Elektrisk anslutning med ett kopplingsblock och kablar, inklusive en metallpigg för jording, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkomponenter inklusive metallpigg och jordad kabel i plastpåse, förvirrande installationstillbehör.
Skapa konto

Blir inte klok på denna lilla ”metallpigg” som sticker in i jord - vad är det? Kan jag ta en jordad kontakt (nya dcl) och koppla in alla tre på den ”tomma” sidan? I lamppaketet ingick även en takkrok med en liten jordsladd som det står att man ska använda om det inte finns en krok i taket. Mkt förvirrande! Ska denna in på samma sida i sockerbiten där metallpluggen redan sitter?

Ja, lampan är avsedd att skyddsjordas. Man ser det även på skyddsjordssymbolen vid terminalen. Den lilla metallflärpen är till för att ansluta metallchassit i lampan till skyddsjord, det är chassit som behöver skyddsjord. Du ska alltså ansluta din skyddsjordsledare i lampsladden till den "tomma" sidan av sockerbiten.

Anledningen till att lampan ska skyddsjordas är bland annat att ledare med enkel isolering riskerar att komma i kontakt på metallchassit. De interna ledningarna på bild har ett par centimeter sådan ledning innan de isoleras ytterligare under den vita kabelmanteln. Av denna anledning kan även den medföljande kroken behöver skyddsjordas. Om du använder den så ska den alltså anslutas på skyddsjordsplinten i sockerbiten tillsammans med din inkommande sladd.

Anslutning av skyddsjord till lampa med terminalblock och metallflärp, samt skyddsjordssymbolen synlig.
Skapa konto

• Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, lampan är avsedd att skyddsjordas. Man ser det även på skyddsjordssymbolen vid terminalen. Den lilla metallflärpen är till för att ansluta metallchassit i lampan till skyddsjord, det är chassit som behöver skyddsjord. Du ska alltså ansluta din skyddsjordsledare i lampsladden till den "tomma" sidan av sockerbiten.

Anledningen till att lampan ska skyddsjordas är bland annat att ledare med enkel isolering riskerar att komma i kontakt på metallchassit. De interna ledningarna på bild har ett par centimeter sådan ledning innan de isoleras ytterligare under den vita kabelmanteln. Av denna anledning kan även den medföljande kroken behöver skyddsjordas. Om du använder den så ska den alltså anslutas på skyddsjordsplinten i sockerbiten tillsammans med din inkommande sladd.

[bild]
Ah, så om jag har en stickkontakt med jord så ska alla de tre sladdens in från den ”tomma” sidan av sockerbiten? Metallpluggen in från andra hållet fyller samma funktion som om det suttit en jordsladd där från lampan?

Jag som har ett nytt uttag (dcl) i taket med tillhörande krok ska alltså inte stoppa in något mer i hålet där metallpluggen sitter? Och jag ska inte använda den medföljade kroken med jordsladd?

Ja så har du uppfattat det korrekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.