Nerre skrev:
Till syvende och sist är det ju medlemmarna som bestämmer.

Årsmötet är ju "alla medlemmar tillsammans" och de bestämmer formellt sett över styrelsen.

Det normala är att årsmötet fastställer en verksamhetsplan och en budget som styrelsen ska följa.

Tänk så här: Vad händer om det plötsligt visar sig att det fattas tiotusentals kronor i föreningens kassa? Vem får ta smällen? Om styrelsen har arbetat utan en budget från årsmötet så kan föreningen stämma styrelsens medlemmar på de saknade pengarna.

Visst, har ni inga pengar i föreningen spelar det nog ingen roll.

Men jag är lite förvånad över att det inte står nåt i stadgarna om årsmöte, det brukar ju stå i stadgarna hur föreningen styrs. Utan ett årsmöte, hur tillsätts ordförande och kassör? Vad/vem säger att dessa får respresentera föreningen? Vad händer om en annan medlem säger "Det är inte du som är ordförande, det är jag!".
Vart skrev jag att det inte stod något i stadgarna om årsmöte?
Ordförande, kassör, och revisor har vi haft länge.
Om någon skulle få för sig att dom är ordförande så får de begära ut det senaste protokollet.

Budgeten är stående och förklaras i stadgarna, den har sett likadan ut år efter år.
Det enda som tillkommit i kostnader är tex inköp av en äggklocka och en låda salvekvick, en kostnad som jag som ordförande tog ur privat kassa.

Men VAD står det då om årsmötet? Vad står det om verksamhetsår?

Visst, för en ideell förening så kan man iofs skriva stadgarna hur som helst, men om stadgarna ska vara fungerande så brukar de behöva uppfylla vissa minimikrav.

Du skriver ju att du tagit övert, vem har bestämt att du får vara ordförande? Det är ju det årsmötet normalt beslutar om.

Redigerat:
Det står att det ska hållas ett årsmöte.
Jag valdes på ett årsmöte.

Om det står att det skall hållas ett årsmöte så skulle i alla fall jag tolka det som "årligen".

Sen hur formerna för mötet ska se ut brukar ju normalt också regleras av stadgarna (när ska kallelsen senast ut, när ska årsmöteshandlingar finnas tillgängliga, vilka är röstberättigade på årsmötet etc).

Distansmöten är ingen omöjlighet, problemet med distansmöten är om någon på mötet begär sluten omröstning kring en fråga. Hur håller man en sluten votering via distansmöte?

I så fall måste du givetvis kalla till årsmöte.

Om det är en förening med i princip noll aktivitet att ta upp på årsmötet, och kanske bara någon medlem utöver styrelsen. Då kan man väl i princip skriva protokollet före mötet, och bara få ett OK av de närvarande.

Vad skulle vara hindret för en sluten votering pga det är på distans, något speciellt du tänkte på?

Hempularen, jo jag kommer hålla ett styrelsemöte mest för den goda sakens skull.
Resterande medlemmar är ej intresserade att närvara.

På ett IRL-möte delar man ut röstsedlar som folk skriver på och sen lägger i en burk. Ingen kan se vem som röstat hur och du är säker på att bara de som är berättigade har röstat. Rösterna går att kontrollräkna av vem som helst.

Hur löser du det på distans? Hur säkerställer du att rösträknaren inte fuskar eller avslöjar hur nån har röstat?

Och hur ofta har man slutna omröstningar i små föreningar?

Jag har aldrig varit med om det.

Jag har varit med om det när det t.ex. har varit två falanger inom föreningen som slagits om styrelseposterna.

Även om det inträffar sällan så måste man ju ha beredskap för det.

Nerre skrev:
På ett IRL-möte delar man ut röstsedlar som folk skriver på och sen lägger i en burk. Ingen kan se vem som röstat hur och du är säker på att bara de som är berättigade har röstat. Rösterna går att kontrollräkna av vem som helst.

Hur löser du det på distans? Hur säkerställer du att rösträknaren inte fuskar eller avslöjar hur nån har röstat?
Via en enkät /sida där bara de som har tilldelats tillgång kan rösta och bara en gång, precis som vi gjorde när vi röstade om ny träningstid.
Går att göra annonymt om man känner för det.

Fusk blir svårt då det inte går att rösta mer än en gång.

Det går INTE att göra anonymt eftersom IP-adressen på de som röstar alltid går att spåra.

Jag har varit med när en datorklubb försökte införa distansmöten och det blev aldrig av just eftersom det inte gick att på nåt rimligt sätt lösa just detta med slutna voteringar. Enda lösningen vore att köpa det som extern tjänst av ett företag som på nåt sätt garanterar att de inte läcker informationen, men den som driver tjänsten kommer alltid kunna se det.

Och du kan inte säkerställa att folk bara röstar en gång utan att registrera vem som röstar. Registrerar du inte vem som röstar kan du inte säkerställa att ingen snor nån annans röst. Tänk att tre personer säger "Jag kunde inte rösta eftersom den sa att jag redan röstat".

Jag hoppas du ursäktar, men för mig är det skrämmande med en föreningsordförande som inte inser vikten av ett årsmöte!

Kanske är det så lågt engagemang för att medlemmarna känner sig utanför?

Att sitta i en styrelse är inte alltid så tacksamt, men innebär en del ansvar. Att hålla ett korrekt utlyst årsmöte är ett sådant ansvar, nästan det viktigaste.

thomasx skrev:
Jag hoppas du ursäktar, men för mig är det skrämmande med en föreningsordförande som inte inser vikten av ett årsmöte!

Kanske är det så lågt engagemang för att medlemmarna känner sig utanför?

Att sitta i en styrelse är inte alltid så tacksamt, men innebär en del ansvar. Att hålla ett korrekt utlyst årsmöte är ett sådant ansvar, nästan det viktigaste.

Du har inte förstått vad det handlar om, så jag ursäktar.

"Kanske är det så lågt engagemang för att medlemmarna känner sig utanför?"
Har ingen aning vad du pratar om här.

Det är nog du som inte har förstått vad det handlar om. Vad tror du att din uppgift som ordförande är egentligen?

Nerre skrev:
Det är nog du som inte har förstått vad det handlar om. Vad tror du att din uppgift som ordförande är egentligen?
ok.
Du förstod inte min fråga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.