16 530 läst ·
47 svar
17k läst
47 svar
Är dessa rördragningar korrekta?
På värmesystem finns det inga krav på hur och vars man skarvar sålänge det görs fackligt, är det tappvatten är det jättefel!
Är det källare under så skulle dom kunna sticka ner skarvarna så dom syns underifrån... om du vill.
Man undrar ju om dom inte råkade skada den när dom rev?
Är det källare under så skulle dom kunna sticka ner skarvarna så dom syns underifrån... om du vill.
Man undrar ju om dom inte råkade skada den när dom rev?
Du har säkert rätt, men vid en helrenovering så finns det ingen anledning att lämna en inbyggd koppling, dessutom rör i rör som vid ett ev. läckage rinner ut under golvet.Rickard. skrev:
Varför lägger man inte fem minuter på att städa bort allt skräp? Ser ju förjävligt ut.
Min reaktion är att bryr man sig så lite om en så enkel sak, så bryr man sig inte om annat heller.
Med det sagt så kanske allt är är perfekt utfört, för jag kan inte heller reglerna.
Min reaktion är att bryr man sig så lite om en så enkel sak, så bryr man sig inte om annat heller.
Med det sagt så kanske allt är är perfekt utfört, för jag kan inte heller reglerna.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Exakt.... jag skulle vilja se "anojak" använda anpassade klammer som det så fint heter i reglerna när man håller på med renoveringar. 😱Rickard. skrev:
Min röris hade ju bara dragit upp två matningar från källaren till platsen för kommoden och sen satt synliga fördelarna inne i kommoden istället för att ha så få kopplingar som möjligt därnere.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 577 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 577 inlägg
Är det här anslutningen av handfatsavloppet?
Man ska undvika 90 graders böjar på liggande rör för att det ökar risken för stopp. I det här fallet är det ju en ännu skarpare sväng då den fortsätter efter 90-gradersböjen. Borde ha gått att lösa på ett bättre sätt (speciellt om man hade kunnat grena in den direkt på den stående stammen neråt) men jag tror dom gjort det på det här sättet för att minska risken att spolningen från toan går förbi anslutningen neråt och sätter igen det lilla röret.
Funkar väl men inte det snyggaste jag sett. Lite mer eftertanke så hade det kunnat bli bättre, mindre skarpa böjar på både avloppsrör och pex.
Den skarvade pexen, vad går den till? Är det värmesystem så är det ok annars är det strikt nej.
Finns ingen anledning att skarva pex, möjligtvis som diy:er som inte vill köpa en 50m-ring till men det är bara bita i den sure. Tappvatten får aldrig skarvas dolt, det enda potentiella tokfel jag ser.
Andra saker inkl fördelarskåp till suggorna samt de skarpa böjarna på pexen är ingen katastrof men dålig planering.. sätt ett litet skåp med suggor och uttag uppåt och och undvik böjarna!
Den skarvade pexen, vad går den till? Är det värmesystem så är det ok annars är det strikt nej.
Finns ingen anledning att skarva pex, möjligtvis som diy:er som inte vill köpa en 50m-ring till men det är bara bita i den sure. Tappvatten får aldrig skarvas dolt, det enda potentiella tokfel jag ser.
Andra saker inkl fördelarskåp till suggorna samt de skarpa böjarna på pexen är ingen katastrof men dålig planering.. sätt ett litet skåp med suggor och uttag uppåt och och undvik böjarna!