12 624 läst ·
17 svar
13k läst
17 svar
Är denna glidgjutning fackmannamässigt utförd?
Tack för alla svar, skönt att få bekräftat att det inte behöver se "täckande" ut som de bilder jag fick upp vid googling.
När vi glidgjöt för många år sedan så blev ytan relativt slät, utan synliga skarvar mellan stenarna och med svagt rundade hörn. Vid vår glidgjutning så drog dom flera gånger, kanske därför det såg så annorlunda ut mot detta. I min värld ser inte detta bra ut.Johannes_F1984 skrev:
Har nyligen fått kanalen till öppna spisen gldgjuten av renommerad firma inom området. Klättrade upp och kollade kanalen idag av nyfikenhet och blev lite förvånad över hur icke täckande resultatet såg ut att vara. I mina ögon från vad jag sett andra utföra själva här på forumet så har det mer lagt sig som en heltäckande puts av kanalen, detta resultat känns mer sprött och man ser tom fogarna från originalskiktet av skorstenen. Ska det se ut såhär? Är det ett goskänt resultat för 15 000 efter ROT. Känns mer som en hemmapulare har vait i farten men jag är dålig på ämnet och frågar därför här.
Tyvärr höll inte vår glidgjutning särskilt länge innan läckage... (4-5 år) Den ersattes av rostfri slang vilken efter nästan 25 år är i skick som ny enligt sotaren.
Om det är fackmannamässigt utfört kan jag inte svara på men när jag hade en firma här som fixade min skorsten så snålade dom inte med bruket min ser ut som dom andra bilderna jag hade ringt och sagt ifrån sen får du höra vad dom sägerJohannes_F1984 skrev:
Har nyligen fått kanalen till öppna spisen gldgjuten av renommerad firma inom området. Klättrade upp och kollade kanalen idag av nyfikenhet och blev lite förvånad över hur icke täckande resultatet såg ut att vara. I mina ögon från vad jag sett andra utföra själva här på forumet så har det mer lagt sig som en heltäckande puts av kanalen, detta resultat känns mer sprött och man ser tom fogarna från originalskiktet av skorstenen. Ska det se ut såhär? Är det ett goskänt resultat för 15 000 efter ROT. Känns mer som en hemmapulare har vait i farten men jag är dålig på ämnet och frågar därför här.
Klicka här för att svara