Tobbe.A
Ser ju förjävligt ut, att de ens kan med att göra så?!

Jag har haft hantverkare här i två omgångar för lite större jobb. Första var i utrymmen vi vistades i och där var de väldigt noga med att informera om att det kommer bli damm på allt om vi inte täcker över. De städade efter varje arbetspass så gott de kunde. Det andra arbetet var i en tillbyggnad som vi inte befann oss i. Samma där, efter varje arbetspass gick snickaren och plockade i ordning sina saker, sopade och dammsög i den mån det var möjligt. Han menade på att hans chef hade skällt ut honom ordentligt om det var ostädat på arbetsplatsen efter passet.

Det kändes proffsigt, det gör det verkligen inte när jag tittar på bilderna.

• Gilla
Bettan74 och 3 till
  • Laddar…
Är gammal privat hyresvärd. Mina hyresgästers väl o ve har alltid varit det viktigaste. Bytte 6 kök , planerade noga in tiden när det passade hyresgästen, semester eller ledighet. Täckte golv, plastade in. Arbetet tog ca 8 dagar, reducerade hyran, samt fick hyresgästerna lunchkuponger från ett par restauranger. Städade och lämnade en fräsch lägenhet efter mig. Har alltid jobbat efter mottot; behandla mina hyresgäster som jag själv skulle vilja bli bemött! Samt att alla lägenheter skall se som jag själv skulle vilja bo där.:D

• Gilla
shtob och 20 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Använder de din lägenhet som verkstad?
Det där såg inte roligt ut.

Protte
Vad i h-e!!!! HELT ORIMLIGT!!!
Detta borde Heimstaden stå för "i första hand". -Om de i sin tur gör något åt hantverkarna eller inte är deras problem.
Se till att avbryta arbetet avbryts omgående!
Det där är närmast brottsligt!

• Gilla
Roco91
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Ni har alltså inte blivit informerade om att plocka bort saker?
Fått utrymme att förvara era saker under stambyte osv?
Varför skulle de få det? Hantverkarna ska inte in i rummet överhuvudtaget, det ska plastas.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
En gång för många år sedan (~40år) så gjorde jag ett liknande jobb, jag högg upp en rörslits i badrummet.
Hade alla dörrar till alla rum stängde men likväl tog sig en del damm ut i hallen.
Städade/sopade noga efter mig & det sista jag gjorde var att låna hyresgästens dammsugare(hyresgästen var inte hemma) som stod i en städskrubb i hallen. När jag dammsugit hallen så lät jag dammsugaren stå framme för att visa att jag använt den.
Slutade med att jag blev polisanmäld för egenmäktigt förfarande. Kan säga att det blev nedlagt nästan innan det var anmält.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
remrag och 5 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Slutade med att jag blev polisanmäld för egenmäktigt förfarande.
Att polisanmäla är naturligtvis en kraftig överreaktion och jag förstår att du ville väl men pratar vi om så dammande jobb som stambyten anser jag att hantverkaren ska ha sin egen dammsugare. Det är inte självklart att en vanlig konsumentdammsugare, om det ens finns en tillgänglig, mår bra av betongdamm så jag har trots allt viss förståelse för att din städinsats inte uppskattades. Men visst känns det rent ut sagt löjligt med en polisanmälan, det håller jag med om.

• Gilla
Bettan74 och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att polisanmäla är naturligtvis en kraftig överreaktion och jag förstår att du ville väl men pratar vi om så dammande jobb som stambyten anser jag att hantverkaren ska ha sin egen dammsugare. Det är inte självklart att en vanlig konsumentdammsugare, om det ens finns en tillgänglig, mår bra av betongdamm så jag har trots allt viss förståelse för att din städinsats inte uppskattades. Men visst känns det rent ut sagt löjligt med en polisanmälan, det håller jag med om.
Nu var detta som sagt var 40år sedan och jag kan säga att det skiljde sig en del åt mot idag med vilken utrustning man normalt hade med sig.
Och personligen skulle jag aldrig gnälla om en hantverkare här hemma lånade dammsugare eller annan städutrustning.

• Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
Ah fyf*n så det ser ut! Jag hade skickat ut allt på gården. Om de gnäller kan du ju hälsa att de kan blanda betong o bruk o skära plattor hemma hos sig. Detta ser HEMSKT oseriöst ut.

L lat skrev:
Och personligen skulle jag aldrig gnälla om en hantverkare här hemma lånade dammsugare eller annan städutrustning.
Personligen beror det på. Pratar vi om sågspån efter några kapade reglar eller skräp efter ett elektrikerjobb håller jag med dig.

Pratar vi om "betongskrot/damm/sten" efter att ha bilat ut ett badrum i samband med stambyte tycker jag nog inte att min "konsumentdammsugare" bör användas.

• Gilla
Bettan74 och 5 till
  • Laddar…
Okej, jag antar att jag har kommit lindrigt undan. De sa till mig att vi skulle kunna få låsa innerdörrar för att de inte ska gå runt och stöka runt och att man skulle ta eldelen (dvs byta ut ojordade eluttag, lägga till nya eluttag osv, i hela lägenheten) efter man är klar med bilningen eller innan, inte samtidigt.
Nej, de gjorde det samtidigt just i min lägenhet pga krock med tider. Så det blev förstås betongdamm ÖVERALLT. Och så stängde de inte ens dörrarna under tiden/efter sig.

Jag bodde inte hemma under tiden pga min funktionshinder så jag kunde inte stoppa dem/ifrågasätta.

De anlitade i alla fall städare, dock tog de ju förstås inte mina prylar, utan bara golven, ungefär. jag fick tilbringa många dagar med att noggrannt damma alla mina prylar.

(och självklart blir det sämre funktion (smalare och liten badkar, sämre vattentryck, obekväm toalettstol osv)/ogedigen material (rappligare kvalité som slits fortare) till dyrare hyra efteråt med renoveringen, men det är klassiker för hyreslägenhet)

Okej, nu blev det tjöt om mina problem.

Jag orkade inte ta fajten med min hyresvärd efter att jag försökt nå dem och de dodgat mig i årtal.

Men du.. försök ta fajten! Duhar bildbevis! Och ditt fall ännu värre i och med att de använt din vardagsrum som FUCKING VERKSTAD?!

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Roco91 Roco91 skrev:
En bygg firma anlitad av heimstaden som i sin tur anlitat olika firmor för att utföra jobb, i detta fallet renovering/stambyte av badrummet.

vi har fått damm i vartenda hörn av lägenheten plus all elektronik är helt täckt av damm. Nya soffan är helt täckt även den.

är det inte otroligt oprofessionellt att inte plasta för/avgränsa rummet? Eller iaf informera detta till oss innan så vi hade kunnat göra det själva? Klart jag visste det skulle bli skitigt men trodde ärligt talat att hantverkare av olika slag avskärmar rum som man inte behöver jobba i, eller informerar om ytan de ska använda så vi kan flytta sakerna och plasta över själva.

Kan vi göra nåt åt detta ifall till exempel våra nya högtalare är paj pga av alla betongdamm?
Vi kan inte ens bo i lägenheten. Bott hos morsan i 7 veckor nu då dem tog sönder massa rör de inte skulle ha sönder osv. De sa en månad så den hyran tänker jag är okej men ytterligare nästan 4 veckor till tänker jag inte betala för.

Mvh Robin
Men vad i himmelens frid! Vad är det för pajasar?
De borde väl bett er flytta möbler och dylikt in i ett rum.

Roco91 Roco91 skrev:
En bygg firma anlitad av heimstaden som i sin tur anlitat olika firmor för att utföra jobb, i detta fallet renovering/stambyte av badrummet.

vi har fått damm i vartenda hörn av lägenheten plus all elektronik är helt täckt av damm. Nya soffan är helt täckt även den.

är det inte otroligt oprofessionellt att inte plasta för/avgränsa rummet? Eller iaf informera detta till oss innan så vi hade kunnat göra det själva? Klart jag visste det skulle bli skitigt men trodde ärligt talat att hantverkare av olika slag avskärmar rum som man inte behöver jobba i, eller informerar om ytan de ska använda så vi kan flytta sakerna och plasta över själva.

Kan vi göra nåt åt detta ifall till exempel våra nya högtalare är paj pga av alla betongdamm?
Vi kan inte ens bo i lägenheten. Bott hos morsan i 7 veckor nu då dem tog sönder massa rör de inte skulle ha sönder osv. De sa en månad så den hyran tänker jag är okej men ytterligare nästan 4 veckor till tänker jag inte betala för.

Mvh Robin
Usla, oprofessionella hantverkare. Kontakta arbetsledare/ansvarig. Be dem komma och titta. Begär tidsplan och ersättning.

Värt att kontakta ditt försäkringsbolag: de har mycket kunskap och kan ge råd. Utnyttja hemförsäkringen?

Lycka till - berätta hur det går.

Mvh

• Gilla
Roco91 och 1 till
  • Laddar…
Fyfan, men inte konstigt hyresvärdar kör alltid på den billigaste offerter.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fyfan, men inte konstigt hyresvärdar kör alltid på den billigaste offerter.
Ja, på det sättet är en BRF bättre - där drabbas ju de som beställer tjänsten direkt själva, så då är man mer angelägen om att det blir så bra som möjligt, och inte bara billigt.

• Gilla
ichigo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.