Såhär ser det ut

• Renoveringsprojekt visar golvstruktur med synliga rör och kablar. Person står i konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Jag kan inte reglerna men jag tycker det ser rörigt ut.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
husägaren TS och 7 till
  • Laddar…
E Eric87 skrev:
jag hade fel, den gråa gick inte till toaletten. Det är något som går rakt igenom golvet utan att förgrena sig till något som ska upp i badrummet. Ingen aning om vad det är..
Klämringskopplingar får ej byggas in oavsett vart röret går

• Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
På värmesystem finns det inga krav på hur och vars man skarvar sålänge det görs fackligt, är det tappvatten är det jättefel!

Är det källare under så skulle dom kunna sticka ner skarvarna så dom syns underifrån... om du vill.

Man undrar ju om dom inte råkade skada den när dom rev? :thinking:

Rickard. Rickard. skrev:
På värmesystem finns det inga krav på hur och vars man skarvar sålänge det görs fackligt. Är det källaren under så skulle dom kunna sticka ner skarvarna så dom syns underifrån... om du vill.

Man undrar ju om dom inte råkade skada den när dom rev? :thinking:
Du har säkert rätt, men vid en helrenovering så finns det ingen anledning att lämna en inbyggd koppling, dessutom rör i rör som vid ett ev. läckage rinner ut under golvet.

Precis det är värmesystemet såklart. Har gått igenom ormboet lite mer noggrant.
Avseende fixeringen med motageband, får jag ta upp det och be dom att fixera bättre med ordentliga klamrar då?

Rickard.
Montageband och träkloss är mer eller mindre branchstandard för sånt här, det viktiga är att det ska sitta fast!

• Gilla
Kai Haven och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag kan inte reglerna men jag tycker det ser rörigt ut.
Då tycker jag att man skall vara tyst.

//

• Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:

//
Man måste väl få tycka att det ser rörigt ut utan att vara röris? 😅

• Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
J jonte0 skrev:

//
Om bara den som vet får svara kan du ju själv börja med att radera ditt inlägg.

• Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
Varför lägger man inte fem minuter på att städa bort allt skräp? Ser ju förjävligt ut.
Min reaktion är att bryr man sig så lite om en så enkel sak, så bryr man sig inte om annat heller.
Med det sagt så kanske allt är är perfekt utfört, för jag kan inte heller reglerna.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Det är väl ändå inte rimligt att lasta rörmokaren för dålig städning efter rivning? Visst det verkar ligga någon stumt skyddsrör men det är då det lilla.

• Gilla
Kai Haven och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Rickard. Rickard. skrev:
Montageband och träkloss är mer eller mindre branchstandard för sånt här, det viktiga är att det ska sitta fast!
Exakt.... jag skulle vilja se "anojak" använda anpassade klammer som det så fint heter i reglerna när man håller på med renoveringar. 😱

Min röris hade ju bara dragit upp två matningar från källaren till platsen för kommoden och sen satt synliga fördelarna inne i kommoden istället för att ha så få kopplingar som möjligt därnere.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
ullet
Röranslutning med flera böjar under ett handfat, inklusive en skarp 90-graderssväng, i ett byggprojekt.
Är det här anslutningen av handfatsavloppet?

Man ska undvika 90 graders böjar på liggande rör för att det ökar risken för stopp. I det här fallet är det ju en ännu skarpare sväng då den fortsätter efter 90-gradersböjen. Borde ha gått att lösa på ett bättre sätt (speciellt om man hade kunnat grena in den direkt på den stående stammen neråt) men jag tror dom gjort det på det här sättet för att minska risken att spolningen från toan går förbi anslutningen neråt och sätter igen det lilla röret.

• Gilla
Kai Haven
  • Laddar…
Funkar väl men inte det snyggaste jag sett. Lite mer eftertanke så hade det kunnat bli bättre, mindre skarpa böjar på både avloppsrör och pex.
Den skarvade pexen, vad går den till? Är det värmesystem så är det ok annars är det strikt nej.
Finns ingen anledning att skarva pex, möjligtvis som diy:er som inte vill köpa en 50m-ring till men det är bara bita i den sure. Tappvatten får aldrig skarvas dolt, det enda potentiella tokfel jag ser.
Andra saker inkl fördelarskåp till suggorna samt de skarpa böjarna på pexen är ingen katastrof men dålig planering.. sätt ett litet skåp med suggor och uttag uppåt och och undvik böjarna!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.