R Robert-san01 skrev:
Skruvar ur en mätarsäkring. Då skall växelriktaren stänga ner.
Ok, då är jag ned i tänket och hur det ska fungera. De "simulerar" alltså att en eller flera faser försvinner.

M mortimer skrev:
Ok, då är jag ned i tänket och hur det ska fungera. De "simulerar" alltså att en eller flera faser försvinner.
Exakt.

• Gilla
mortimer
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det är inte vad spänningsfallet på bilden beror på, den beror på att cellerna blir varma av solen. Du kommer att producera betydligt mera en kall solig dag i april än vad du gör i juli trots att solinstrålningen då är högre. Spänningsfallet i 6mm2 ledare vid de höga spänningar som kommer från en slinga paneler påverkar minimalt.

Lägg ner med felaktigheterna nu, men du är en sån som tydligen inte kan så jag svarar inte dig mer.
Så när jag sänker lasten på en växelriktare och spänningen stiger direkt, varför blir det så tror du då?
För då är ju temperaturen densamma i panelen som innan jag stängde lasten.

Det är precis samma sak som händer som om du skulle mäta i ett elutag som även matar en vattenkokare, har du 230V innan du startar vattenkokaren så har du inte 230V under tiden du använder din vattenkokare.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L lanebreid skrev:
Begränsningen kan ligga i växelriktaren om den är för liten
Nej växelriktaren är inte för liten, utan snarare tvärt om. Vill påstå att växelriktaren underdimensioneras normalt sett med ca 20-30% mot paneleffekten.

Jesperka Jesperka skrev:
Hej,

Installerade nyligen 17,2 kwp solceller i sydostlig riktning 130grader i göteborgsområdet.
Taklutningen är ca 20 grader och det är totalt 47 paneler på 370w.

Växelriktaren är en goodwe sdt g2 17kw

Upplever att min produktion och effekt ligger långt under er övriga på forumet. Har maxat på ca 8kwp efter en tids skugga när solen kommer fram. Generellt sett ligger jag runt 6.5 kwp en solig dag och genererar ca 40kwh på en dag nu i början av april.

Har inget som skuggar förens på eftermiddagen vilket syns på kurvorna då grannens träd skuggar en stund.

Tycker ni det låter lågt eller bör vi kontakta företaget som gjorde installationen för att se över det?

tacksam för svar/hjälp.
Ett tips är att beställa en besiktning av anläggningen!

Hej,

Håller med många i tråden - ngt är mkt fel och felet är INTE marginellt.
För att ge dig fler referenser:

Vi har en anläggning i Lindome (alltså relativt nära dig) som är snart sex år gammal. 44 st paneler fördelade lika öst/väst. Totalt 12.7kWp.

Den 1 april var det bra med sol här i trakterna ser jag: 57,26 kWh gav vår anläggning.

Bestrid och ge dig inte! Köp inte ngt ev. skitsnack.
Lycka till och glad påsk!

/Martin

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Ang "Ska det var 2 strängar istället för parallellkoppling på mttp 2" bör inte uttryckas som en fråga till installatören utan ska ses som ett krav för de att åtgärda så du får två strängar totalt, en på vardera MPPT/PVx.
Är de rädda för att du får för hög strängspänning med 24st paneler så får de visa sitt projekteringsunderlag och istället ev. minska från 47st paneler till 46st som då fördelas jämnt på två strängar om vardera 23st paneler per sträng.
Varför skulle 3 strängar, två lika långa parallella på en mppt, vara en sämre lösning i detta fallet?
24 paneler i serie är på gränsen spänningsmässigt, över eller under beror på vilken lägsta omgivningstemperatur man räknar på.

E ErikAdolfsson skrev:
Varför skulle 3 strängar, två lika långa parallella på en mppt, vara en sämre lösning i detta fallet?
24 paneler i serie är på gränsen spänningsmässigt, över eller under beror på vilken lägsta omgivningstemperatur man räknar på.
Det är enklare, mer effektivt (mindre förluster med högre spänning) och mindre felkällor.
Jag skulle vända på det och säga att det finns inget positivt med att lägga strängar parallelt om man kan lägga dom ensamma.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jo, om de har olika riktning tex. Så det kan absolut vara bra ibland.

D Daniel 109 skrev:
Jo, om de har olika riktning tex. Så det kan absolut vara bra ibland.
Om man har möjlighet att lägga dom ensamma på varsin MPPT så hävdar du att det KAN vara bra att lägga dom på en?
Kan du vara mer precis i vilket scenario du tänker på?

Nej, som alternativ till seriellt. Båda ingångarna har väl används här.

D Daniel 109 skrev:
Nej, som alternativ till seriellt. Båda ingångarna har väl används här.
Kan du ta ett exempel som relaterar till TS förutsättningar och förklara mer i detalj hur du resonerar?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det är enklare, mer effektivt (mindre förluster med högre spänning) och mindre felkällor.
Jag skulle vända på det och säga att det finns inget positivt med att lägga strängar parallelt om man kan lägga dom ensamma.
Det som i detta fallet ändå talar för att dela upp panelerna i 3 är ju att växelriktarens max tillåtna spänning kan överskridas vid riktigt kallt väder.

E ErikAdolfsson skrev:
Det som i detta fallet ändå talar för att dela upp panelerna i 3 är ju att växelriktarens max tillåtna spänning kan överskridas vid riktigt kallt väder.
Hur har du räknat för att komma fram till det?
Edit: Jag håller med dig om att det är på gränsen, men frågan är om celtemperaturen hamnar så lågt på västkusten :)

Redigerat:
X xLnT skrev:
25A kräver väl inte 10mm2, du tänker nog på 35A.
Belastningen är ju inte kontinuerlig, jo fast under en kort tid :)
Nej, jag menar 25 A.
Googla på 25A och kontinuerligt last och återkom gärna med resultatet. Bildgooglar du så får du även fina tabeller.
Det är väl bra att ligga på rätt sida om marginalen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.