rullarna", ändå verkar ni inte ha reglerat vare sig hur räkenskapsåret ser ut eller andra elementära saker. T ex hur styrelsen skall se ut. Årsmöten hålles med fördel på ett trevligt ställe, agendan kan vara mycket enkel. Men det skall göras.

F.ö. är ett årsmöte självklart ett möte som hålles en gång om året, jämför månadsmöte, veckomöte o.s.v. :confused: Behöver inte förtydligas, däremot brukar man tala om när det skall hållas på året.

Håller med flers om att det snabbt kan bli komplicerat. MEN, det behöver det inte vara. Har själv hållit ihop en liten förening i er storlek med mycket liten ekonomi. Vi skrev stadgarna så att styrelsen bestod av ordförande, kassör och sekreterare. Endast. Och att den var beslutsmässig när 2/3 var närvarande, så kunde två ur styrelsen hålla styrelsemötena per telefon. Någon gång om året eller så. Årsmöte hade vi på ett lokalt fik. Inte komplicerat alls, men vi hade stadgar, protokoll och budget o.s.v. Fast i det lilla formatet.

Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ingper
Det jobbiga med att läsa dina inlägg är att du hittar på och skriver saker som inte är sant.
tex "så jag förstår inte varför ni struntar i det" vart skrev jag det?

Har du någonsin tänkt tanken på att det kanske är så att jag gärna håller ett årsmöte men övriga medlemmar kanske har frågat mig om vi kan hoppa över det, eftersom vi inte har något att diskutera eller ta upp?

Ibland kanske man bara söker svar på en fråga.

Jag är helt med på att det finns föreningar där organisationsformen bara är en ren formalitet. Hur rimligt det är i det här fallet har jag givetvis ingen aning om.

Men årsmötet är viktigt för er i styrelsen, dels för att få en chans att bli utbytta någon dag när det är någon annans tur att vara engarerad. Dels för att få accept på det man gjort under året.

De flesta föreningar får någon gång in en "strul medlem", någon som sätter igång att ifrågasätta, skapar konflikter osv. Ibland helt rätt, ofta bara strul. Då är det viktigt att styrelsen har pappren i ordning. Annars öppnar sig ett paradis för strulputten, att kunna ifrågasätta vad ni gjorde för kanske 5 år sedan, den där lilla sammankomsten som ni alla beslöt muntligt i omklädningsrummet. Osv.

• Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Andy78, min poäng är att styrelsens enda uppgift är att göra det som årsmötet har beslutat om. Utan årsmöte så får ni formellt sett inte göra något.

Det innebär alltså att för er egen skull bör ni se till att det hålls årsmöte så ni har ryggen fria.

Andy78 skrev:
Ingper
Det jobbiga med att läsa dina inlägg är att du hittar på och skriver saker som inte är sant.
tex "så jag förstår inte varför ni struntar i det" vart skrev jag det?

Har du någonsin tänkt tanken på att det kanske är så att jag gärna håller ett årsmöte men övriga medlemmar kanske har frågat mig om vi kan hoppa över det, eftersom vi inte har något att diskutera eller ta upp?

Ibland kanske man bara söker svar på en fråga.
Nej, jag hittar inte på och skriver saker som inte är sanna. Det är nämligen helt sant att jag inte förstår varför ni struntar i det (skrev faktiskt inte specifikt "du") :p. Alltså att göra det formellt riktigt, med årsmöte o.s.v. Vilket inte är samma sak som att göra det tungrott.

Jag försökte bara utveckla och få er att fundera på bakgrunden till varför ni egentligen behöver en förening, och på vilken nivå det behöver vara för att vara en förening enligt den definition som uthyraren nog tänkt sig. Läs det inte som kritik mot dig personligen, det är ju argument du kan ta med dig till resterande medlemmar.
Å andra sidan är du ordförande och i princip ansvarig för "föreningen", och precis som andra skrivit är årsmötet en avstämning, kompass och trygghet för er i styrelsen.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Sen om övriga medlemmar skiter i årsmötet är deras problem. Har ni i styrelsen kallat till årsmötet enligt de kriterier som finns i stadgarna så gör det inget om det bara är ni i styrelsen som kommer på årsmötet (enda problemet är att det är svårt för årsmötet att ge styrelsen ansvarsfrihet då, eftersom styrelsen själva inte får rösta i den frågan).

Det är tvärtom rätt vanligt att det är så, en förening som har 200 medlemmar har oftast bara ett 20-tal medlemmar som engagerar sig som funktionärer och i styrelsen och är de enda som dyker upp på årsmötet.

Men då har de medlemmar som inte kommer på årsmötet gjort ett aktivt val att utebli från årsmötet, då kan de inte längre skylla på att styrelsen har gjort saker som styrelsen inte får göra.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Om jag får raljera lite så är det ibland så att årsmöten, styrelsemöten, protokoll, och rapporter blir viktigare än själva kärnverksamheten, dvs innebandyn.

Men det kan ju räcka med att man visar engagemang på spelplanen.
Men hur stor är föreningen?
Kanske det vore enkelt att ordna ett möte i idrottshallens kafé efter en avslutad match?
Vi är en grupp på 12-15 personer som träffas en timme i veckan för att spela innebandy för skojs skull och hålla motionen igång, en del kommer och går.
Vi ser oss som ett kompisgäng mer än "medlemmar + styrelse"

Vi får en faktura en gång om året och har ett möte för formalitetens skull.
Där vi går igenom verksamheten som varit, presenterar kassa där utgifterna är likvärdiga med fakturan eftersom det är enda kostnaden vi har. om vi bortser från i år då en äggklocka samt en kartong salvekvick köptes in som ordförande betalade i privat regi.

Föreningen har funnits i 28 år och jag var tydligen med från början även om jag inte minns det själv :)
Eftersom det inte är en större verksamhet och knappt kräver någon handpåläggning så har det inte varit något besvär med det administrativa, förutom när det är dags att driva in pengarna.

Jag bad inte att bli ordförande det bara vart så när jag var med på årsmötet och så fick det bli.
Och det passar bra då det ger mig något att fokusera på utöver mitt ordinare jobb.

Redigerat:
Ett årsmöte behöver inte ta många minuter.

Ett aktiebolag, som jag är delägare i (med ca 50 delägare), har satt en ära i snabba bolagsstämmor.
På stämmorna väljs alltid revisorn till mötesordförande (det är en auktoriserad revisor).
Rekordet är fyra minuter från mötets öppnande till avslutande, och då har allt gått till enligt konstens alla regler, inklusive bolagsstadgarna och aktiebolagslagen.
Sedan blir det ett par timmar med en matbit och "eftersnack" för de som vill och har tid.

Gör så här:

Utlys ett årsmöte som kommer att hållas i omklädningsrummet efter en match om en månad. Utlysningen kan göras vi en tidigare match.

När alla kommer ut ur duschen håller du årsmötet på 10 minuter. Dra igenom frågorna, alla röstar JA, och går hem.

Skriv ett protokoll, låt någon justera detta vid nästa match.

Klart.

KnockOnWood skrev:
Ett årsmöte behöver inte ta många minuter.

Ett aktiebolag, som jag är delägare i (med ca 50 delägare), har satt en ära i snabba bolagsstämmor.
På stämmorna väljs alltid revisorn till mötesordförande (det är en auktoriserad revisor).
Rekordet är fyra minuter från mötets öppnande till avslutande, och då har allt gått till enligt konstens alla regler, inklusive bolagsstadgarna och aktiebolagslagen.
Sedan blir det ett par timmar med en matbit och "eftersnack" för de som vill och har tid.
Det är så här det har gått till tidigare.

Andy78 skrev:
Det slog mig att det är nog inte så konsigt att din frågade tolkades som att du inte gärna vill hålla årsmöte, just eftersom du frågade om man måste hålla det.

Som jag skrev, om du (i egenskap av ordförande) VILL hålla årsmöte är det bara att kalla till det. Det finns inget som tvingar de andra medlemmarna att komma på det, men har du kallat till årsmöte på rätt sätt har du ditt på det torra så att säga.

Du ställde alltså egentligen inte den fråga du undrade: Är det krav på att gå på en förenings årsmöte?

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Jag ställde dom frågor som jag ville ha svar på.

Frågan är ju varför du ställde frågor om ekonomisk förening när du sitter som ordförande i en ideell förening...

Nerre skrev:
Frågan är ju varför du ställde frågor om ekonomisk förening när du sitter som ordförande i en ideell förening...
Jag sökte svar på en del frågor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.