Hej! Vi har ett rum som har en oljetank i sig, där vi gärna hade sågat itu oljetanken och sedan rivit väggen in till intilliggande rum. Väggen är av lättbetong(vi tror 10cm tjocklek men ska göra oss mer säkra på detta i dagarna).
En mardröm hade ju givetvis varit att riva en bärande vägg, och det verkar som att frågan är lite för simpel att fråga en konstruktörsfirma. Så tänkte kolla om någon här kan peka mig i rätt riktning till att ta reda på om denna vägg är bärande eller icke?
Bild 1 är en ritning, 2 är den tekniska beskrivningen och 3 är en bild på väggen från tankhållet som vi vill riva.
En mardröm hade ju givetvis varit att riva en bärande vägg, och det verkar som att frågan är lite för simpel att fråga en konstruktörsfirma. Så tänkte kolla om någon här kan peka mig i rätt riktning till att ta reda på om denna vägg är bärande eller icke?
Bild 1 är en ritning, 2 är den tekniska beskrivningen och 3 är en bild på väggen från tankhållet som vi vill riva.
Tyvärr är det inte så enkelt, i teorin ja, i praktiken inte.mexitegel skrev:
Med tiden rör sig hus och vikterna kan omfördelas en del. Betongbjälklag som vilar på 10cm gasbetong kan ha satt sig med tiden och lagt mer och mer vikt på väggen.
Jag har personligen varit med om detta fenomen på ett hus från samma epok som TS, så jag vet till 100% säkerhet att det kan hända. Man antog att gasbetongväggen (blåbetong vad jag minns) som var 10 cm inte var bärande, rev den ... och fick stora sättningar i övervåningen ovanför eftersom betongbjälklaget svajade ner några centimeter.
Nej det rasade inte, men påtagliga konsekvenser på våningen ovan.
Ett sätt är att säkerhetstämpa med kraftiga skruvstämp vid sidan om väggen, riva väggen och sedan försiktigt börja avlasta stämpen. Märker man rörelser på våningen över så får man spänna upp och göra en pelare i mitten som tar hand om spänningen som uppstått med åren.
Inte alls säkert att det sätter sig hos dig, väggen är ju ganska nära kanten dessutom, men jag ville bara påtala risken
https://www.google.com/search?q=skruvstämp
Inte alls säkert att det sätter sig hos dig, väggen är ju ganska nära kanten dessutom, men jag ville bara påtala risken
https://www.google.com/search?q=skruvstämp
Den planen gillar jag.Mats-S skrev:
Ett sätt är att säkerhetstämpa med kraftiga skruvstämp vid sidan om väggen, riva väggen och sedan försiktigt börja avlasta stämpen. Märker man rörelser på våningen över så får man spänna upp och göra en pelare i mitten som tar hand om spänningen som uppstått med åren.
Inte alls säkert att det sätter sig hos dig, väggen är ju ganska nära kanten dessutom, men jag ville bara påtala risken
[länk]
För att förtydliga:
1. Jag köper säg två stämpar
2. Tar bort två kolumner av lättbetongklossar på ett jämnt avstånd på väggen.
3. Spänner stämparna i dessa mellanrum
4. River resten av väggen
5. Sänker stämparna säg några få millimeter
6. Ser om taket sätter sig och försöker följa efter stämparna
Förutsatt att väggen kan anses "icke bärande", 10 cm blåbetong.
1. Har du tur så kanske du kan hyra billigt, alternativt begagnat på blocket eller liknande. Annars kan du säkert sälja dom när du är klar.
2-3.
- Du kan ställa stämpen typ 50 cm in i stora rummet om du har ett hårt stumt golv där, typ betonggolv. Då blir rivningen lättare.
- Fördela trycket från varje stämp mha en typ 50 cm planka i botten och typ 50cm regel i klyckan i toppen.
- Mycket viktigt att stämpen står stadigt och fast, hårt skruvade. Finns det inget fast underlag så får du göra som du tänkt, förhoppningsvis är det stabilt under befintlig vägg
5.
Lätta växelvis typ 2-3mm och låt det gå några timmar emellan. Eftersom du lättar på stämpen måste du stoppa in något mjukt mellan den och taket så att dom inte välter omkull. Men i början sitter dom nog kvar eftersom jag tror att du har lite rörelse neråt i bjälklaget då.
Kolla dörrar/väggar på våningen ovan efter kärvningar och sprickor. Ha även en kontrollpunkt mitt över rummet i källaren för att verifiera sättningen.
Stressa inte det här momentet, låt det ta sin tid så bjälklaget stabiliserar sig. Räkna med att det blir en mindre sättning på kanske 5 mm, men absolut inte flera centimetrar.
Många tycker säkert att jag överdriver nu, väggen är ju inte bärande ... men som sagt, på ett så här gammalt hus kan man inte med 100% säkerhet säga att det inte uppstått en bärning i väggen ... Better Safe than Sorry ;-)
1. Har du tur så kanske du kan hyra billigt, alternativt begagnat på blocket eller liknande. Annars kan du säkert sälja dom när du är klar.
2-3.
- Du kan ställa stämpen typ 50 cm in i stora rummet om du har ett hårt stumt golv där, typ betonggolv. Då blir rivningen lättare.
- Fördela trycket från varje stämp mha en typ 50 cm planka i botten och typ 50cm regel i klyckan i toppen.
- Mycket viktigt att stämpen står stadigt och fast, hårt skruvade. Finns det inget fast underlag så får du göra som du tänkt, förhoppningsvis är det stabilt under befintlig vägg
5.
Lätta växelvis typ 2-3mm och låt det gå några timmar emellan. Eftersom du lättar på stämpen måste du stoppa in något mjukt mellan den och taket så att dom inte välter omkull. Men i början sitter dom nog kvar eftersom jag tror att du har lite rörelse neråt i bjälklaget då.
Kolla dörrar/väggar på våningen ovan efter kärvningar och sprickor. Ha även en kontrollpunkt mitt över rummet i källaren för att verifiera sättningen.
Stressa inte det här momentet, låt det ta sin tid så bjälklaget stabiliserar sig. Räkna med att det blir en mindre sättning på kanske 5 mm, men absolut inte flera centimetrar.
Många tycker säkert att jag överdriver nu, väggen är ju inte bärande ... men som sagt, på ett så här gammalt hus kan man inte med 100% säkerhet säga att det inte uppstått en bärning i väggen ... Better Safe than Sorry ;-)
Redigerat:
Bra synpunkter, kan bara tillägga att det inte kostar många kronor att hyra stämp. Vi pratar nånstans 20 kr/st/dygn, Enligt mig inte värt att krångla med att köpa/sälja om man inte har fler projekt på gång.
Börja med att knacka ur en sten vid taket, då kommer du att se om mellanrummet mot taket är fyllt. Troligtvis är det en vägg ( lös ) som murats upp efter att tanken kommit på plats, så gjordes det förr. Tanken doldes och är säkert av en fyrkantig eller rektangulär sort. Inga luckor eller håll i väggen för inspektion då.H Hatmpatn skrev:Den planen gillar jag.
För att förtydliga:
1. Jag köper säg två stämpar
2. Tar bort två kolumner av lättbetongklossar på ett jämnt avstånd på väggen.
3. Spänner stämparna i dessa mellanrum
4. River resten av väggen
5. Sänker stämparna säg några få millimeter
6. Ser om taket sätter sig och försöker följa efter stämparna
Klicka här för att svara



