I Incinerator skrev:
Där har jag hört påstående om att man använt någon typ av soda för härdningen.
Tidigare vet jag att fettet härdades med vätgas under tryck och med nickel som katalysator. Sedan hur farliga de härdade fetterna är är en öppen fråga men smör smakar i alla fall bättre och är naturligt.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Hatten av för dina djupa kunskaper av korruptionen inom VA, är du möjligtvis deras chef?😉

Vårat egna vatten testades när vi fick barn, kanske var barnmorskan också korrupt?
Ja, varför skulle hen inte vara det? Det är väl definitivt en representant för Big Pharma om någon?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
I
J Jansson69 skrev:
Innehåller inte dom kommunala sådana dära evighetskemikalier ”PFAS” usch och fy🙄
Evighetskemikalien PFAS håller man på med hittills lyckade försök att reducera i blodet.

I Incinerator skrev:
Bauxiten som man gör aluminium av är en naturlig råvara.
Blir det inte mycket fluorid över som biprodukt som sedan sätts i vattnet och tandkrämen för att bli av med avfallet, i alla fall om man får tro vissa källor på nätet så är det en del i planen att fördumma undersåtarna. Så foliehatt är långt ifrån en miljövänlig huvudbonad.😆 Stanniol borde vara alternativet för den medvetna foliehatten.

• Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Synpunkt på "naturlig" resp "syntetisk" (kanske redan omnämnt tråden - beklagar isf!). Samtliga reaktioner i cellen är katalyserade av enzymer. Många ämnen som naturen producera på detta vis har medicinsk användning och vi tillverkar dessa molekyler - kemisk syntes. I de fall man har en kiral kolatom i den organiska molekylen föreligger stereoisomeri - man har en "höger-vänster" (D o L-form) av den. När vi syntetiserar den blir det 50-50, men inte så i naturen. Dessa stereoisomeriska molekyler har vanligen samma verkan men inte alltid - jfr Neurosedynkatastrofen!
Är detta orsaken till den utbredda skepsisen gentemot antropogena ämnen?

• Gilla
Foliehatten3 och 1 till
  • Laddar…
I
B Bitterhetsakademin skrev:
Blir det inte mycket fluorid över som biprodukt som sedan sätts i vattnet och tandkrämen för att bli av med avfallet, i alla fall om man får tro vissa källor på nätet så är det en del i planen att fördumma undersåtarna. Så foliehatt är långt ifrån en miljövänlig huvudbonad.😆 Stanniol borde vara alternativet för den medvetna foliehatten.
Biprodukter är bra, vad skulle jag annars kolsyra mitt dricksvatten med?

Redigerat:
H hovapettson skrev:
Synpunkt på "naturlig" resp "syntetisk" (kanske redan omnämnt tråden - beklagar isf!). Samtliga reaktioner i cellen är katalyserade av enzymer. Många ämnen som naturen producera på detta vis har medicinsk användning och vi tillverkar dessa molekyler - kemisk syntes. I de fall man har en kiral kolatom i den organiska molekylen föreligger stereoisomeri - man har en "höger-vänster" (D o L-form) av den. När vi syntetiserar den blir det 50-50, men inte så i naturen. Dessa stereoisomeriska molekyler har vanligen samma verkan men inte alltid - jfr Neurosedynkatastrofen!
Är detta orsaken till den utbredda skepsisen gentemot antropogena ämnen?
Citronsyra är inte kiral (och inte syntad) så det är inte problemet här iaf :)

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Tidigare vet jag att fettet härdades med vätgas under tryck och med nickel som katalysator. Sedan hur farliga de härdade fetterna är är en öppen fråga men smör smakar i alla fall bättre och är naturligt.
Så gör man inte (så mycket) längre efter att man förstod att transfetterna som uppstår är skadliga. Man använder transisomeras för att ”blanda” mättade och omättade fettkedjor för att få lagom konsistens. Det ger en mer naturlik sammansättning, men kanske fortfarande lite dodgy. Inget jag tänker på personligen, men en väldigt mycket mer relevant oro än för citronsyra iaf.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Biprodukter är bra, vad skulle jag annars kolsyra mitt dricksvatten med?
Biprodukter är bra, drack nyss en kopp te sötad med biprodukten honung.😆 Man skulle kanske bli biodlare men svårt att leva på så man får ha det som bisyssla.

• Gilla
  • Haha
Prodigys och 5 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Citronsyra är väldigt praktisk i viss matlagning.
Även bra för rostborttagning
Behållare med citronsyra och plastflaskor på ett bord, de används för rostborttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Citronsyra är inte kiral (och inte syntad) så det är inte problemet här iaf :)
Nä, men vad tror du om min spaning/fundering?

H hovapettson skrev:
Nä, men vad tror du om min spaning/fundering?
Det är ju sant som du säger, men jag tror inte att det är därför folk är skeptiska till ”kemikalier”. Snarare 70-talets DDT-skandaler och liknande, och känslan av att det finns något osynligt hotfullt överallt omkring oss.

Neurosedyn är ett av få exempel på där den icke-naturliga stereoisomeren var skadlig, vanligtvis är det bara en onödig förorening så att säga. Och det var ju inte som om den högra isomeren var ”naturlig”.

Lite anekdotiskt så hade det inte hjälpt om man hade haft en ren enantiomer eftersom det finns racemas i kroppen som omvandlar mellan formerna (jobbar på AstraZeneca som låg bakom det eländet).

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bara råa stora köttstycken direkt från djuret där ute i naturen, jordiga okokta rotfrukter och en och annan nöt så kommer hälsan tillbaka!
Och gärna en självdöd rå gädda till helgen. Inget kan vara mer naturligt.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
I
Alfredo Alfredo skrev:
Och gärna en självdöd rå gädda till helgen. Inget kan vara mer naturligt.
Roadkill ska man inte heller förakta som måltid.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Roadkill ska man inte heller förakta som måltid.
Vägsaltad gravad grävling till nyår är riktig lyx.

• Haha
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.