I ichigo skrev:
Okej, jag antar att jag har kommit lindrigt undan. De sa till mig att vi skulle kunna få låsa innerdörrar för att de inte ska gå runt och stöka runt och att man skulle ta eldelen (dvs byta ut ojordade eluttag, lägga till nya eluttag osv, i hela lägenheten) efter man är klar med bilningen eller innan, inte samtidigt.
Nej, de gjorde det samtidigt just i min lägenhet pga krock med tider. Så det blev förstås betongdamm ÖVERALLT. Och så stängde de inte ens dörrarna under tiden/efter sig.

Jag bodde inte hemma under tiden pga min funktionshinder så jag kunde inte stoppa dem/ifrågasätta.

De anlitade i alla fall städare, dock tog de ju förstås inte mina prylar, utan bara golven, ungefär. jag fick tilbringa många dagar med att noggrannt damma alla mina prylar.

(och självklart blir det sämre funktion (smalare och liten badkar, sämre vattentryck, obekväm toalettstol osv)/ogedigen material (rappligare kvalité som slits fortare) till dyrare hyra efteråt med renoveringen, men det är klassiker för hyreslägenhet)

Okej, nu blev det tjöt om mina problem.

Jag orkade inte ta fajten med min hyresvärd efter att jag försökt nå dem och de dodgat mig i årtal.

Men du.. försök ta fajten! Duhar bildbevis! Och ditt fall ännu värre i och med att de använt din vardagsrum som FUCKING VERKSTAD?!
hemskt att höra din berättelse. Det är riktigt illa när folk inte respekterar ens hem. Det är trots allt ens hem?! Där man bor, lever och har sina privata saker. Ingen verkstad som man kan lägga all möjlig skit i. Så tråkigt. Ja det blir ofta sämre kvalité på de nya grejerna och så får man hyran höjd endå.
Jag ska ta fighten med vår hyresvärd.

• Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
E Erik JL skrev:
Usla, oprofessionella hantverkare. Kontakta arbetsledare/ansvarig. Be dem komma och titta. Begär tidsplan och ersättning.

Värt att kontakta ditt försäkringsbolag: de har mycket kunskap och kan ge råd. Utnyttja hemförsäkringen?

Lycka till - berätta hur det går.

Mvh
tack! Ja jag ska berätta hur allt slutar.

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Roco91 Roco91 skrev:
En bygg firma anlitad av heimstaden som i sin tur anlitat olika firmor för att utföra jobb, i detta fallet renovering/stambyte av badrummet.

vi har fått damm i vartenda hörn av lägenheten plus all elektronik är helt täckt av damm. Nya soffan är helt täckt även den.

är det inte otroligt oprofessionellt att inte plasta för/avgränsa rummet? Eller iaf informera detta till oss innan så vi hade kunnat göra det själva? Klart jag visste det skulle bli skitigt men trodde ärligt talat att hantverkare av olika slag avskärmar rum som man inte behöver jobba i, eller informerar om ytan de ska använda så vi kan flytta sakerna och plasta över själva.

Kan vi göra nåt åt detta ifall till exempel våra nya högtalare är paj pga av alla betongdamm?
Vi kan inte ens bo i lägenheten. Bott hos morsan i 7 veckor nu då dem tog sönder massa rör de inte skulle ha sönder osv. De sa en månad så den hyran tänker jag är okej men ytterligare nästan 4 veckor till tänker jag inte betala för.

Mvh Robin
Om huvudentrepenören var tvungen att anställa o betala ut lön i svensk bank så skulle det inte bli så här att firmor hyrs in i led efter led så att ingen har någon kontroll vilket ofta faktiskt är meningen. Det här göder brottslighet och gängen frodas och använder dessa inkomster till narkotika o slavar bla. Nej inte alla absolut inte men tillräckligt. Och stora företag som NCC säger alltid va hade jag ingen aning om, jo eller hur

• Ledsen
brfbo
  • Laddar…
Så dom står och bilar med öppen dörr eller utan täckande vägg av plast så allt åker ut i lgh?! Verkligen oproffsigt, jag förstår inte varför det skulle vara problematiskt att sätta upp. Jag får inget grepp om vart dom kan sätta upp bord för att kakla men mitt i vardagsrummet utan täck plast runt omkring är klart märkligt och som att dom inte bryr sig. Hoppas det ordnar sig, du kanske kan begära flyttstädning så att det städas grundligt.

C Cisco5400 skrev:
Så dom står och bilar med öppen dörr eller utan täckande vägg av plast så allt åker ut i lgh?! Verkligen oproffsigt, jag förstår inte varför det skulle vara problematiskt att sätta upp. Jag får inget grepp om vart dom kan sätta upp bord för att kakla men mitt i vardagsrummet utan täck plast runt omkring är klart märkligt och som att dom inte bryr sig. Hoppas det ordnar sig, du kanske kan begära flyttstädning så att det städas grundligt.
Ser ut som de kapar plattor ute i vardagsrummet. Dammar som satan

Fast det där är en kakelkncäckare, den dammar väl inte så mycket iof

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast det där är en kakelkncäckare, den dammar väl inte så mycket iof
Jag tror nog att det blir rätt överdjävligt dammigt i rummet innan de är klara. Undrar var de vispar fix... :surprised::rolleyes::mad:

Rörigt renoveringsrum med öppna kartonger, byggavfall och verktyg i hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv under renovering med damm och spillt fixmedel på kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arg
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror nog att det blir rätt överdjävligt dammigt i rummet innan de är klara. Undrar var de vispar fix... :surprised::rolleyes::mad:

[bild] [bild]
Sant de borde hålla sig i badrummet med sådant där dammskydd i plast

C Cisco5400 skrev:
Ja jag förstår att det är ont om plats och att de måste vara där och jobba men att det ser ut så där är helt galet.
Hyresvärden har nu sagt (skriftligt) att dem står för en städning efter allt elände plus att jag får reducerat eller inte betala hyra alls under dem veckorna som nu har varit utöver de fyra vi kom överens om. Hoppas bara chefen där står för sitt ord, men jag har det skriftligt så det ska inte vara några problem.

• Gilla
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
Fyfan, men inte konstigt hyresvärdar kör alltid på den billigaste offerter.
Jaså? Gissar att du har erfarenhet från branschen eftersom du uttalar sig så tvärsäkert?
Jag har gjort hyfsat många år som UE till och senare som anställd på ett fastighetsbolag som sysslar med uthyrning av både bostäder och lokaler. Det viktigaste var absolut inte priset, givetvis var det en faktor, minst lika viktigt var servicenivån och där ingår att hålla snyggt och rent. Entreprenörer som siktar ner och strular med tidsbokningar etc skapar otroligt mycket merjobb och därför åkte dom ut snabbt som attan, har även ett ganska stort kontaktnät i branschen och jag vågar påstå att min syn delas av så gott som alla sprungit på.
Sen kan det givetvis vara så att en entreprenör har anställt någon ny som inte sköter sig eller liknande men den personen brukat sällan få komma tillbaka om inte rättelse vidtas.

• Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Jaså? Gissar att du har erfarenhet från branschen eftersom du uttalar sig så tvärsäkert?
Jag har gjort hyfsat många år som UE till och senare som anställd på ett fastighetsbolag som sysslar med uthyrning av både bostäder och lokaler. Det viktigaste var absolut inte priset, givetvis var det en faktor, minst lika viktigt var servicenivån och där ingår att hålla snyggt och rent. Entreprenörer som siktar ner och strular med tidsbokningar etc skapar otroligt mycket merjobb och därför åkte dom ut snabbt som attan, har även ett ganska stort kontaktnät i branschen och jag vågar påstå att min syn delas av så gott som alla sprungit på.
Sen kan det givetvis vara så att en entreprenör har anställt någon ny som inte sköter sig eller liknande men den personen brukat sällan få komma tillbaka om inte rättelse vidtas.
J jonko skrev:
Med tanke på vilka billiga ytskikt de väljer så lär inte val av entreprenad vara bättre

• Gilla
ichigo
  • Laddar…
Roco91 Roco91 skrev:
jag har det skriftligt så det ska inte vara några problem.
Hmm... det trodde nog Ebba Busch också! :crysmile:

• Haha
Roco91
  • Laddar…
Nä, det där var inte snyggt.
Alla är vi olika, men själv hade jag plockat undan o plastat in alla saker innan hantverkarna kom, varit förutseende.
Högtalaren kommer inte gå sönder.

Stackars dig, hoppas inget är förstört och att du blir kompenserad som utlovat!

Till försvar för hyresvärdar och hantverkare vill jag säga att det inte alls alltid ser ut så där. När mitt badrum renoverades hade jag hängt för lakan för alla dörrar, de hade ändå satt plastförhängen med blixtlåsdörrar för alla dörröppningar. Jag kunde bo kvar de dagar renoveringen pågick, toalettstolen sattes på plats och det var städat när jag kom hem från jobbet.

Hur det ser ut hos dig är verkligen en fråga om moral hos hantverkarna, oavsett vad uppdragsgivaren skrivit in i uppdraget! Bryr man sig inte så bryr man sig inte... Det är för sorgligt att vuxna människor ska behöva barnvakter för att bete sig som folk.

• Gilla
Roco91
  • Laddar…
Fyfan, men inte konstigt hyresvärdar kör alltid på den billigaste offerter.
Varit med om en hyresvärd som bara tog in bra hantverkare , kan ju berott på att man vill ha huset i bra skick o slippa helt onödigt bråk, samt ha kvar hyresgäster som inte tjafsar om småsaker.

Även bort i alllmännyttan, extra kul på ett ställe när de hade eget folk som kunde renovera. Annars så vill de ju ha jobbet utfört så det håller länge, men även till bra pris. I ena fallet var de ju bakbunda av offentligt upphandling, men de lyckades ändå , kontinuerlig renovering lägenhet för lägenhet verkade avskräcka de stora bjässarna, och jag killgissar att straffavgifter höll de värsta mindre firmorna borta.

Nissens
Roco91 Roco91 skrev:
Ja jag förstår att det är ont om plats och att de måste vara där och jobba men att det ser ut så där är helt galet.
Hyresvärden har nu sagt (skriftligt) att dem står för en städning efter allt elände plus att jag får reducerat eller inte betala hyra alls under dem veckorna som nu har varit utöver de fyra vi kom överens om. Hoppas bara chefen där står för sitt ord, men jag har det skriftligt så det ska inte vara några problem.
All elektronik lär behöva saneras eller ersättas också. Dammet lär förkorta livslängden på all elektronik det kommer in i…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.