Den slutar ju i alla fall på rätt sida höjden, det kan ju vara värt att se hur det ser ut vid pappen mot vindskivan. Jag vet inte hur det ska vara där men om den tex är uppvikt mot vindskivan så kommer ju vattnet i alla fall bara rinna rakt ner längs taket. Är det inte uppvikt lär ju vindskivan ta en hel del stryk av vatten som lägger sig emot och inte torkar ut så snabbt där i skuggan under plåten.

Har några ggr gjort en plåtränna som ligger under vindskivebeslaget när kunden inte velat ha bredare beslag och pannorna slutat så.. jag hade själv inte accepterat att vattnet ska rinna på pappen varje gång det regnar snett

• Gilla
Stubai och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Problemet är väl att takets längd inte matchar mot teglet för att få höjd på båda kanterna?
Då bankar man ihop det någon millimeter per rad så slutar det som man vill sen👍

S sowz skrev:
Kan någon ge input på om de kapade tegelpannorna som avslutas med en dal, och hur plåtarna täcker dessa, om det är rätt utfört eller inte? Fanns det inte några andra alternativ eller är det acceptabelt? Måste ju ha hemskt fult breda vindskiveplåtar om det ska gå ner ytterligare i nästföljande dal.

Vill verkligen ha åsikter innan jag går vidare med att kontakta företaget. Tack!
Har de satt en speciell plåt för att leda vatten till takrännan under den delade raden av pannor? Sådant finns ju eller kan göras.
Det är ju ingen lyckad lösning att dela pannorna så. Plåten täcker knappt och när snö blåser in under plåten och sen smälter behöver vattnet ledas ner till takrännan.

S sowz skrev:
Tack för svar. Råkade bara ha läst mig till att det absolut är nejnej till att ändar av tegelpannor slutar med en dal, och att isåfall plåten måste gå ner i dal nummer två. Men jag kanske överanalyserar. Och ja det skulle ju bli fult med ännu bredare plåtar
Bild nr. 1. Vänstra sidan av taket. Där är det ju bara den översta pannan, som inte plåten slutar i dalen. Men det är ju ändå på rätt sida av höjden. Köp en tub med takflex och dra en sträng mellan plåten och pannan, om du vill ha det tätare.

Bild nr. 2. Mitten av taket. Där går ju plåten bara över 2.5 pannor. Endera tar du en liten plåtbit, ca 70cm lång och 10cm bred och bockar den lite som en ränna. Sen skjuter du upp den till vänster om pannorna. Allternativt drar du en sträng med takflex på åsen av pannorna mot plåten där också.

Det är, som sagt, inte nödvändigt, men då blir det iallafall ännu tätare.

Vill man inte ha breda vindskiveplåtar så borde man ha det i beaktande från början.
"Snickare" verkar sällan fundera över indelningen av takmaterial, oavsett om det är plåt eller pannor. De lägger från en hållet till det andra och sedan blir det som det blir.
Personligen tycker jag att det blir snyggare om man försöker få det symetriskt.
Jag skulle inte acceptera att det riskerar att rinna in mot vindskivan. Jag skulle heller inte acceptera lösningen mellan nockpanna och vindskiveplåt.

Som PlåtRickard skriver så går det funktionsmässigt att lösa genom ett dolt beslag.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.