7 937 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Är det kompositbänkskiva man ska ha?
Vi försöker välja bänkskiva till vårt blivande kök men det är en rejäl djungel för oss. Jag försöker hitta recensioner och bilder på andra mindre populära typer som kompaktlaminat och dekton men jag hittar nästan inget. Av alla inspirationsbilder jag hittar så verkar det som att alla har komposit. Att jag i teorin ogillar komposit är att det är mindre tåligt än granit, känns plastigare, men även dyrare av någon anledning. Är det bara det ljusare utseendet som man skulle välja komposit före tex granit eller missar jag något?
Just nu är kompaktlaminat det vi lutar åt, men jag hittar verkligen inte mycket bilder eller andras tankar om det alls, allt jag hittar på byggahus är 10+ år gamla trådar om "har du övervägt kompaktlaminat". Jag har heller ingen uppfattning om pris för det, jag antar och hoppas det är billgare än sten.
Varför väljer jag då inte bara granit om jag gillar det så mycket? Jag har ingen aning, har nog aldrig använt ett kök med stenskiva. Anledning två är att vi vill ha en ljusare skiva som knappt finns i granit och som tyvärr är mindre tålig. Anledning tre är att vi fått en offert på 50k utan montering och frakt, det svider lite när vi tänkt bygga ett "billigt" kök från Ikea med stommar för nästan samma pris. Dekton går då också bort av samma anledning nummer tre.
Varför väljer jag då inte bara laminat om jag är så snål? Största skälet är att vi vill ha underlimmad diskho. Andra skälet är att vi helst vill ha en lite tunnare skiva.
Vad är min poäng eller fråga? Bra fråga..
Ni får gärna komma med input på vad ni har eller gillar. Speciellt om ni har erfarenhet av kompaktlaminat.
Har ni kompositskiva? Varför valde ni det framför sten, har jag fel om att det känns plastigt?(det kanske inte ens är en dålig grej?)
Just nu är kompaktlaminat det vi lutar åt, men jag hittar verkligen inte mycket bilder eller andras tankar om det alls, allt jag hittar på byggahus är 10+ år gamla trådar om "har du övervägt kompaktlaminat". Jag har heller ingen uppfattning om pris för det, jag antar och hoppas det är billgare än sten.
Varför väljer jag då inte bara granit om jag gillar det så mycket? Jag har ingen aning, har nog aldrig använt ett kök med stenskiva. Anledning två är att vi vill ha en ljusare skiva som knappt finns i granit och som tyvärr är mindre tålig. Anledning tre är att vi fått en offert på 50k utan montering och frakt, det svider lite när vi tänkt bygga ett "billigt" kök från Ikea med stommar för nästan samma pris. Dekton går då också bort av samma anledning nummer tre.
Varför väljer jag då inte bara laminat om jag är så snål? Största skälet är att vi vill ha underlimmad diskho. Andra skälet är att vi helst vill ha en lite tunnare skiva.
Vad är min poäng eller fråga? Bra fråga..
Ni får gärna komma med input på vad ni har eller gillar. Speciellt om ni har erfarenhet av kompaktlaminat.
Har ni kompositskiva? Varför valde ni det framför sten, har jag fel om att det känns plastigt?(det kanske inte ens är en dålig grej?)
Har du funderat över rostfritt? för min del älskar jag röstfria heltäckande diskbänkar med hoar eller bara en stor ho. Det är det bästa att ha i ett kök som man använder till matlagning. Rostfritt är rätt val som arbetsyta, runt spisplattan och så klart som en ho.
Ej så praktisk som vitvarudörrar.
Finns att måttbeställa hos en del producenter. Snyggt och praktisk med uppvik mot vägg och förhöjd framkant som skyddar golvskåpets framsida och fötter från vatten som annars brukar rinna ner från en bänk. Levereras hem med utskuret håll för häll och blandare efter önskemål samt förstärkt med underlimmad MDF. Om du har inget emot att plåten får en repig patina med tiden så kan du kolla vad du kan få för 50tusen hos fex:
https://lagarostfritt.se
Behöver du bänkyta på fler ställen så kan du välja mindre tålig material huvudsaken att arbetsytan tål all sortens slit och vatten och rödvin med
.
Finns att måttbeställa hos en del producenter. Snyggt och praktisk med uppvik mot vägg och förhöjd framkant som skyddar golvskåpets framsida och fötter från vatten som annars brukar rinna ner från en bänk. Levereras hem med utskuret håll för häll och blandare efter önskemål samt förstärkt med underlimmad MDF. Om du har inget emot att plåten får en repig patina med tiden så kan du kolla vad du kan få för 50tusen hos fex:
https://lagarostfritt.se
Behöver du bänkyta på fler ställen så kan du välja mindre tålig material huvudsaken att arbetsytan tål all sortens slit och vatten och rödvin med
Redigerat:
Att en Corian, Hi-macs etc är ömtåligare än granit är ju både lite ja och nej. Den går ju att slipa och polera vid ev skador och missfärgningar, med maskiner de flesta har hemma. Kompaktlaminat är för mig en helt menlös produkt till bänkskivor, men smaken är som baken.
Hej!
Roligt inlägg!
Byggde nyligen nytt kök och för mig kändes det självklart att ha kompisitsten. Jag tycker det är SÅ snyggt med sten men hade förstått att kompisiten var tåligare än riktigt sten. Dock inte tåligare än granit, förstod jag sen. Och började kolla på olika sorters ljusare granit. Det fanns några sorter som var riktigt ljusa och skitsnygga, och låg på ungefär samma prisnivå som kompiststenen.
Jag är smått allergisk mot laminat- tycker det känns SÅ fejk. Kompaktlaminat började jag dock kunna ha överseende med efter att ha tittat runt i massa köksbutiker.. Började tycka den var riktigt snygg...
Trä gick bort för mig direkt för det kändes så.. 2007...
MEN- nu har jag börjat ändra mig, och tycker det ger en varm lite ombonad känsla.
Jag har nu en helvit kompositstenskiva, dvs inte något fejk-marmormönster.
Jag tycker det ser fräscht och stilrent ut.
Men jag tror att jag ska välja en ek i enstav vid nästa renovering.. (precis köpt en liten lägenhet på mindre ort för veckopendling).. Ek som behandlas med vit hårdvaxolja tycker jag är riktigt snyggt också..
Och en annan sak jag inte tänkte på innan- ska ni ha köksö/bardisk?
Sten är kallt! Det är inte så mysigt att vila armarna mot stenskivan. Trä hade varit varmare.
Hade jag inte en tanke på innan.
Och jag vill nog också slå ett slag för helt i aluminium. Det finns ju nyare modeller som ser väldigt moderna ut men ändå så himla praktiska ( kolla tex järfälla köks hemsida, där de har ett demokök i turkost med en aluminiumbänkskiva- skitsnyggt eller hur?!)
Ang den ljusare graniten som jag gillade så har jag kollat upp vad den hette--- Colonial white. Och det fanns någon behnadling som hette Sansa Colonial white, och då blev den ännu mer tålig.
Lycka till!!!
Utifrån din kommentar kring budgeten så kanske ek kan vara något att fundera på ändå? När jag bytte till vitbehandlad ekskiva i mitt förra kök så lät jag en snickare göra det. Han beställde hem en enstav- ekskiva och behadnlade den själv. Blev väldigt mycket billigare än tex 3500 /m som Elgiganten har på sin vitbehandlade ekskiva..
Men ni kasnke inte alls vill ha trä...
Roligt inlägg!
Byggde nyligen nytt kök och för mig kändes det självklart att ha kompisitsten. Jag tycker det är SÅ snyggt med sten men hade förstått att kompisiten var tåligare än riktigt sten. Dock inte tåligare än granit, förstod jag sen. Och började kolla på olika sorters ljusare granit. Det fanns några sorter som var riktigt ljusa och skitsnygga, och låg på ungefär samma prisnivå som kompiststenen.
Jag är smått allergisk mot laminat- tycker det känns SÅ fejk. Kompaktlaminat började jag dock kunna ha överseende med efter att ha tittat runt i massa köksbutiker.. Började tycka den var riktigt snygg...
MEN- nu har jag börjat ändra mig, och tycker det ger en varm lite ombonad känsla.
Men jag tror att jag ska välja en ek i enstav vid nästa renovering.. (precis köpt en liten lägenhet på mindre ort för veckopendling).. Ek som behandlas med vit hårdvaxolja tycker jag är riktigt snyggt också..
Sten är kallt! Det är inte så mysigt att vila armarna mot stenskivan. Trä hade varit varmare.
Och jag vill nog också slå ett slag för helt i aluminium. Det finns ju nyare modeller som ser väldigt moderna ut men ändå så himla praktiska ( kolla tex järfälla köks hemsida, där de har ett demokök i turkost med en aluminiumbänkskiva- skitsnyggt eller hur?!)
Ang den ljusare graniten som jag gillade så har jag kollat upp vad den hette--- Colonial white. Och det fanns någon behnadling som hette Sansa Colonial white, och då blev den ännu mer tålig.
Lycka till!!!
Utifrån din kommentar kring budgeten så kanske ek kan vara något att fundera på ändå? När jag bytte till vitbehandlad ekskiva i mitt förra kök så lät jag en snickare göra det. Han beställde hem en enstav- ekskiva och behadnlade den själv. Blev väldigt mycket billigare än tex 3500 /m som Elgiganten har på sin vitbehandlade ekskiva..
det hade jag faktiskt inte funderat över. men det såg helt klart intressant ut det också. Har du någon aning om hur rostfritt ligger i pris mot anra material?G gaia skrev:Har du funderat över rostfritt? för min del älskar jag röstfria heltäckande diskbänkar med hoar eller bara en stor ho. Det är det bästa att ha i ett kök som man använder till matlagning. Rostfritt är rätt val som arbetsyta, runt spisplattan och så klart som en ho.
[länk]
Behöver du bänkyta på fler ställen så kan du välja mindre tålig material huvudsaken att arbetsytan tål all sortens slit och vatten och rödvin med.
Jasså jag hade ingen koll på att det gick polera själv, tack för den infon! Efter någon veckas fundering så lutar det inte mot kompaktlaminat heller. Främst för att priset inte är mycket bättre än kompositmowatom skrev:
Har både hört om flera och sett själv kompositbänkskivor gulna efter några år och även få permanenta fläckar.
Tex hos min pappa.
Själv valde jag förra året att förse nya köket med en rejäl stenskiva åt ena hållet och en ca 3m lång handgjord diskbänk i tjockt rostfritt stål.
Supernöjd!
Stenskivan är underbar att baka på och den rostfria diskbänken är lätt att hålla ren efter disk och div snabbade.
Tex hos min pappa.
Själv valde jag förra året att förse nya köket med en rejäl stenskiva åt ena hållet och en ca 3m lång handgjord diskbänk i tjockt rostfritt stål.
Supernöjd!
Stenskivan är underbar att baka på och den rostfria diskbänken är lätt att hålla ren efter disk och div snabbade.
Det finns leverantörer där du kan måtta en skiva och designa den utifrån tjocklek, kanter, vilken ho du vill välja, etc, och så får du ett pris. Sök på "rostfri diskbänk" så får du många träff.pokasd skrev:
Hade samma tankar som du om trä först, men jag kanske får ta en tänkare till! Att en köksö i sten blir kall är ju egentligen något självklart men inte alls något jag har tänkt på. Hur är kompositsten? Är den varmare?S Sara00K skrev:Hej!
Roligt inlägg!
Lycka till!!!
Jag håller med om om att det järfällaköket var fint med aluminium/rostfritt, det var inget jag tänkt på heller..
Fan.. jag som tänkt och klurat på det här jättelänge nu och alternativen har bara ökat i antal.. Enda som är uteslutet nu är kompaktlaminat(som låg överst på listan förra veckan)
Sitter ni på bänkskivorna? Har aldrig ens reflekterat över om en bänkskiva känns kall eller varm.
Det viktiga är att den håller sig fin i långa loppet.
Det viktiga är att den håller sig fin i långa loppet.
om du följer länken så kan du designa din egen rostfri bänk efter egna mått och egna val av kanter. Det dyker också ett pris på ditt bänk i ritprogrammet till slut.pokasd skrev:
Jag har 2m rostfri bänk med en stor diskho och uppvik på 10cm i bakkant +en sida och det kostade ca 15000kr. Inte bara praktisk men faktiskt också snyggt med dom höga kanter och ingen silikon mellan bänk och vägg. Vattenstank, fruktsafter och varma pannor är ingen hot mot detta bänk. Det är många fördelar med rostfritt jämfört med alla andra bänkskivor, tycker jag. En ärlig material som en känd arkitekt skulle beskriva det
Klicka här för att svara