47 212 läst ·
177 svar
47k läst
177 svar
Är det fel på min solcellsanläggning? Låg produktion.
rimligtvis inte så illa eller farligt alls då du har en jord via AC-matningen.K KMNelhas skrev:
Det står snarare i det exemplet att den yttre chassieanslutningen inte kan ersätta PE i AC-matningen. Oavsett är det onödigt att dra något separat för ändamålet bättre normalt att ta den från AC-sidan tex vid någon dosa eller brytare för omformaren i närheten. Det man kan se för just detta exemplet som lite kan motivera en anslutning dit är att omformaren har ett kontaktdon för nätanslutningen.F fsn skrev:
Den typen manualer är ju tyvärr skräckexempel på att kryddas med allt annat än väsentligheter och speciellt är de sällan tekniskt anpassade till olika områden de säljs i.
Så är det kanske. Det är dock en PE-symbol vid jordskruven och som jag ser det så är det då ingen diskussion om att en PE-jord skall anslutas. Om den sen tillför nåt öht vet du garanterat bättre än mig, jag har dock svårt att se att den gör nån direkt skada.GK100 skrev:
Det står snarare i det exemplet att den yttre chassieanslutningen inte kan ersätta PE i AC-matningen. Oavsett är det onödigt att dra något separat för ändamålet bättre normalt att ta den från AC-sidan tex vid någon dosa eller brytare för omformaren i närheten. Det man kan se för just detta exemplet som lite kan motivera en anslutning dit är att omformaren har ett kontaktdon för nätanslutningen.
Den typen manualer är ju tyvärr skräckexempel på att kryddas med allt annat än väsentligheter och speciellt är de sällan tekniskt anpassade till olika områden de säljs i.
Några klipp ur manualen om jordning som inlägg handlar om, se nedan.
Är det någon lokal installationsstandard eller ”praxis” som letat sig in i installationsanvisningen, eller är det ingen säker AC förbindelse (eller ingen alls) så att höljet verkligen behöver en separat PE kabel?
Det finns några varianter av AC anslutning. Bla en med kontaktstycke, visserligen låst med en mutterhylsa, men ändå.
Boxen matas ju även med ca 200 - 800V DC så kanske en extra cassiejord är befogad?
Är det någon lokal installationsstandard eller ”praxis” som letat sig in i installationsanvisningen, eller är det ingen säker AC förbindelse (eller ingen alls) så att höljet verkligen behöver en separat PE kabel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns några varianter av AC anslutning. Bla en med kontaktstycke, visserligen låst med en mutterhylsa, men ändå.
Boxen matas ju även med ca 200 - 800V DC så kanske en extra cassiejord är befogad?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verkar lågt kan du öppna solcellerna i ”panel view” så du ser hur mycket varje panel producerar. Då kan du se om det är fel på någon av slingorna eller om någon optimerare är trasig.Jesperka skrev:
Hej,
Installerade nyligen 17,2 kwp solceller i sydostlig riktning 130grader i göteborgsområdet.
Taklutningen är ca 20 grader och det är totalt 47 paneler på 370w.
Växelriktaren är en goodwe sdt g2 17kw
Upplever att min produktion och effekt ligger långt under er övriga på forumet. Har maxat på ca 8kwp efter en tids skugga när solen kommer fram. Generellt sett ligger jag runt 6.5 kwp en solig dag och genererar ca 40kwh på en dag nu i början av april.
Har inget som skuggar förens på eftermiddagen vilket syns på kurvorna då grannens träd skuggar en stund.
Tycker ni det låter lågt eller bör vi kontakta företaget som gjorde installationen för att se över det?
tacksam för svar/hjälp.
Får man fråga vilken leverantör ni har på anläggningen?
Har du kollat med andra kunder till din leverantör?
Det kanske är fler som sitter med samma funderingar.
Det kanske är fler som sitter med samma funderingar.
HejJesperka skrev:
Hej,
Installerade nyligen 17,2 kwp solceller i sydostlig riktning 130grader i göteborgsområdet.
Upplever att min produktion och effekt ligger långt under er övriga på forumet. Har maxat på ca 8kwp efter en tids skugga när solen kommer fram. Generellt sett ligger jag runt 6.5 kwp en solig dag och genererar ca 40kwh på en dag nu i början av april.
Har inget som skuggar förens på eftermiddagen vilket syns på kurvorna då grannens träd skuggar en stund.
Tycker ni det låter lågt eller bör vi kontakta företaget som gjorde installationen för att se över det?
tacksam för svar/hjälp.
Installerade 15kwp nov 2020. Under jan-mars 2022 fick jag inte alls den effekten (trots enorm solmängd i mars) som jag hade året innan 2021.
Hade max 6kwp en solig dag.
Till slut felanmäler jag detta och det var löst på 5min. Dem hade aldrig varit med om detta innan men tydligen ska det gå att sätta en begränsning i max kWp i systemet. Detta hade hänt (bugg) och dem nollställer systemet. Där efter fungerar det felfritt.
/Emanuel
Hej, jag hittade kurvan för min anläggning som är på totalt 10,3 kW. Mitt hus ligger också i SO riktning.Jesperka skrev:
Hej,
tacksam för svar/hjälp.
Trots min avsevärt mindre anläggning så producerade jag mer el än dig den 3/4...
Logga in
Skapa konto
Kontakta Installatören det är fel på anläggning och du ska inte fixa detta själv pga garantitid.
Som många andra säger så är det troligen fel på en slinga vilket kan bero på en så enkel sak som en kontakt som är lite dåligt monterad,
Att det är fel syns på din detaljerade bild/data.
Vid installation hos mig fick montören kolla 22 av 44 paneler o hittade en kontakt som var lite dåligt monterad, sen funkade allt tipptopp.
Att dom kollade berodde på att jag ifrågasatte deras mätning.
din anläggning bör ge ca800-1000V vid mätning o fint väder. Den lät inte ge under 600V nån gång.
Se även till att be om fullständigt dokumentation och alla egenkontroller så du har det om det blir nått garantiärende i framtiden.
Som många andra säger så är det troligen fel på en slinga vilket kan bero på en så enkel sak som en kontakt som är lite dåligt monterad,
Att det är fel syns på din detaljerade bild/data.
Vid installation hos mig fick montören kolla 22 av 44 paneler o hittade en kontakt som var lite dåligt monterad, sen funkade allt tipptopp.
Att dom kollade berodde på att jag ifrågasatte deras mätning.
din anläggning bör ge ca800-1000V vid mätning o fint väder. Den lät inte ge under 600V nån gång.
Se även till att be om fullständigt dokumentation och alla egenkontroller så du har det om det blir nått garantiärende i framtiden.
Hos mej besiktades anläggningen av elnätsägaren innan dom ens tog i något. Alla brytare samt klistermärken osv var det väldigt noga med.Jesperka skrev:
Ursäkta frågan, men är anläggningen köpt och inkopplad av en godkänd solcellsinstallatör?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 026 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 026 inlägg
Det finns inga optimerare och därmed kan man bara mäta upp vad hela slingan ger för spänning.P Pontus.johansson6 skrev:
Jesperka skrev:
Hej,
tacksam för svar/hjälp.
vad är det för firma som gjort detta??????Jesperka skrev:
Hej,
tacksam för svar/hjälp.
Det finns ingen nätägare som kontrollerar DC-sidan, kontakter mellan paneler, att slingorna är rätt konfigurerade eller att kanelförläggningen är korrekt.F Freddan_77 skrev: