P
Varit med om samma. Kladdrövarna till hantverkarna var oförstående. Allt jag ägde var fullt av damm. Nu hade jag förvisso gammal skittv och inte superfina möbler men allt var fullt av betongdamm.

Hyresvärden brydde sig inte ett skit heller, det pågick i 3 månader då de skulle torka upp allt pga läcka.
Jag fick hyresgästföreningen till att tvinga hyresvärden att betala för 3 månader hyra och 100% el då den var extrem för en liten 2a.

• Gilla
  • Ledsen
ichigo och 3 till
  • Laddar…
Krokben
Just det där var jag med om. Hela huset hade ett lager betongdamm över sig. Eftersom sambon har astma och kunde knappt vara hemma på flera dagar så fick vi badrummet ca 20k billigare.

• Gilla
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
Jobbar själv mer eller mindre dagligen i folks lägenheter och hade jag lämnat något så då kan jag lova dig att min chef hade hängt upp mig en firmans takbalkar. Sådär gör man inte.

• Gilla
shtob och 28 till
  • Laddar…
Tyvärr är det såhär att vara hyresgäst. De som utför arbeten hemma hos en skiter ofta fullt i att det är ens hem eftersom man inte äger lägenheten och alltså inte beställt och betalar arbetet. Jag vet detta dels genom att samma sak har hänt mig i samband med arbeten i lägenheter som jag har hyrt och dels genom att jag själv jobbat inom ett hantverksyrke där många av jobben var i lägenheter. I hyresbostäder var alltid inställningen, tyvärr, att det inte inte är så noga. Kanske för att hyresgäster klagar i mindre utsträckning än folk som äger sina bostäder, och det går snabbare om man slipper förbereda med plastning/övertäckning och städning.

Jag har varit med om exakt samma sak som du. Första gången var för längesen i samband med ett stambyte. Hela lägenheten var täckt av damm. Jag var ung då och sa inte till. Andra gången var när de skulle måla om, och hur fan de lyckades skita ner så mycket när de bara skulle måla har jag ingen aning om men då fick jag städat på hyresvärdens bekostnad.

Heimstaden är riktigt avskum som hyresvärd och du MÅSTE höra av dig till hyresgästföreningen så att de kan föra din talan för du kommer inte få någonting om du bara ringer till någon uthyrare själv. Det är i alla fall min erfarenhet av Heimstaden. Du har också rätt till hyresreduktion under den tiden du inte kan nyttja badrummet.

• Gilla
joh-nas och 2 till
  • Laddar…
C
Inget unikt för hyresrätter kan jag intyga. Hade en byggfirma jag själv anlitade som ställde till med exakt samma sak. Hade byggt en dammsluss, men den hade de rivit ner av någon anledning. Dessutom hade de glömt att ta med dammsugare och hörselskydd, så de lånade mina (utan att fråga).
De fick förvisso sparken, men ändå.

• Wow
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
kwasibengt och 6 till
  • Laddar…
Jo på din fråga det är oprofessionellt av din hyresvärd. Byggföretaget antar jag inte utför stambyte på ditt uppdrag utan på fastighetsägarens. Det borde du varit informerad om och då du verkar flyttat ut så har du märkt eller förstått det? Kontakta hyresvärd och sedan försäkringsbolag. Lägga upp ett inlägg här att du inte insett att en stamrenovering kan smutsa ner din hyresrätt känns inte riktigt relevant då du själv har ett hyresavtal med villkor i.

• Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
C Currywurst skrev:
Jobbar själv mer eller mindre dagligen i folks lägenheter och hade jag lämnat något så då kan jag lova dig att min chef hade hängt upp mig en firmans takbalkar. Sådär gör man inte.
skönt att höra att det finns hopp endå!
Detta är katastrof..

• Gilla
Jocke789
  • Laddar…
Nu är det väl inte Heimstaden, dvs den juridiska personen, som är orsaken. Utan vanliga hantverkare.
Och det kan man ju undra varför dom är på det här sättet. Men så verkar det ju vara. Framkommer i tråden och även vad man hör av andra.

Och detta gäller inte bara hyresgäster som en del hävdat. Utan även när saker skall göras i BR och villor.

En kollega som varit med och upphandlat större jobb i en stor BRF muttrade att det fanns bara två företag i Sverige som klarade av att projektleda större renoveringar och styra hantverkarna.

Hantverkare måste ha minutiös detaljstyrning. Står det inte på dörren till rummet, med stora bokstäver, att dom skall täta med plast så gör dom inte det.

Helst skall det nog vara en person som går före och tätar.

Och har man i det här fallet plockat in underfirmor så klarar nog huvudentreprenören inte av att projektleda de.

• Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nu är det väl inte Heimstaden, dvs den juridiska personen, som är orsaken. Utan vanliga hantverkare.
Och det kan man ju undra varför dom är på det här sättet. Men så verkar det ju vara. Framkommer i tråden och även vad man hör av andra.

Och detta gäller inte bara hyresgäster som en del hävdat. Utan även när saker skall göras i BR och villor.

En kollega som varit med och upphandlat större jobb i en stor BRF muttrade att det fanns bara två företag i Sverige som klarade av att projektleda större renoveringar och styra hantverkarna.

Hantverkare måste ha minutiös detaljstyrning. Står det inte på dörren till rummet, med stora bokstäver, att dom skall täta med plast så gör dom inte det.

Helst skall det nog vara en person som går före och tätar.

Och har man i det här fallet plockat in underfirmor så klarar nog huvudentreprenören inte av att projektleda de.
Nja ingår det i upphandlingen så gör man det ingår det inte tja då får kunden stå sitt kast.
Ett problem är snarare att den som upphandlar inte tar med tillräckligt i upphandlingen. Och äta vill man inte betala för i efterhand

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Jag har svårt att förstå hur högtalaren förstörts. Kan du berätta?

• Gilla
El Janne och 3 till
  • Laddar…
Den där Selmer-gitarren skulle jag omedelbart rädda!

• Gilla
Roco91
  • Laddar…
Detta var det värsta jag sett!

Det är väl självklart att man får besked om avgränsningar och behov av att plasta in etc. innan ett så omfattande jobb startar. Är det Sydkraft man anlitar? (Dvs polacker/bulgarer etc som hyrs in/anställs för att pressa kostnader?)

Se till att uppdragsgivaren får veta hur det ser ut och att ni blir ersatta för de skador som ni fått.
Stefan S

• Gilla
Roco91 och 1 till
  • Laddar…
J Jocke789 skrev:
Jo på din fråga det är oprofessionellt av din hyresvärd. Byggföretaget antar jag inte utför stambyte på ditt uppdrag utan på fastighetsägarens. Det borde du varit informerad om och då du verkar flyttat ut så har du märkt eller förstått det? Kontakta hyresvärd och sedan försäkringsbolag. Lägga upp ett inlägg här att du inte insett att en stamrenovering kan smutsa ner din hyresrätt känns inte riktigt relevant då du själv har ett hyresavtal med villkor i.
ja självklart är det hyresvärden som bör yttersta ansvaret. Mitt inlägg handlar egentligen om hur dåligt de skött allt. Alla parter inblandade. För såhär ska det inte se ut.
Jag har inte flyttat ut, jag bor någon annanstans. Alla mina saker är ju hemma fortfarande. Klart jag visste att det var stambyte/totalrenovering av badrummet.
Jag gick dit i fredags och då såg det ut såhär. Det var droppen kan man säga för dammhelvetet har varit där sen dag 1 och då var det redan försent med att plasta för intill vardagsrummet.
det jag vill ha svar på är hur hantverkarnas rutiner ser ut när dem gör ett sådan här jobb. Jag trodde ärligt talat att man alltid plastar och avgränsar ytor och speciellt om det bor kvar folk i lägenheten. Vi skulle ju få bo kvar men toan tog dem bort trots att hyresvärden sagt att dem sätter dit den igen för tillfället.

• Wow
  • Gilla
René W och 1 till
  • Laddar…
Så ska de så klart inte se ut! Jättebra med foton och som någon skrev att köra skriftligt med hyresvärden. Du har ju rätt till men i nyttjanderätt, dvs ersättning för tiden du inte kunnat nyttja badrummet. Har man även tagit andra ytor i anspråk för sopor och maskiner så har man rätt även till ersättning för den ytan.

D
Kontakta hyresgästföreningen OMEDELBART!

• Gilla
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.