Hej! Vi har ett rum som har en oljetank i sig, där vi gärna hade sågat itu oljetanken och sedan rivit väggen in till intilliggande rum. Väggen är av lättbetong(vi tror 10cm tjocklek men ska göra oss mer säkra på detta i dagarna).

En mardröm hade ju givetvis varit att riva en bärande vägg, och det verkar som att frågan är lite för simpel att fråga en konstruktörsfirma. Så tänkte kolla om någon här kan peka mig i rätt riktning till att ta reda på om denna vägg är bärande eller icke?

Bild 1 är en ritning, 2 är den tekniska beskrivningen och 3 är en bild på väggen från tankhållet som vi vill riva.
 
  • Ritning av husplan med markerad vägg för eventuell rivning mellan två rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk beskrivning av väggar med specifikationer om 20 cm och 10 cm gasbetong, av vilken 20 cm gasbetong anges som bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lättbetongvägg med fyrkantiga block sammanfogade, potentiellt bärande konstruktion; röd sektion synlig till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Lite mer fakta kan behövas :)

- När är huset byggt?
- Vad består bjälklaget ovanför väggen av, betong?
- Hur tjock är väggen (vet att du ska kolla det :) ?

EDIT: Ser att det är betongbjälklag ;-)
 
  • Gilla
Hatmpatn
  • Laddar…
Hej Mats-S och tack för svar.

Huset är byggt 1967 och bjälklaget är mycket riktigt av betong.

Angående tjocklek mäter jag det ikväll.
 
Enklast är ju att börja kolla tjockleken. Är väggen 20 cm är den bärande - annars inte.
Gasbetong från 67? Är det blåbetong?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mats-S
mexitegel mexitegel skrev:
Enklast är ju att börja kolla tjockleken. Är väggen 20 cm är den bärande - annars inte.
Gasbetong från 67? Är det blåbetong?
Tyvärr är det inte så enkelt, i teorin ja, i praktiken inte.
Med tiden rör sig hus och vikterna kan omfördelas en del. Betongbjälklag som vilar på 10cm gasbetong kan ha satt sig med tiden och lagt mer och mer vikt på väggen.

Jag har personligen varit med om detta fenomen på ett hus från samma epok som TS, så jag vet till 100% säkerhet att det kan hända. Man antog att gasbetongväggen (blåbetong vad jag minns) som var 10 cm inte var bärande, rev den ... och fick stora sättningar i övervåningen ovanför eftersom betongbjälklaget svajade ner några centimeter.
Nej det rasade inte, men påtagliga konsekvenser på våningen ovan.
 
  • Gilla
Hatmpatn
  • Laddar…
Förstår. Hur kan man göra sig säker på att inte någon större last vilar på denna väggen, även om det skulle vara så att det är en 10cm vägg(vilket det antagligen är) som inte ska vara bärande?

Det är inte blåbetong.
 
Mats-S
Ett sätt är att säkerhetstämpa med kraftiga skruvstämp vid sidan om väggen, riva väggen och sedan försiktigt börja avlasta stämpen. Märker man rörelser på våningen över så får man spänna upp och göra en pelare i mitten som tar hand om spänningen som uppstått med åren.

Inte alls säkert att det sätter sig hos dig, väggen är ju ganska nära kanten dessutom, men jag ville bara påtala risken :)

https://www.google.com/search?q=skruvstämp
 
  • Gilla
Hatmpatn
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ett sätt är att säkerhetstämpa med kraftiga skruvstämp vid sidan om väggen, riva väggen och sedan försiktigt börja avlasta stämpen. Märker man rörelser på våningen över så får man spänna upp och göra en pelare i mitten som tar hand om spänningen som uppstått med åren.

Inte alls säkert att det sätter sig hos dig, väggen är ju ganska nära kanten dessutom, men jag ville bara påtala risken :)

[länk]
Den planen gillar jag.
För att förtydliga:
1. Jag köper säg två stämpar
2. Tar bort två kolumner av lättbetongklossar på ett jämnt avstånd på väggen.
3. Spänner stämparna i dessa mellanrum
4. River resten av väggen
5. Sänker stämparna säg några få millimeter
6. Ser om taket sätter sig och försöker följa efter stämparna
 
Mats-S
Förutsatt att väggen kan anses "icke bärande", 10 cm blåbetong.

1. Har du tur så kanske du kan hyra billigt, alternativt begagnat på blocket eller liknande. Annars kan du säkert sälja dom när du är klar.

2-3.
- Du kan ställa stämpen typ 50 cm in i stora rummet om du har ett hårt stumt golv där, typ betonggolv. Då blir rivningen lättare.
- Fördela trycket från varje stämp mha en typ 50 cm planka i botten och typ 50cm regel i klyckan i toppen.
- Mycket viktigt att stämpen står stadigt och fast, hårt skruvade. Finns det inget fast underlag så får du göra som du tänkt, förhoppningsvis är det stabilt under befintlig vägg :)

5.
Lätta växelvis typ 2-3mm och låt det gå några timmar emellan. Eftersom du lättar på stämpen måste du stoppa in något mjukt mellan den och taket så att dom inte välter omkull. Men i början sitter dom nog kvar eftersom jag tror att du har lite rörelse neråt i bjälklaget då.
Kolla dörrar/väggar på våningen ovan efter kärvningar och sprickor. Ha även en kontrollpunkt mitt över rummet i källaren för att verifiera sättningen.

Stressa inte det här momentet, låt det ta sin tid så bjälklaget stabiliserar sig. Räkna med att det blir en mindre sättning på kanske 5 mm, men absolut inte flera centimetrar.


Många tycker säkert att jag överdriver nu, väggen är ju inte bärande ... men som sagt, på ett så här gammalt hus kan man inte med 100% säkerhet säga att det inte uppstått en bärning i väggen ... Better Safe than Sorry ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
Hatmpatn och 1 till
  • Laddar…
Bra synpunkter, kan bara tillägga att det inte kostar många kronor att hyra stämp. Vi pratar nånstans 20 kr/st/dygn, Enligt mig inte värt att krångla med att köpa/sälja om man inte har fler projekt på gång.
 
  • Gilla
Hatmpatn
  • Laddar…
H Hatmpatn skrev:
Den planen gillar jag.
För att förtydliga:
1. Jag köper säg två stämpar
2. Tar bort två kolumner av lättbetongklossar på ett jämnt avstånd på väggen.
3. Spänner stämparna i dessa mellanrum
4. River resten av väggen
5. Sänker stämparna säg några få millimeter
6. Ser om taket sätter sig och försöker följa efter stämparna
Börja med att knacka ur en sten vid taket, då kommer du att se om mellanrummet mot taket är fyllt. Troligtvis är det en vägg ( lös ) som murats upp efter att tanken kommit på plats, så gjordes det förr. Tanken doldes och är säkert av en fyrkantig eller rektangulär sort. Inga luckor eller håll i väggen för inspektion då.
 
  • Gilla
Hatmpatn
  • Laddar…
Riv skiten den är inte bärande
 
  • Gilla
Hatmpatn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.