Paul-Staffanstorp
Jag rev igår ut ett badrum och inkommande vatten kommer upp ur golvet
och det finns inte en chans i världen att göra något åt detta.
Alltså får de vara kvar där de är placerade... thats it !

#
Rev ut allting igår, bilade upp och bytte golvbrunnen samt flyttade den en bit samtidigt
och gjöt igen golvet. (Det tog nog 2tim totalt att fixa brunnsbytet.) ;)
Reglade sen upp alla väggar samt kortlade överallt och sänkte taket idag.
Elektrikern ändrar all el, lägger golvvärme och drar fram för spottar i taket på måndag
och sen täcker jag väggarna och flytspacklar golvet på tisdag.
Tätskikt på onsdag och torsdag och sen är det läge att kasta upp plattorna.
Två dagar plattsättning och sen är det dags för montage av inredning...
#

Fullt ös ! d^_^b

Experto crede skrev:
Gör man medvetet väsentliga avsteg av regler är det ej korrekt utfört.
Är det medvetet ej korrekt utfört är det fusk och mycket oansvarigt.
Nej, som du använder orden blir det fel.

Det du säger är att om man inte följer alla branschers föreslagna byggprinciper så är man mycket oansvarig. Det kan aldrig vara sant. Ej heller är det fusk.

Korrekt utfört i ett specifikt fall behöver inte vara i linje med branschreglerna och det gäller inte bara ett badrum.

Gör man väsentliga avsteg från branschreglerna är det ej utfört enligt branschreglerna, antagligen. Korrekt eller ej är en helt annan sak.

Ta något idiotexempel - en dränering som är utförd med bakfall. Det är varken oansvarigt eller fusk så länge man inte försöker lura i tex en köpare att det är utfört som man kan förvänta sig.

E
MathiasS skrev:
Ta något idiotexempel - en dränering som är utförd med bakfall. Det är varken oansvarigt eller fusk så länge man inte försöker lura i tex en köpare att det är utfört som man kan förvänta sig.
OK i din värld är det inte fusk kanske. Men troligtvis för dom flesta är det fusk när man gör det medvetet.

Om du ska sälja detta hus med den dräneringen, ska du då säga:

Jag har inte fuskat, jag har bara byggt fel medvetet och ansvarsfullt ?

Men det är hårklyveri.

Man ska lösa problemen på bästa, säkraste och mest kostnadseffektiva sätt. Ibland stämmer inte branschreglerna.

Men att göra uppenbara fel som man förstår kommer att ställa till problem senare är fusk.

Däremot, som inkommande rör genom golvet där vattenbelastningen är i princip obefintlig, anser jag vara en rimlig kompromiss om en ny rördragning anses oresonligt dyr.

Ingen sätter dit bakfall på dräneringen med flit om det är ens eget hus. Däremot finns det individer som i sin aningslöshet tror att vatten rinner uppåt. När du frågar dessa individer så är dräneringen OK.

E
kamilenski skrev:
Beträffande de nya krav/rekommendationer vid bygge av badrum undrar jag om det är rekommendationer eller krav beträffande material och teknologi valet?

Är det krav på ej gipsskivor ?
Är det krav på tätt skiktet ?

Är det nåt FB kräver eller rekommenderar?
Är det nybyggnad så är det "samhällets krav" och där ingår BBV, d.v.s inga kartongklädda gipsskivor och deras krav på tätskikt.

Än så länge är det väl försäkringsbolagen som håller i trådarna hur renoveringar skall styras men det lutar nog åt att BBV kommer att gälla med kvalitetsdokument ifyllt av behörig med ansvarsförsäkring.

Först då kanske vi slipper stegrande priser på försäkringar och man relativt lätt ringa in en eventuell felande länk.

Mikael_L
Hahaha, ja det har ju aldrig inträffat vattenskada i ett badrum byggt av en behörig... :rolleyes:

E
Sannolikheten är ju betydligt större att fel inträffar för att man t.e.x inte vågar byta en gammal uttjänt brunn för man inte har kunskapen.

Mikael_L
Ja det är väl lättare att börja prata om nåt annat då ...

Jag tror det går troll i det här.

Experto crede skrev:
Är det nybyggnad så är det "samhällets krav" och där ingår BBV, d.v.s inga kartongklädda gipsskivor och deras krav på tätskikt.

Än så länge är det väl försäkringsbolagen som håller i trådarna hur renoveringar skall styras men det lutar nog åt att BBV kommer att gälla med kvalitetsdokument ifyllt av behörig med ansvarsförsäkring.

Först då kanske vi slipper stegrande priser på försäkringar och man relativt lätt ringa in en eventuell felande länk.

Om du kikar runt lite så ser du att väldigt många trådar handlar om frågor från personer som gjort just som du säger - anlitat en behörig firma och likväl fått en usel renovering med fusk överallt. Kan du förklara varför man skall betala dyra pengar för att få något dåligt gjort?
(Givetvis gör inte alla firmor dåliga jobb men det verkar vara en oroväckande stor del...)

Dalbotös skrev:
(Givetvis gör inte alla firmor dåliga jobb men det verkar vara en oroväckande stor del...)
Skulle vara kul och höra vad du menar med en oroväckande stor del? Hur många av landets tusentals byggfimror är bra respektive dåliga?

För du tror väl inte att antalet personer som är nöjda med sina hantverkare besöker detta forum lika frekvent som personer som är missnöjda och har råkat ut för dåliga hantverkare?

Det tror i alla fall inte jag och jag är övertygad om att antalet bra behöriga firmor ganska kraftigt överstiger antalet dåliga.

En är en för mycket...Självklart kollar inte alla som renoverat här, många har säkert fått toppenbra renoveringar, många som renoverat vet troligtvis inte heller att de har felaktiga renoveringar. Systra mi tex. Hon var jättenöjd med sitt badrum tills första insatta i bekantskapskretsen tittade förbi och varsamt upplyste om att det inte var mycket som var rätt. Kan man ingenting om något så förutsätter man ju att det blir rätt när man lämnar bort det och då ser man givetvis inte heller när det blir fel.

Har en bekant som jobbat med att bygga hus i ca 30 år och då jobbat för en mängd olika tillverkare och träffat hundratals firmor, när han nu skulle renovera sitt badrum gjorde han det själv med motiveringen att han hittills inte sett någon som inte fuskade där de kom åt. Skrämmande tycker jag. :(

Givetvis finns det dock bra firmor! Men de växer inte på träd.

optimum
Fått förväntad kritik om att jag behållit min gamla golvbrunn så dags med lite konkreta svar från er.

Fortfarande inget svar från någon om vad som skulle kunna hända med min perfekta golvbrunn från 1985.
Några envisas säkert med att det är bättre att alltid byta men kan då förklara hur jag skulle garanterat att inte få skador på andra vattenrör i golvet. Alltså riskerat att verkligen fått problem.

Utgångsläge
En Purus brunn som ligger helt inbäddad i betong. Ingjuetn helt i betongplattan och med armering som bottenplattor ska vara.

Till denna har en ny förhöjningsring av fabrikat Purus monterats och därefter primer (på gamla betonggolvet) och sedan flytspackel, LIPprimer VS20, Brunnsmanschett, och slutligen LIP VS30 tätskikt. (i stort sett dubbla mängden)

Vad kan hända?

Jo jag är en vanlig hemmapulare och ingen VVS utbildning alls mer än jag på senare tid läst mig till.

Men till yrke ansvarig för en produktionsanläggning där vi tillverkar snabbkopplingar för högtryckshydraulik och har större delen av marknaden i världen och vet en hel del om hur komponeneter beter sig under högre tryck

Not; Högtryckshydrulik definierar vi spannet mellan 700-3000 Bar och givetvis uppåt men 3000 bar är vi ensamma om i världen att tillverka snabbkopplingar för. Mycket intressant jobb och krävande tillverkning men mer om det kan vi ta någon annan gång.

Min golvbrunn skulle kunna utsättas för 2 Bars tryck om jag tätade dörren och totalt vattenfylde badrummet. Så inse möjligt tryck. Dock skulle detta vara omöjligt då toalett, handfat och golvbrunn hade förhindrat detta. Möjligen ett stopp i rörsystemet men inte så troligt. Dessutom ligger huset på bergssluttningen så risk för typ vattenfyld källare vid översvämningar är hopplöst omöjligt. Inte ens om alla polaris smälter så kommer vatten nå upp till där huset ligger.

Men ge mig gärna ett bra svar vad som kan hända med min golvbrunn.

Spricka? Jo då ska betongplattan spricka först och för det krävs en rejäl jordbävning.
Läcka vid brunnsmanschetten, jo men då hade även en ny brunn läckt där, förhöjningsringen är ju ny (årsmod 2009)
Läcka i anslutning mellan gammal och ny brunn, nja knappast troligt, jag vet hur saker ska bli täta även till högre tryck.

Jo möjligen då jag säljer huset och köpare klagar på detta vid besiktning. Men då säljer jag till annan som litar på vad jag gjort. Men även detta kommer inte hända närmaste 20 åren.

Nej golvbrunnen eller allt annat i mitt badrum är inte fusk, Noga genomtänkt och rimliga avsteg från regelverket är gjorda.

Nå, ett bra svar, är nyfiken?

mvh Roland

rolri skrev:
Nå, ett bra svar, är nyfiken?

mvh Roland
Ett bra svar är det kanske inte men detta får man i alla fall lära sig när man blir certfierad:

Klinker på betongbjälklag med vätskebaserade tätskikt och golvbrunn,före 1990, med ställbar klämring:

Golvbrunn med ställbar klämring skall bytas ut mot golvbrunn som uppfyller kraven enligt SSEN
1253. Anledningen till detta är att PER:s branschregler, numera BBV, saknat provningsmetod
för att testa tätskiktets täthet i golvbrunn med ställbar klämring. Tätskiktsleverantörerna rekommenderar
därför att golvbrunn med ställbar klämring alltid skall bytas ut.

Har för mig att det är något i plasten på brunnar före 1990 som gör att brunnsmanschetten har svårt för att fästa ordentlig ("vulka").

EDIT: hade jag gjort badrum hemma hos mig själv hade jag nog inte heller bytt brunnen från -85 om den såg hel ut och det hade gått att trycka i en ny förhöjningsring i den. En certifierad firma med självbevarelse drift och som ska lämna garanti 10år på jobbet hade dock bytt brunnen.

Redigerat:
Experto crede skrev:
Gör man medvetet väsentliga avsteg av regler är det ej korrekt utfört.
Är det medvetet ej korrekt utfört är det fusk och mycket oansvarigt.
Det måste väl ändå vara upp till varje husägare att välja hur man vill renovera sitt badrum så länge man är öppen och tydlig med det till framtida köpare och accepterar att man inte får någon ersättning av försäkringsbolaget vid eventuella fel. Jag har en bekant i en mindre kommun som köpt en gård utanför samhället. Skulle han renovera ett av sina badrum enligt reglerna skulle det kosta minst 50% av inköpskostnaden av huset.:confused: Och det skulle inte knappast förändra försäljningspriset nämnvärt så i det fallet så är det väl bara att bomma igen dasset och bryta upp dörren till det gamla utedasset om han inte vill skuldsätta sig för att få ett regelrätt bardrum.

Anlitar man en hantverkare för att renovera eller bygga ett nytt badrum så då skall man kunna förutsätta att arbetet utförs fackmässigt och enligt branschreglerna om inget annat är avtalats men gör man en renovering på sitt eget hus så får man väl rimligtvis härja hur man vill så länge man inte lurar någon och inte mörkar något vid en försäljning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.