16 530 läst ·
47 svar
17k läst
47 svar
Är dessa rördragningar korrekta?
Självklart är det rörmokarens ansvar att ha ordning på sin arbetsplats, har han lämnat fastpris så faller städningen innan jobbet på en Eta, ( extra betalt för städ tiden)Rickard. skrev:
Vad säger du @Paul-Staffanstorp skulle du accepterar och betala en ÄTA från rörmokarn som fick för sig att städa ur bjälklaget?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Absolut INTE... men jag som totalentreprenör hade däremot sett till och städa ut det innan min elektriker och rörläggare kom in för att göra sina bitar i projektet.Rickard. skrev:
Medlem
· västra götaland
· 93 inlägg
de är mkt vanligt att den spricker med läckage som resultat. dra oskarvad hela vägen i golv. hoppas de städar innan isolering, ser ut som grisen...E Eric87 skrev:
Medlem
· västra götaland
· 93 inlägg
olika förutsättningar men de här är från när jag byggde om mitt badrum.E Eric87 skrev:
alla slangar går från blandar oskarvat ner i källare till fördelningsrör där.
Moderator
· Stockholm
· 56 234 inlägg
Golvbrunnen reagerar jag på. Det är troligen inte färdigt vid den, men sitter den verkligen fast i bjälklaget? Ser ut dom någon lite slarvigt ditlagd uppallning bara.
Kolla momteringsanvisningen för den brunne, hur den skall fixeras. Normalt är det krav på fastsättning i bjälklaget. Spånskivan vid brunnen skall ha stöd av bjälklaget. Alla kanter av spånskiva skall ha stöd, både runt brunnen och vid väggarna. Kontrollera monteringsanvisningar från tillverkare nav golvspån.
Brunne ser ut att vara av "väggnära" typ, men sitter den då på rätt avstånd från väggen? Det är kritiskt om det skall bli bra.
Ang, de onödiga 90 graders böjarna på handfatsavloppet, så kommer dte att bli svårt/omöpjligt att rensa ev. stopp i det röret. Å andra sidan brukar det inte bli stopp i röret från handfat.
Som fler varit inne på. Hur är avloppsavluftningen löst?
Kolla momteringsanvisningen för den brunne, hur den skall fixeras. Normalt är det krav på fastsättning i bjälklaget. Spånskivan vid brunnen skall ha stöd av bjälklaget. Alla kanter av spånskiva skall ha stöd, både runt brunnen och vid väggarna. Kontrollera monteringsanvisningar från tillverkare nav golvspån.
Brunne ser ut att vara av "väggnära" typ, men sitter den då på rätt avstånd från väggen? Det är kritiskt om det skall bli bra.
Ang, de onödiga 90 graders böjarna på handfatsavloppet, så kommer dte att bli svårt/omöpjligt att rensa ev. stopp i det röret. Å andra sidan brukar det inte bli stopp i röret från handfat.
Som fler varit inne på. Hur är avloppsavluftningen löst?
Avlopp: Det sitter en 90 böj i 75 grenet, byt till 45 språng.E Eric87 skrev:
Vatten: klämring ska vara tätare ca 60cm emellan. Hur ser det ut där rören kommer ur dusch, tvättställ, wc. Vilka höjder, djup i vägg?
Är slangar provtrycka?
Värme: Ser två skarvar med klämringskopplingar, antar att du har ett rörsystem? Godkänt att bygga in kopplingar på värme. Är det provtryckt?
klämringar får ej byggas in. Om detta är en lagning på befintlig installation ska skarvarna ske utanför vägg och tak/golv konstruktion. Alternativt är detta en avvikelse som ska dokumenteras och lämnas möjlighet för efterkommande reparation eller efterdragning av kläm-skarvar. Se exempelvis 2st hila-luckor i taket under badrum.E Eric87 skrev:
Avloppet skulle jag ha använt ett stående grenrör till tvättställ, ryms det inte skulle jag använda 3st 45° böjar och 75/11 x45° Grenrör till golvbrunnen/WCn.
som det ser ut nu får du ingen ersättning för vattenskada om röret med klämringsskarvar skulle börja droppa in 1-3 år då detta avviker från "Säker Vatten"
Skarvar på värmeledningar får visst byggas in.qloudberry1776 skrev:
klämringar får ej byggas in. Om detta är en lagning på befintlig installation ska skarvarna ske utanför vägg och tak/golv konstruktion. Alternativt är detta en avvikelse som ska dokumenteras och lämnas möjlighet för efterkommande reparation eller efterdragning av kläm-skarvar. Se exempelvis 2st hila-luckor i taket under badrum.
Ja, det håller jag med om. Men det finns inget i Säker vatten som förbjuder dolda skarvar på värmeledningar som @qloudberry1776 påstårT teuvo tainio skrev:
Med 110-50mm gren 45 grade, under den 110mm böjning på det ståend stamme, kommer inte problem pga wcullet skrev:
[bild]
Är det här anslutningen av handfatsavloppet?
Man ska undvika 90 graders böjar på liggande rör för att det ökar risken för stopp. I det här fallet är det ju en ännu skarpare sväng då den fortsätter efter 90-gradersböjen. Borde ha gått att lösa på ett bättre sätt (speciellt om man hade kunnat grena in den direkt på den stående stammen neråt) men jag tror dom gjort det på det här sättet för att minska risken att spolningen från toan går förbi anslutningen neråt och sätter igen det lilla röret.
S steelcenter skrev:olika förutsättningar men de här är från när jag byggde om mitt badrum.
alla slangar går från blandar oskarvat ner i källare till fördelningsrör
opraktisk lösning och slöseri med mycket tid, kan lösas med smartare metoderS steelcenter skrev: