Hus: 1,5-plans mexi byggt 1978.

Jag har i helgen grävt ut på husets baksida i syfte att anlägga ett trädäck med skärmtak. Till detta använde jag mig av en mindre grävmaskin (ca 2 ton?). Vid ett tillfälle råkade jag drämma till betongfundamentet till pelaren som bär upp husets joddlarbalkong. Det small till så balkongen skälvde och stolpen sa "fjong" men allt såg ändå ut att sitta på plats vid okulär besiktning efteråt.
Utsikt av ett hus med en träbalkong som stöds av en lutande stolpe över en nyligen grävd markyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag fick jag dock en gnagande känsla av att den där stolpen nog inte känns helt rak, så jag tog fram vattenpasset för att kontrollera. Det visar sig att den inte är helt rak, men frågan är om den är tillräckligt sned för att det ska behövas åtgärd? Ska också tillägga att snedheten inte nödvändigtvis kommer från grävmaskinssmällen - jag har funderat över den där stolpens rakhet tidigare men aldrig satt vattenpasset mot det förrän idag.

Vattenpass som visar lutning på en mörk trästolpe med en del av ett hus och balkong i bakgrunden.
Skapa konto

Vad säger ni som har koll? Stolpens överdel lutar alltså svagt utåt från huset.

• En stolpe som bär upp en balkong lutar svagt utåt, med ett vattenpass som visar snedheten. Grävd mark syns i förgrunden.
    Skapa konto
Bry dig inte den står kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.