5 162 läst ·
137 svar
5k läst
137 svar
Är citronsyra ett gift som ska undvikas?
Tidigare vet jag att fettet härdades med vätgas under tryck och med nickel som katalysator. Sedan hur farliga de härdade fetterna är är en öppen fråga men smör smakar i alla fall bättre och är naturligt.I Incinerator skrev:
Blir det inte mycket fluorid över som biprodukt som sedan sätts i vattnet och tandkrämen för att bli av med avfallet, i alla fall om man får tro vissa källor på nätet så är det en del i planen att fördumma undersåtarna. Så foliehatt är långt ifrån en miljövänlig huvudbonad.😆 Stanniol borde vara alternativet för den medvetna foliehatten.I Incinerator skrev:
Synpunkt på "naturlig" resp "syntetisk" (kanske redan omnämnt tråden - beklagar isf!). Samtliga reaktioner i cellen är katalyserade av enzymer. Många ämnen som naturen producera på detta vis har medicinsk användning och vi tillverkar dessa molekyler - kemisk syntes. I de fall man har en kiral kolatom i den organiska molekylen föreligger stereoisomeri - man har en "höger-vänster" (D o L-form) av den. När vi syntetiserar den blir det 50-50, men inte så i naturen. Dessa stereoisomeriska molekyler har vanligen samma verkan men inte alltid - jfr Neurosedynkatastrofen!
Är detta orsaken till den utbredda skepsisen gentemot antropogena ämnen?
Biprodukter är bra, vad skulle jag annars kolsyra mitt dricksvatten med?B Bitterhetsakademin skrev:Blir det inte mycket fluorid över som biprodukt som sedan sätts i vattnet och tandkrämen för att bli av med avfallet, i alla fall om man får tro vissa källor på nätet så är det en del i planen att fördumma undersåtarna. Så foliehatt är långt ifrån en miljövänlig huvudbonad.😆 Stanniol borde vara alternativet för den medvetna foliehatten.
Redigerat:
Citronsyra är inte kiral (och inte syntad) så det är inte problemet här iafH hovapettson skrev:Synpunkt på "naturlig" resp "syntetisk" (kanske redan omnämnt tråden - beklagar isf!). Samtliga reaktioner i cellen är katalyserade av enzymer. Många ämnen som naturen producera på detta vis har medicinsk användning och vi tillverkar dessa molekyler - kemisk syntes. I de fall man har en kiral kolatom i den organiska molekylen föreligger stereoisomeri - man har en "höger-vänster" (D o L-form) av den. När vi syntetiserar den blir det 50-50, men inte så i naturen. Dessa stereoisomeriska molekyler har vanligen samma verkan men inte alltid - jfr Neurosedynkatastrofen!
Så gör man inte (så mycket) längre efter att man förstod att transfetterna som uppstår är skadliga. Man använder transisomeras för att ”blanda” mättade och omättade fettkedjor för att få lagom konsistens. Det ger en mer naturlik sammansättning, men kanske fortfarande lite dodgy. Inget jag tänker på personligen, men en väldigt mycket mer relevant oro än för citronsyra iaf.B Bitterhetsakademin skrev:
Det är ju sant som du säger, men jag tror inte att det är därför folk är skeptiska till ”kemikalier”. Snarare 70-talets DDT-skandaler och liknande, och känslan av att det finns något osynligt hotfullt överallt omkring oss.H hovapettson skrev:
Neurosedyn är ett av få exempel på där den icke-naturliga stereoisomeren var skadlig, vanligtvis är det bara en onödig förorening så att säga. Och det var ju inte som om den högra isomeren var ”naturlig”.
Lite anekdotiskt så hade det inte hjälpt om man hade haft en ren enantiomer eftersom det finns racemas i kroppen som omvandlar mellan formerna (jobbar på AstraZeneca som låg bakom det eländet).