Jag funderar på att bygga en loftsäng, eller snarare ett loft med en säng och lite förvaring. Det är till ett barn, men kanske vill man själv ligga där någon gång också och läsa saga eller så, så en del tyngd kan det bli. Hur som helst, jag funderar på en sådan här konstruktion:

loftkonstrfraga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...som är byggd av reglar 45x90 och 45x170. De långa ramreglarna vilar ju på benen, medan de tvärgående reglarna bara "hänger" fastskruvade i de längre reglarna. Jag tänkte skruvlimma ihop de två reglarna till ben. Funkar det som jag har tänkt? Ett par tvärgående balkar till tänkte jag nog också ha emellan, och så en MDF-skiva som golv ovanpå. Är det rimligt med skruvar så som jag satt dem? För många? Felplacerade? Alla tips mottages med tacksamhet. Loftet är ca 165x120 cm stort och är ca 140 cm högt.

Synpunkter någon?

170mm känns väl tilltaget med de mått du anger, men det beror ju givetvis på belastningen :-) Vad jag funderar på är om kunstruktioen ska vara fäst i väggen eller fristående? Som väggfast räcker det med den yttre stolpen, men om du funderar att ha den som fristående måste du stadga upp den med någon form av kryss, helst på 2 av sidorna för att få stabilitet i konstruktionen.

JG

Måste bara fråga, 160 lång och 120 bred? Blir inte det ett väldigt konstigt format?

Gällande konstruktionen i övrigt så är jag lite fundersam på hur den hanterar en eventuell skevning? 3 ben går ju att fästa i väggen, men det 4e benet är ju lite utsatt kan jag känna?!

Tänker du dig en stabiliserande ram i botten?

Tänker du fästa den i väggen? Kan du då utnyttja väggkonstruktionen mer? Hänga sängen mer i väggen så att säga?

Bortsett från ovanstående frågetecken och reflektioner så hade jag nog funderat på vinkeljärn i hörnen (kortsidorna) för ytterligare avlastning även om långsidorna troligen bär gott och väl...

Men som sagt skevning/vridning ser jag som det största problemet som måste hanteras på något sätt... Kanske ett par "kortlingar" kan lösa problemet i en led, men i den andra? Snedstag?

Den kommer inte att fästas i väggen. I alla fall ska väggen inte bära någonting.

Jag har också tänkt på skevningen. Hur tror ni att jag bäst löser det? Skulle en ram i botten lösa problemet? Förklara gärna kortlingar och snedstag närmare. Hur skulle det se ut? Rita gärna en skiss om det inte är för krångligt, eller förklara så att jag förstår vad jag ska fästa var. Jag har aldrig byggt någonting ens liknande detta tidigare. :)

Och måttet är en barnsäng plus mer bredd för att också ha förvaring på loftet.

Idealet vore ju att slippa ha en "tröskel" (ram i botten) åtminstone på ena långsidan, så att inte barnen riskerar att slå i tårna i den, när de ska utnyttja utrymmet under loftet.

Ytterligare kommentar, någon?

OpiMaza
Jag tror att 45*145 eller till och med 45*120 räcker.
Dra fast en eller två skruv i väggen så tar det sig ingenstans.
Kan du skruva reglarna som är mot väggarna rejält så räcker det ju med en stolpe i ytterkant.

Redigerat:
OpiMaza skrev:
Jag tror att 45*145 eller till och med 45*120 räcker.
Dra fast en eller två skruv i väggen så tar det sig ingenstans.
Kan du skruva reglarna som är mot väggarna rejält så räcker det ju med en stolpe i ytterkant.
Som jag skrev tidigare så vill jag inte att väggen ska behöva bära upp konstruktionen, utan den ska vila helt på stolparna. Vad tror ni då om stag eller liknande, som jag frågar om i inlägg 5 och 6?

Vi bor i hyresrätt, och jag vill inte påverka väggarna alltför mycket, därav den fristående konstruktionen. Om det hjälper med några skruvar i väggen för att hålla konstruktionen stabil i sidled, så kanske det kan gå, men att bygga en vägghängd konstruktion skulle nog göra för mycket åverkan.

Med kortlingar menar jag en regel mellan söngbenen på kortsidan, kanske på en halvmeters höjd. Detta för att staga/hålla ihop benen i en led.

Med snedstag menar jag en ev snedsträva som sitter ca 0,5m ned på benen och går snett upp (45º) mot de reglar som sängen sedan vilar på. Använder du samma koncept i själva "sängramen" så bör skevningen i denna inte vara ett problem :-)

Utöver detta så hade jag åtminstone skruvat fast sängen i väggen med 2 ordentliga skruv i den längsgående sängregeln och 2 i gaveln (ok infästning och lagom åverkan).

Jag hade också satt fast nederdelen på 3 av benen för att minimera risken för att dessa kommer ur läge, då kvarstår bara risken på et ben vilket du genom kortling och snedstag åtminstone kan stärka hyfsat :)

Alternativet till en tröskel i botten kan ju annars vara en t.ex. plyfaskiva som inte bygger så mkt och i den fäster du benen.

Denna kan du då måla till en bilbana eller liknande så blir det en perfekt lekyta för kidzen samtidigt som du säkrar infästningen av alla ben :-)

Det fjärde benet kan fästas med matttejp i golvet för att inte kana iväg i nederkant. Tar du sedan 45x170 som du föreslår så är infästningen av benet stadigare än om du lyssnar på råden om att klenare virke håller. (vilket det säkert gör belastningsmässigt) Beroende på madrass och lakan kanske du vill ha ännu högre sida på sängen.
Du behöver ju också någon form av räcke som ska fästas stadig vilket underlättas av en rejäl ram.

Stort tack för alla svar!

Beroende på var jag har frågat har jag fått ganska olika svar, allt ifrån att det håller hur bra som helst och att jag knappt behöver staga alls (men de flesta är inne på något slags stag) till att jag måste göra en mycket gedignare konstruktion. Bara av nyfikenhet, vad tycker ni om den här konstruktionen? http://www.thehandmadehome.net/2011/08/how-to-build-a-loft/ I och för sig står den mot tre väggar (min kommer att stå mot två), och den är lägre än min konstruktion, men den är betydligt bredare och har bara fyra ben i hörnen som bär upp den, är inte fastskruvad i väggen, och loftramen hänger dessutom på benen istället för att vila på dem.

Ytterligare en fråga nu när själva byggandet börjar närma sig. Jag misstänker att golvet är (inte obetydligt) lägre en bit in i rummet än precis vid väggen. Hur får jag loftet i våg på bästa sätt om det är så?

Kan du inte lösa det genom att först bestämma att ett utav benen är den höjd du ska ha. Låt sedan de andra tre vara medvetet för höga. Ta ett långt vattenpass och rita av var höjden ska vara. Ta ner och kapa

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.