42 621 läst ·
199 svar
43k läst
199 svar
Är det brukligt att elektrikern tar med sig kundens gamla elcentral?
Du skulle ställt frågan vid beställning av arbetet om den nyare centralen kunde sitta kvar. Du ställer den här.Mimlan skrev:
Jag fick ingen information om att den centralen skulle bytas ut därav min fråga här om det är brukligt.
Jag har fått svar här ifrån flera att det är vanligt med olika förklaringar som jag tycker låter bra.
Självklart ska jag även prata med firman, ville bara höra ifrån andra som är el kunniga.
Efter som jag har en dålig erfarenhet av fuskande elektriker tidigare så har jag bytt firma och ville bara kolla runt lite innan jag kontaktar den nya firman.
Jag har fått svar här ifrån flera att det är vanligt med olika förklaringar som jag tycker låter bra.
Självklart ska jag även prata med firman, ville bara höra ifrån andra som är el kunniga.
Efter som jag har en dålig erfarenhet av fuskande elektriker tidigare så har jag bytt firma och ville bara kolla runt lite innan jag kontaktar den nya firman.
Det kan ju vara så att man sparade tid på att byta ut allt till ny central med snabbkopplingar. En sparad arbetstimme motsvarar ganska många säkringar och de gamla kanske bara hade skruvanslutning?
Däremot håller jag med om att dom inte borde ta med sig (fungerande) prylar därifrån utan att fråga.
Däremot håller jag med om att dom inte borde ta med sig (fungerande) prylar därifrån utan att fråga.
Tack för svar!
Om du läser frågan så ser du att de bytte ut den relativt nya centralen med dvärgsäkringar som var 3&4 år gamla mot en ny i samband med bytet av en gammal central med proppsäkringar. Jag har fått flera svar som kan förklara det.
Om du läser frågan så ser du att de bytte ut den relativt nya centralen med dvärgsäkringar som var 3&4 år gamla mot en ny i samband med bytet av en gammal central med proppsäkringar. Jag har fått flera svar som kan förklara det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 866 inlägg
Om forman använder ditt gamla material så kan de inte lämna några garantier. Har du hela centralen ny så gäller naturligtvos garantierna på det som ingår.Mimlan skrev:
Hej!
Hade elektriker här som bytte ut våra gamla proppsäkringar av skruvmodell.(Huset byggt 1966 och vi behövde uppdatera oss)
Vi hade även ett nyare proppskåp med jordfelsbrytare samt en hel del nya ”vippsäkringar”.
Han tog ner skåpen och skruvade upp två nya Hager proppskåp samt kopplade om elen in i de nya skåpen.
Sedan när han åkt iväg upptäckte jag att han satt in nya säkringar i de nya skåpen.
Min fråga till er elkunniga lyder: Är det brukligt att man byter ut även de tre-fyra år gamla säkringarna istället för att återanvända dem?
Eller går det inte att använda dem en gång till?
Kan inte ett smack om el och anlitar alltid elfirmor vid eljobb men tänker att det verkar vara slöseri att slänga fräscha säkringar.
Tack på förhand!
Det är väl främsta anledningen till att allt byts ut. Sedan så åldras komponenter och en gammal säkring kan tappa i "exakthet" med tiden. Men säger du till att du vill spara sakerna så skall han lämna kvar grejorna..
I Övrigt så skall en hantverkare alltid städa efter sig om inget annat avtalats.
Struntprat. Givetvis kan dom lämna garanti på det jobb dom har utfört oavsett vad för (godkända) prylar som sitter där. Materialgaranti är oväsentligt på en gammal plåtcentral.D droopy skrev:
Eller menar du att varje gång man gör en ändring i en elanläggning så ska allt rivas och byggas upp från början?
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
De lämnar ju bara garanti på sitt jobb! Och det bör man kunna göra även i en central som ser ut som skit men meddela kunden att det var så innan de började så de inte får skulden för någon annans dåliga samvete.
Ingen firma lämnar garanti på gamla säkringar eller brytare som är monterade i ett nytt skal.useless skrev:
Säkringarna kan vara 20 år gamla.
Svårt för en domstol att avgöra till firmans fördel eftersom en domare inte kan skilja på en skruv eller spikuseless skrev:
Jag tror det rör sig om en rad av missförstånd mellan elektriker och kund.
Kunden har varit missnöjd med tidigare elektrikerns jobb och en ny tas in för att räta upp, på många frågor här i tråden blandas begrepp vilket även leder till missförstånd här i tråden, andra detaljer har inte berörts alls inför start av arbetet utan elektrikern har tagit egna beslut då inget avtalats.
Om jag skulle bli inkallad för att räta upp det någon annan fuskat med eller "klantat till" så skulle även jag se till att lämna platsen i ett förstaklassigt skick, vilket jag tolkar har skett i detta fall. Något annat är svårt att säga då alla spår är undanröjda, något som är fullt normalt då det naturligtvis skall städas efter avslutat jobb.
Där den ene har fuskat har den andre överarbetat, brist på kommunikation skulle jag säga.
Edit: Om fakturan har ett belopp som meddelats innan arbetet påbörjades så har ju elektrikern levererat det som de tolkar har avtalats.
Kunden har varit missnöjd med tidigare elektrikerns jobb och en ny tas in för att räta upp, på många frågor här i tråden blandas begrepp vilket även leder till missförstånd här i tråden, andra detaljer har inte berörts alls inför start av arbetet utan elektrikern har tagit egna beslut då inget avtalats.
Om jag skulle bli inkallad för att räta upp det någon annan fuskat med eller "klantat till" så skulle även jag se till att lämna platsen i ett förstaklassigt skick, vilket jag tolkar har skett i detta fall. Något annat är svårt att säga då alla spår är undanröjda, något som är fullt normalt då det naturligtvis skall städas efter avslutat jobb.
Där den ene har fuskat har den andre överarbetat, brist på kommunikation skulle jag säga.
Edit: Om fakturan har ett belopp som meddelats innan arbetet påbörjades så har ju elektrikern levererat det som de tolkar har avtalats.
Redigerat:
Nja inte riktigt rätt antagande.
Jag tog hit en ny firma för att säkra upp min nya central med dvärgsäkringar som var 3-4 år gamla då min nya spis krävde 3st 16 A säkringar. Alltså byta ut 10A till 16A.
(Den förra spisen hade 3 st 10’A säkringar.) Då skruvade den nya elektrikern upp vår gamla central som satt bredvid ( med gamla skruvsäkringar) sen sa han att det såg ut som skit i den gamla och att han ville byta ut den mot en ny central med dvärgsäkringar också.
Han sa att det fanns skarvingar gjorda med eltejp. Då vi inte pulat något med el själva utan haft en elektriker här som anlitades av en snickerifirma när de byggde om våra badrum och den elektrikern hade dragit in ojordad el i badrummen svarade jag den nya elektrikern att det kanske var den förra firman som fuskat och tejpat.
Då jag absolut inte är elkunnig litade jag på den nya firman.
Det som aldrig togs upp var att den nya firman även tänkte byta ut det 3-4 år gamla skåpet med dvärgsäkringar.
Då jag inte ville störa elkillen när han jobbade höll jag mig borta och han sa inget heller om att han ämnade byta även den nya centralen och de dvärgsäkringar som redan fanns.
Tyvärr är min frågeställning i titeln missvisande och jag inte vet hur man ändrar titeln skrev jag ett förtydligande i min själva frågeställning.
Om det är brukligt att man byter ut en relativt ny central med 3-4 år gamla dvärgsäkringar.
Jag har fått fler tillfredsställande svar här i tråden och är nöjd med de svaren.
Jag tog hit en ny firma för att säkra upp min nya central med dvärgsäkringar som var 3-4 år gamla då min nya spis krävde 3st 16 A säkringar. Alltså byta ut 10A till 16A.
(Den förra spisen hade 3 st 10’A säkringar.) Då skruvade den nya elektrikern upp vår gamla central som satt bredvid ( med gamla skruvsäkringar) sen sa han att det såg ut som skit i den gamla och att han ville byta ut den mot en ny central med dvärgsäkringar också.
Han sa att det fanns skarvingar gjorda med eltejp. Då vi inte pulat något med el själva utan haft en elektriker här som anlitades av en snickerifirma när de byggde om våra badrum och den elektrikern hade dragit in ojordad el i badrummen svarade jag den nya elektrikern att det kanske var den förra firman som fuskat och tejpat.
Då jag absolut inte är elkunnig litade jag på den nya firman.
Det som aldrig togs upp var att den nya firman även tänkte byta ut det 3-4 år gamla skåpet med dvärgsäkringar.
Då jag inte ville störa elkillen när han jobbade höll jag mig borta och han sa inget heller om att han ämnade byta även den nya centralen och de dvärgsäkringar som redan fanns.
Tyvärr är min frågeställning i titeln missvisande och jag inte vet hur man ändrar titeln skrev jag ett förtydligande i min själva frågeställning.
Om det är brukligt att man byter ut en relativt ny central med 3-4 år gamla dvärgsäkringar.
Jag har fått fler tillfredsställande svar här i tråden och är nöjd med de svaren.