F
Pratade med Securitas igår. En väktarutryckning kostar ~1200kr ink moms oavsett ålder på larm så länge det är installerat av en behörig installatör. Abbonemanget kostar 100kr/mån ink moms.

Det var ett bra pris. På firman där jag jobbar kostar det 3200 - 3700kr + moms.

111

Redigerat:
thomas33 skrev:
Största skillnaden mellan CO och 608 är SBSC-intyget (Svensk Brand- och Säkerhetscertifiering) som innebär för produkten.
- Krav på uppfyllande av aktuella normer och standarder
- Krav på bl.a. miljötålighet och funktioner
- Krav på testrapporter från godkända oberoende laboratorier
- Krav på installations och bruksanvisningar på svenska
- I förekommande fall görs årsvisa kontroller av fabrikerna

CO larmet (AEI-981) är GAMMAL TEKNIK och har funnits i mer än 15 år och ger dig inte den tillförlitlighet och trygghet du bör eftersträvar.
Tex centralenhet tillsammans med knappsats! Tjuven har hela larmet framför sig när han/hon kommit fram till knappsatsen! Ett kraftigt tag med kofot bakom skåpet och dra till så är alla kablar avrivna och larmet tyst.
608 har däremot separat knappsats, siren och centralenhet. Centralenheten håller för slag och kan gömmas undan från knappsatsen. Det kostar mer att göra fler lådor och få larmet godkändt av SBCS.

Var inte dumsnål och släng bort pengarna på gamla larmkonstruktioner, för du kommer bara att ångra dig när det börjar strula och får då köpa ett nytt till ännu högre totalkostnad.

Skulle kunna tänka mig att ha ett sådant CO larm i lekstugan. *;D
Har haft ovan nämnda larm i mina 2 senaste hus under sammanlagt 22 års tid. Enda problemet jag haft är att laddning på backupbatteriet behöver lite hjälp vartannat år... Vad det avser den yttre knappsatsen så vet jag inte riktigt hur det är tänkt här ovan. "Ett kraftigt tag med kofot bakom skåpet och dra till så är alla kablar avrivna och larmet tyst." Vid första åverkan så ger ju larmet utslag, då det sitter en fysisk brytare i knappsatsen för att just förhindra ovanstående.. Dessutom så är ju kablarna till knappsatsen så kopplade att det måste vara kontakt för att larmet inte skall lösa ut. Blir kablarna avrivna så går alltså larmet återigen. Förmodar att du bara gissade friskt i dina kommentarer, vilket knappast gagnar detta forum.

Kan inte se något negativt med att det finns knappsats i centralapparaten. Den skall hursomhelst placeras i en larmad yta. Handhavandet sköts med separat anordning som knappsats eller fjärr.

Pillarn skrev:
Blir kablarna avrivna så går alltså larmet återigen.
Jo, men vad spelar det för roll om larmet går om det inte längre är kopplat till någon sirén?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.