10 233 läst ·
197 svar
10k läst
197 svar
Är det kaklat direkt på betongen?
-Det finns inga rör i väggen!H hempularen skrev:Det varierar nog lite beroende på hur det ser ut vid en närmare titt. Besiktningsmannen kommer att försöka avgöra om det verkligen saknas tätskikt. Det kan dels undersäkas vid plattan som åär borta, men man kian ibland se det i golvbrunnens anslutning till tätskiktet. Men man kommer också att undersöka om det kan finnas några rör i väggen.
Om det är en bostadsrätt så undersöks detta normalt först av någon från den trkniksa öfrvaltrningen, de kallar sedan in föreningens försäkringsbolag som gör en utredning.
-Kakelplattan är redan utbytt så det går ej att ta reda rent visuellt på hurvida det finns tätskikt eller ej såsom det ser ut i dagsläget
- hur kan man se det vid golvbrunnen? det kanske finns tätskikt där, då resterande 2 väggar garanterat är av betong,
-den tredje väggen har kökets diskbänk mot motsatt sida, den sidan i badrummet har både toaletten och handfatet ryggarna mot kökets diskbänk och
-fjärde väggen är den dörröppningen ör utmattad hallen och kakelplattan byttes på, varpå motsvarande vägg i hallen har fuktskadorna och
-fuktmätning visar på "blött" från golvlist och 20 cm upp. från golv
-kakelplattan i fråga är 1 meter från golv, golvet är samma höjd som i hall
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halva plattan saknar ju fix!
Så då kan man ju undra hur det ser ut bakom de andra?
Däremot har ju det eventuella tätskiktet bakom fixet knappast skadats när plattan gick itu och en ny monterades. Såvida det inte började kratsas i öppningen.
Om ett försäkringsbolag ska betala ut pengar så kommer dom göra en egen utredning, inte oberoende. Men dom kommer följa försäkringsvillkor så du verkar oroa dig för den biten i onödan.resting_in_mold skrev:
Du har fått råd om vem du ska kontakta tidigare i tråden.
Haft en skada på en toalett och det var inget snack, i rutan om toaletten byggts enligt våtrumsregler skrev utredaren "oklart" och bolaget betalade hela renoveringen.
Fortfarande inte kontaktat föreningen?resting_in_mold skrev:
Om så är fallet är det inte lysande agerat.
Jag får det bestämda intrycket att du gjort saker du inte borde ha gjort och därför är nojig. Det kan dock få negativa konsekvenser för dig som innehavare av BR om du dröjer med att informera BRF. Jag vet inte om det kan bli tal om förverkande i extremfall, men det kan i vart fall få ekonomiska konsekvenser om man inte bidrar till att begränsa skador på föreningens egendom.
Man ser ju t.o.m. hur brett tillhygge som använts för att ta bort fix. En lite bredare spårmejsel kanske?Intet skrev:
Först har plattan spräckts i samband med håltagning (tror mig se 2 hål).
Sen byte av platta på egen hand.
Det är min gissning.
problemet är mögel på samma vägg men i hallen. Länsförsäkringar ersätter inga mögelskador Fick jag upplyst av dom.M Mellanbarn skrev:Om ett försäkringsbolag ska betala ut pengar så kommer dom göra en egen utredning, inte oberoende. Men dom kommer följa försäkringsvillkor så du verkar oroa dig för den biten i onödan.
Du har fått råd om vem du ska kontakta tidigare i tråden.
Haft en skada på en toalett och det var inget snack, i rutan om toaletten byggts enligt våtrumsregler skrev utredaren "oklart" och bolaget betalade hela renoveringen.
Men bra, då kan jag ju anmäla kakelplattan iallafall och få en utredning där det framgår hurvida tätskikt finns eller ej, om jag förstår dig rätt. alt oklart .. =) Men inte räcker väl bilderna som ser ut som här i tråden för dom att göra en bedömning? Olika från försäkringsbolag rill försäkringsbolag givetvis, men tänker jag frågar ända/bollar/ spekulerar
Kakelplattan är anmäld och jag har betalat för arbetet pga sprickan.K Kardan79 skrev:Fortfarande inte kontaktat föreningen?
Om så är fallet är det inte lysande agerat.
Jag får det bestämda intrycket att du gjort saker du inte borde ha gjort och därför är nojig. Det kan dock få negativa konsekvenser för dig som innehavare av BR om du dröjer med att informera BRF. Jag vet inte om det kan bli tal om förverkande i extremfall, men det kan i vart fall få ekonomiska konsekvenser om man inte bidrar till att begränsa skador på föreningens egendom.
Dock är problemet ju mögel i hall på motsatt sida. Som upptäcktes flera år senare. Allt anmält samma dag som upptäcken!
Jag svarade någon tidigare i tråden att det är ord mot ord.
De hävdar att det är sprickan i kaklet som orsakat möglet, utan övrigt redogörelse eller förklaring eller att någon utredning gjorts.
Jag hävdar att sprickan i kaklet inte ens hade gått igenom själva plattan och eftersom att möglet på andra sidan är vid golvlisten plus 20 cm upp och kakelplattan på andra sidan satt 1 meter ovanför golvhöjd som är samma som hallens golvhöjd, en upphöjd tröskel emellan.
Jag har skickat bilder och ifrågasatte hurvida tätskikt finns och att till synes verkar det inte sä varpå det gissningsvis orsakat möglet som jag tänker kanske genomgående saknas för hela fastigheten.
Vilket inga kommentarer getts mer än att de anser sprickan är orsaken, och där är det stopp.
och där befinner jag mig nu.
Eftersom både underhåll av innervägg och tätskikt faller på bostadsrättshavaren är detta juridiskt sett i alla fall väldigt klart, det faller på bostadsrättshavaren att lösa och betala. Föreningen har ingen roll här.
Sen kanske bostadsrättshavaren kan rikta krav mot ett företag om denne helrenoverade badrummet de senaste tio åren och företaget inte installerade ett tätskikt.
Sen kanske bostadsrättshavaren kan rikta krav mot ett företag om denne helrenoverade badrummet de senaste tio åren och företaget inte installerade ett tätskikt.
Tror du har rätt. Någon har borrat från andra sidan väggenK Kardan79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Är Länsförsäkringar ditt eller föreningens försäkringsbolag?resting_in_mold skrev:
Men en möglig gipsskiva byter man ut och kostnaden för den är nog lägre än självrisk + åldersavdrag.
Du får öppna upp mer från hallen och se hur mycket som är skadat och om det fortfarande kommer vatten där och i så fall varifrån. Om du inte vill göra det själv kan du ta in en besiktningsman.
Om du inte är nöjd med försäkringsbolagets beslut kan du överklaga det, se här: https://www.lansforsakringar.se/skane/privat/kundservice/om-vi-inte-ar-overens/