12 400 läst ·
222 svar
12k läst
222 svar
Är det kaklat direkt på betongen?
allt får avhandlas!H HJ-C skrev:Det är ju något lurigt här ...
En lägenhet verkar helt massakrerad helt utan förklaring (trots frågor), en kommunal hyresvärd benämner hyresvärden som "problematisk" i officiell (?) korrespondens och ett antal yrkesmän av olika kategorier drar sig uppenbarligen för att försöka hjälpa till i TS lägenhet.
Samma hyresvärd menar att TS är ersättningsskyldig för någonting som heller inte förklaras.
TS själv förkunnar tydligt att tråden enbart ska handla om eventuellt tätskikt och besvarar inte frågor om andra skador i lägenheten (eller ens vad det är som han krävs på pengar för), samtidigt som han själv uppdaterar med små noveller om allt från inspektionsluckor till vem som sagt eller gjort vad i helt olika frågor som anses beröra eventuella "skador" som kanske inte ens finns.
Vad har egentligen hänt i den här storyn?
Eller ska vi vidhålla att det enbart är tätskiktet som ska avhandlas?
jag har startat tråden för att jag vill ha råd av folk som kan och har lust att hjälpa till.
ja klart jag började fråga om det finns tätskikt, eftersom att jag undrade om det kunde synas på bilden.
Det har jag inte ens fått svat på av er!
sen ju mer frågor folk ställde svarade jag på dom.
vilka frågor vill du ha svar på för att få klarhet?
Jag vill iaf veta om det saknas tätskikt eftersom att hantverkaren sa det.
Hur kan jag ta reda på det? om det fanns, är det lagat och intakt igen efter kakelplattan byttes?
att jag upptäckte mögel på samma vägg en meter ner på motsatt sida som hyresvärden säger är på grund av att kakelplattan hade en spricka i sig som uppkommit när det borrades från hallen, dock gick inte borren igenom kakelplattan.
jsg fotade genom luckan för att det va nån som nämnde ett schakt som jag försökte fota då jag inte vet hur man kommer åt schaktet.
ja va va det mer som förvirrade , det va väl mest hyresvärdens agerande? som jag också undrar.
och vad som är på bilden är väggen och listen är målad eftersom den murknat och hyresvärden vägrade byta den.
En list murknar i ett hus från 2014?resting_in_mold skrev:
Antingen är väggen gravt vattenskadad pga felkonstruktion/läckage etc. eller så använder du (eller tidigare boende) lägenheten på ett sätt som inte lämpar sig för lägenheter.
Och eftersom du tydligen lyckats förstöra köket och hyresvärden ser en totalrenovering som enda lösningen efter ditt boende så misstänker jag dig.
förstöra köket?O [old rusty] skrev:En list murknar i ett hus från 2014?
Antingen är väggen gravt vattenskadad pga felkonstruktion/läckage etc. eller så använder du (eller tidigare boende) lägenheten på ett sätt som inte lämpar sig för lägenheter.
Och eftersom du tydligen lyckats förstöra köket och hyresvärden ser en totalrenovering som enda lösningen efter ditt boende så misstänker jag dig.![]()
det har aldrig varit översvämning eller vattenläckage i badrumet/ hallen, och det är klinker på golvet, det är på bägge sidor badrumsdörren som listerna murknat/svällt, men aldrig runnit vatten ut från badrummet eller från hallen.
hyresvärden har ej utrett orsak till fukten som dom "erkänt" för 3 år sedan utan att åtgärda något. fuktmätning gjord på väggen mellan hall och badrum ( före möglet uppdagades, då när jag anmälde listerna va fuktiga,och dom ej ville göra något)
VARMvattenförbrukningen är 14 kubik/månad vilket jag anseer helt orimligt, detta har heller ej utretts. då jag inte förstår varför fukten kommer ifrån. Men hyresvärden säger det är utvärtes. ( vilket jag kan garantera inte är fallet, då jag bor själv)
och nu när Miljöförvaltningen tvingat fram åtgärd så förbjuds jag att fota väggen under skrapning och ommålning som är hyresvärdens åtgärdsplan.
det har dom tvingat mig skriva under på. Det anser jag är anmärkningsvärt till att jag ej får dokumentera hur mycket möglet spridit sig. Det är jag förbjuden till.
jo
Värden ska sätta in ett fuktaggregat/ avfuktare i min hall och röret ska tydligen gå då från avfuktaren och ut genom spisfläkten ( alt badrumsvventilen )
Huset har ett och samma ventilationssystem så min första tanke är bara är set verkligen OK att leda ut svartmögel sporern och massa fukt rätt ut i centralventilationen ?? jag vill då verkligen inte få in skiten igen och helt sjukt om andra lägenheter ska få den luften inblåst +
någon som hsr styr och eller åsikt
Värden ska sätta in ett fuktaggregat/ avfuktare i min hall och röret ska tydligen gå då från avfuktaren och ut genom spisfläkten ( alt badrumsvventilen )
Huset har ett och samma ventilationssystem så min första tanke är bara är set verkligen OK att leda ut svartmögel sporern och massa fukt rätt ut i centralventilationen ?? jag vill då verkligen inte få in skiten igen och helt sjukt om andra lägenheter ska få den luften inblåst +
någon som hsr styr och eller åsikt
Vad tänker du att ventilationen är till för om den inte ska ta hand om fukt och föroreningar?
Svaret är mao ja, det är helt ok.
Fuktiga flödet från en sån avfuktare ligger kring 1/10 av vad en köksfläkt suger, så det borde inte vara i närheten av att trycka in i grannlägenheterna.
Då är väggen rejält fuktig mao. Har dom sagt något om vad dom anser att fukten kommer ifrån?
Fuktiga flödet från en sån avfuktare ligger kring 1/10 av vad en köksfläkt suger, så det borde inte vara i närheten av att trycka in i grannlägenheterna.
Då är väggen rejält fuktig mao. Har dom sagt något om vad dom anser att fukten kommer ifrån?
ok!O [old rusty] skrev:Vad tänker du att ventilationen är till för om den inte ska ta hand om fukt och föroreningar?
De säger att fukten kommer från sprickan i kakelplattan ( sprickan hade dock inte fått kakelplatta att sprickan helt igenom )
Det skiljer dock en meter från golvhöjden och höjden där kakelplattan nyttws ut för 15 månader sedan och där hantverkaren upptäckte att väggen saknade tätskikt / fuktspärr.
Hyresvärden har varken följt upp hantverkaren rapport om avsaknaden av tätskikt , eller min anmälan om mögel.
Hyresvärden påstår att det finns tätskikt och att hantverkaren har reparerat tätskiktet när han bytte kakelplattan. och att sprickan är orsaken till fukten! men i en besiktningsrqpport står det "att fuktskadorna kommer från ""troligtvis"" en översvämning av badrummet"
jag har aldrig haft någon översvämning i badrummet.
Det finns s iallafall ingen utredning som är gjord och ingen har frågat mig om saken. Det enda svar jag får är att " saken har utretts som vållandeskada " men ingen utredning finns att ta del av.
r
Jag anser att avsaknaden av tätskikt är orsaken till fukten och möglet vet jag inte när det utvecklades till,
men hyresvärden konstaterade fuktskadorna med fuktnätare för snart 2 år sedan utan några åtgärder!
nä dom har inte framfört någon grund till det.H HJ-C skrev:
Jag fick bara en lista på åtgärder dom ville utföra och debitera mig för. då var all fast inredning med på den listan och målning spackel osv massor med ting som vid en utflytt är självklart att jag återställt, det har ju dock aldrog handlat om någon utflytt så att dom genomförde en besiktning som dom debiterade
mig 4000 kronor för och sen skickade listan på vad dom skulle fixa och fakturera mig för
är inget som dom informerat mig om i förväg skulle ske och kosta mig och med den listan gav dom mig 2 val.
Åtgärda allt på listan och debiterad mig
eller så kommer inget av något att göras under tiden jag bor kvar, utan allt som skulle behöva ex fixas/bytas under tiden jag bor kvar kommer att vänta tills jag flyttat ut varpå jag kommer debiteras för det dagen jag flyttar!
Gissar att deet var därför dom ignorerade mina anmälningar och kontaktförsök till att uppmärksamma om att jag funnit ett mögelangrepp ignorerade och markerade som avslutade ärenden i ett år!
någon orsak har ingen meddelat mig! Så jag vet inte orsaken därav du likt mig finner en mängd frågetecken och brist i saken. jäkla drygt är det iallafall , känns olustigt!resting_in_mold skrev:
nä dom har inte framfört någon grund till det.
Jag fick bara en lista på åtgärder dom ville utföra och debitera mig för. då var all fast inredning med på den listan och målning spackel osv massor med ting som vid en utflytt är självklart att jag återställt, det har ju dock aldrog handlat om någon utflytt så att dom genomförde en besiktning som dom debiterade
mig 4000 kronor för och sen skickade listan på vad dom skulle fixa och fakturera mig för
är inget som dom informerat mig om i förväg skulle ske och kosta mig och med den listan gav dom mig 2 val.
eller så kommer inget av något att göras under tiden jag bor kvar, utan allt som skulle behöva ex fixas/bytas under tiden jag bor kvar kommer att vänta tills jag flyttat ut varpå jag kommer debiteras för det dagen jag flyttar!
Gissar att deet var därför dom ignorerade mina anmälningar och kontaktförsök till att uppmärksamma om att jag funnit ett mögelangrepp ignorerade och markerade som avslutade ärenden i ett år!
Men vad är det som "behöver åtgärdas"? Nu låter det ju även på dig om att det är en massa saker som är "ändrat" i lägenheten och som hade behövt fixas vid flytt?resting_in_mold skrev:
nä dom har inte framfört någon grund till det.
Hur är egentligen status på hela lägenheten? Vad är det med köket, t ex?
Tydligen anser hyresvärden att du mer eller mindre förstört det mesta och nu verkar du själv hålla med om att det är "massor med ting ..." som behöver fixas, dock innan utflyttning.
Kan du lägga upp ett par bilder på lägenheten i större perspektiv, rentav?
Nej, du drar förhastade slutsatser...H HJ-C skrev:Men vad är det som "behöver åtgärdas"? Nu låter det ju även på dig om att det är en massa saker som är "ändrat" i lägenheten och som hade behövt fixas vid flytt?
Hur är egentligen status på hela lägenheten? Vad är det med köket, t ex?
Tydligen anser hyresvärden att du mer eller mindre förstört det mesta och nu verkar du själv hålla med om att det är "massor med ting ..." som behöver fixas, dock innan utflyttning.
Kan du lägga upp ett par bilder på lägenheten i större perspektiv, rentav?
Jag hade kollat på den listan med alla Tillval man kan välja mellan i form av extra saker, för att höja standarden genom att uppgradera lägenheten typ rxtra skåp, nya köksluckor, balkonglås och diskmaskin om-målning/ tapetsering etc som man lägger in som hyreshöjning på tex 8 kr per kökslucka/månaden osv...
kan dela med mig av den förenklade listan.
iallafall så var det JAG som ville ha endel av Tillvalen och bad då Hyresvärden om det.
så JAG är den som pekade ut varje grej och de Tillvalen hag hade bestämt mig för att göra det snyggare i litt hem.
Så jag pekar på ALLT, tex ville jag få målat och byte av någon list, jäbga om fönstret nya fogar och ny innerdörr osv
Glad som fan vad jag när dom va där och såg fram emot få insatt tvättmaskin mm,
Du förstår.
SEN fick jag ett mail( som jag berättade i förra i l lnlägget )
OCH beskedet qtt tydligen så var inte tillvalen möjligt i detta huset för att huset var byggt 2014 och jag fick då listan som de helt plötsligt kallade för att vara vållandeskador och valet att antingen skulle dom byta allt på listan och debitera mig vilket var HELT andra priser. tex innerdörrwn som skulle kostat 20 kr i hyreshöjning var 1900 kr i avgift, bara att skruva av handtagen på köksluckorna skulle kosta 800 kronor att få gjort före dessa istället skulle sprutlackas och inte bytas per lucka med 8 kr/mån
osv hejvilt galna summor
eller då att ingenting skulle utföras i över huvudtaget under lin resterande tid som hyresgäst i min lägenhet men debitering av allt skulle ske vid itflytt.
inkl då omkostnader, el som används, hantverkarna kostnad för arbetet pch materialet osv
så det var då jag kände art vafan ska dom debitera mig för en helrenovering eller vafan sker...
så ja
så well Det tog sig en twist och en Turn kan man ju lugnt säga