T
Hej!

Jag har problem med min nya Telldus Tellstick v2, tanken var att ersätta min Nexa med denna ihop med HA på Rasp Pi 4, och förhoppningsvis slippa krångel med z-wave i garaget, men ICKE!

Inte heller Telldusen räcker ut till garaget tillräckligt. Saknas cirka 5-7 meter.

Så är det någon som kört på denna extender som har input, hjälper den mycket? Kan tillägga att jag har en Fibaro smart implant till garagemotorn, kommer denna extender även att hjälpa denna?

Andra tips på hur man kan förlänga räckvidden på z-wave mottages tacksamt!

Vet inte varför dom kallar den range extender, alla nätanslutna enheter brukar hjälpa till i meshnätverket som z wave jobbar med, om denna har bättre eller sämre räckvidd låter jag vara osagt, men det är en billig enhet o den funkar utmärkt som brytare trots sitt lite klumpiga format o avsaknad av lulllull som strömmätning.

Eftersom z-wave är mesh-nät så räcker det att montera en/flera nätdrivna z-wave-enheter för att förlänga signalen.

Sedan går det att byta ut den interna antennen i znet-enheten till en extern.

Edit: länk till guiden för antennbyte
https://forum.telldus.com/viewtopic.php?t=7705

Redigerat:
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Hårdvaran i Z-wave-modulen görs av samma tillverkare, och alla producenter av controllers måste nyttja denna, så prestandan i form av räckvidd lär inte skilja så mycket mellan olika produkter.

Ett sak att tänka på är att hålla din ZNet från att stå på metall, risken är annars att den inbyggda antennen påverkas negativt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.