Byggahus.se

Är det brukligt att elektrikern tar med sig kundens gamla elcentral?

1. M
    Medlem Nivå 4
    Hej!
    Hade elektriker här som bytte ut våra gamla proppsäkringar av skruvmodell.(Huset byggt 1966 och vi behövde uppdatera oss)
    Vi hade även ett nyare proppskåp med jordfelsbrytare samt en hel del nya ”vippsäkringar”.
    Han tog ner skåpen och skruvade upp två nya Hager proppskåp samt kopplade om elen in i de nya skåpen.
    Sedan när han åkt iväg upptäckte jag att han satt in nya säkringar i de nya skåpen.
    Min fråga till er elkunniga lyder: Är det brukligt att man byter ut även de tre-fyra år gamla säkringarna istället för att återanvända dem?
    Eller går det inte att använda dem en gång till?
    Kan inte ett smack om el och anlitar alltid elfirmor vid eljobb men tänker att det verkar vara slöseri att slänga fräscha säkringar.
    Tack på förhand!

• Laddar…
  2. M
    Medlem · Nivå 6
    Ja om du inte säger något så ska de plocka upp eftersig och då tar de med allt om du inte säger något. Gängsäkringar behöver inte bytas om de är hela men han ville sälja nya till dig för att han tjänar på det och så gör nästan alla.

En som jag jobbar med berättade om en elektriker som gick runt och bytte alla säkringar i huset och tog betalt för det sen gick han till nästa hus och gjorde samma sak och då fick grannen den förstas säkringa osv.

3. E
    Medlem · Nivå 23
    I alla fall jag brukar ta med allt gammalt skräp om jag inte har kommit överens med kunden om nått annat. Men apparater som är bara några år gamla kan man ju med fördel använda, MEN även då ska man vara överens om det innan man byter. Blandar man fabrikat nya/gamla kan man även då få "påbackning" för att det inte blev enhetligt.

4. lopec
    Husägare · Nivå 6
    Så... Vad hade ni kommit överens om?

5. M
    Medlem Nivå 4
    Tack för svar. Tänker mest på att det inte spelar någon roll ifall det står Hager eller något annat på säkringarna. Blev aldrig någon diskussion kring detta då jag inte var närvarande under arbetet och fick inte heller någon fråga om han skulle återanvända de gamla.

6. M
    Medlem Nivå 4
    Just ingenting.
    Jag anlitade firman för att uppsäkra
    spisanslutningen från10A till 16 A när de kom för att göra det jobbet sa de att de behövde fixa all el i det gamla skåpet då det var rörigt i det .
    Så de återkom för att fixa det och dra ny kabel till spisen.

7. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Det verkar vara lite missförstånd i tråden för det är denna text som din fråga handlar om va?
    Ett 3-4 år gammal normcentral ,med dvärgbrytare ("vippsäkring") har bytts mot en nyare, med nya dvärgbrytare.

Min första fråga är då varför denna moderna central byttes ut? Vad hade ni avtalat? Det kanske var så enkelt att ni ville få det att se enhetligt ut?

Visserligen slits dvärgbrytare om de har haft ett tufft liv, men ett par år gamla dvärgbrytare kan man normalt återvända tycker jag, om det är av god kvalité och ett känt fabrikat. Å andra sidan är det ingen större kostnad.

Så det är svårt att svara utan att veta mer kring omständigheterna här.

Edit: Att det är "rörigt" i en gammal diazedcentral är inget skäl till att byta den bara för att säkra upp spisgruppen. Det luktar mer o mer illa här. Du råkar inte ha ett foto på den gamla elcentralen med locket av?

• Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 3
    Det är inte alls säkert att han satt in nya säkringar i de nya skåpen. Skåp kommer ofta med en del säkringar från början, och då kan de ju få sitta där. Så det beror på hur skåpen kom skulle jag säga.

9. 5
    Husspekulant · Nivå 10
    Om han tog med sig dvärgbrytarna(vippbrytarna) har ju sin förklarliga skäl då hen bytte från 10 till 16.
    Det kanske inte fanns plats att sätta dem som reserv i centralen?

10. M
    Medlem Nivå 4

11. M
    Medlem Nivå 4
    Tack för ditt förtydligande Bo!
    Jo det stämmer att jag undrar över varför de inte återanvände de nya vippströmbrytarna.
    Tyvärr har jag inget foto.
    För att förtydliga så ringde jag efter en ny firma då jag köpte en induktionsspis som skulle ha 3st 16 A 230 W säkringar.
    Den gamla spisen hade 3 st 10 A 400 W. När de kollade periflexkontakten såg de att det saknades något i den ledningen.
    När han sedan skulle byta sakerna i centralen öppnade han den gamla centralen och sa att det var rörigt i den samt att det var slarvat med tejp på skarvade ledningar.
    Jag blev jätterädd då vi haft en annan elfirma här när vi byggde om våra badrum och den elektrikern hade inte jordat badrummet.
    Så när vi skulle göra rent golvbrunnen efter duschningen så fick vi stötar.
    Det visade sig att han dragit in elen till värmegolven, spottar och fläkt ifrån en kopplingsdosa i hallen där elen var ojordad!
    Jag tänkte då att det mycket väl kunde vara så att han slarvat med att skarva elkabeln som han drog ifrån det gamla proppskåpet in i den nya centralen.
    Kan man dra ojordad el i två nybyggda badrum så ...
    Jag litade på den nya elkillen och frågade vad det skulle kosta att dra om elen till modernare vippsäkringar.
    Mellan tummen och pekfingret 10-15 tusen blev svaret.
    Nu har jag förvisso inte fått fakturan på jobbet den nya firman gjorde så jag vet inte vad det landar på.
    Och javisst, det ser skitsnyggt ut i källaren med två lika skåp.
    Blev bara fundersam över varför säkringarna inte återanvändes.

12. M
    Medlem Nivå 4
    Han bytte ju ut alla säkringar!
    Dvs han bytte ut en 10 A säkring som fanns mot en ny 10 A säkring. Enda skillnaden är att på dessa står det Hager istället för xxx

• Laddar…
  13. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Som sagt det luktar lite åt att ni blivit blåsta till en viss grad men det går ju inte att säga säkert utan att veta betydligt mer om hur det såg ut förut. Om det t.ex stod "GDS" på de gamla dvärgarna så skulle jag inte invända mot att byta till ett välrenommerat fabrikat då det inte handlar om någon större kostnad.

Jag vidhåller att en grisig gammal diazedcentral inte hindrar att man säkrar upp spisgruppen och kompletterar den med en neutralledare. Så orsaken till dessa byten av elcentraler är högst oklar...

Det låter också som att ni råkat ut för en mindre välrenommerad elfirma som gjorde badrummet. Det är olyckligt och tyvärr svårt att undvika på officiell väg via elsäkerhetsverkets register utan man behöver fråga andra kunder om deras omdöme.

• Laddar…
  14. E
    Hobbyelektriker · Nivå 9
    Byter man en jättegammal central och en lite gammal central mot en ny så hade iallafall jag satt allt nytt om det är olika märken på automatsäkringarna, främst pga att fasskenan ej är universal och inte alltid kompatibel med två olika märken.

15. M
    Medlem Nivå 4
    Den förra firman anlitades av det snickeriföretaget som byggde om våra badrum.
    När ägaren till den firman hörde att elektrikern fuskat blev han ”krontokig” och ringde in elektrikern att fixa till sina misstag.

• Laddar…