Hej!

Får hjälp med badrumsrenovering. Har en helentrepenad och en projektledare från företaget. Men jag har dålig kolla på detta med rördragningar och funderar på att ta in en oberoende besiktningsman.
Hur ser detta ut tycker ni?

• Bilden visar ett rum med synliga grå rör i taket och väggen, del av badrumsrenovering. Målningen runt rören är skadad, och träbräda syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar rördragningar och VVS-arbete i ett pågående badrumsrenoveringsprojekt med synliga trä- och plastmaterial.
    Skapa konto
  • Rördragningar i trävägg under badrumsrenovering, med flera rör och ledningar synliga, och isoleringsmaterial på golvet.
    Skapa konto
  • Rördragningar i ett halvfärdigt badrum med träram, avloppsrör och rörkopplingar synliga i ett pågående renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Badrumsrenovering med synliga rördragningar och träkonstruktioner i golvet, omgivna av byggmaterial.
    Skapa konto
  • Rördragning i badrum med synliga vit korrugerade rör och träpanel i bakgrunden under pågående renovering.
    Skapa konto
  • Rördragning inuti en trävägg under badrumsrenovering med fästen och ledning.
    Skapa konto
  • Rördragning och installationsdetaljer i ett öppet träkonstruktion under badrumsrenovering.
    Skapa konto
  • Öppen badrumsgolv med synliga rördragningar och panelvägg, under pågående renovering.
    Skapa konto
  • Hylla i hörn med flera rördragningar i taket, del av pågående badrumsrenovering.
    Skapa konto
  • Rördragningar i badrum med vit vägg och en trälist synlig. Flera vita och gråa rör är kopplade till mässingsfästen på väggen.
    Skapa konto
Lgivande 90gr vinklar, är inte bra. Lättare stopp. Svårare att rensa.

Vad hakade du själv upp dig på?

• Gilla
Anondod och 1 till
  • Laddar…
Hej, tack för svar!
Jag tänkte mer på om det ser ut att vara säkert och att det är godkända rördragningar. Hur drar man rören för att dom inte ska vara som L?

Med dubbla 45-gradersvinklar.

Ok, gäller det främst röret som ska bli handfatsavlopp eller generellt i hela systemet?
Det ska se ut såhär?

• Dubbla 45-graders rörkopplingar för avloppssystem, som visar anslutningar för både stående och liggande ledningar i max 45 graders vinkel.
    Skapa konto
Är det garanterat att det blir problem om man har 90-gradersvinklar?

Rickard.
Den liggande 90⁰ är inte helt by the book men första böjen på varje stick får vara 90⁰, är det handfat och lutar bra hade jag inte varit det minsta orolig.

"Brunnen" fattar jag inte hur den ska funka men du kanske kan kolla montageanvisningarna, den bör väl ska fästas på något klokt sätt.

Redigerat:
Ok, men då låter det som att jag kan vara hyggligt lugn med som ligger under kommande våtskikt och kakel då.
”inte helt by the book” är ändå acceptabelt?

• Gilla
Haksav
  • Laddar…
Rickard.
Så länge det lutar tycker jag det, jag anser att som det är nu är bättre än två 50mm 45⁰ vilket hade varit "by the book"....

Vad är det för klämringsskarv på bild 2? Den känns väl inte helt optimal.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Tack Richard!

Klämringskarven går upp till det som ska bli toaletten. Vad är det som inte är optimalt? Jag är nöjd med good enough och att är gjort enligt branch-regler.

Att bygga in en skarvkoppling är varken enligt regelverket eller tillräckligt bra.

Kan ju verkligen undra varför de skarvat den allt.
Det är kallvatten till dasset?

Rickard.
Det tror jag nästan inte på, den ser man ju klart och tydligt utdragen med skyddsrör bredvid avloppet, den jag menar byter till ett grått rör som försvinner ut ur badrummet?

Good enough och följa branschregler är två vilt skilda saker IMHO. Det kanske inte är några praktiska problem med att ha fördelare sådär öppet men enligt regler ska dom sitta i fördelarskåp med skvallerrör. Samma sak med montageband som inte får användas för att fixera rör utan det ska göras med anpassad klammer. Det är good enough just nu men om du betalar dyra pengar för ett felfritt badrum så är det nog bara för rörmokaren att göra om

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Så länge det lutar tycker jag det, jag anser att som det är nu är bättre än två 50mm 45⁰ vilket hade varit "by the book"....

Vad är det för klämringsskarv på bild 2? Den känns väl inte helt optimal.
E Eric87 skrev:
Tack Richard!

Klämringskarven går upp till det som ska bli toaletten. Vad är det som inte är optimalt? Jag är nöjd med good enough och att är gjort enligt branch-regler.
Klämringskopplingar är får ej byggas in i väggar/golv, dessutom ser det som det är en krökt spik som klammer vid kopplingen, rent allmänt så förstår jag inte hur man kan jobba med allt skräp som som ligger överallt, hålen runt avloppsrören, med brutna gipsskivor ser inte seriöst ut, säkert godkänt enligt branschregler men jag skulle inte acceptera det.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
jag hade fel, den gråa gick inte till toaletten. Det är något som går rakt igenom golvet utan att förgrena sig till något som ska upp i badrummet. Ingen aning om vad det är..

• Rörinstallation i golvbjälklag med grått och blått rör som går rakt igenom utan synliga förgreningar eller anslutningar till badrum.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.