21 472 läst ·
145 svar
21k läst
145 svar
Är bergvärme ekonomiskt försvarbart i mitt fall?
Hur vet man om man har rörligt grundvatten i sitt hål? I mitt fall är det borrat i en grusås, så jag gissar att det rör sig, men hur kan man veta?
elmont skrev:Rörligt grundvatten för mycket snabbt bort ev värme som man försöker lagra i berget, MEN det har den fördelen att det hela tiden tillförs nytt "varmt" vatten till borrhålet så att man kan plocka ut betydligt mer värme än om grundvattnet står stilla. Har man rörligt grundvatten finns det knappast någon vits med att leda ner någon återvunnen värme. Vill man i alla fall återvinna energin i frånluften kan man med fördel montera ett FTX som återvinner ca 2 - 3000 kWh per år. Lite mer i norra landet och lite mindre i sydligaste delarna.
En pump som är anpassad eller anpassar sig till hålets kapacitet är nog det rätta. Sedan bör frågan bli om det är lönt att ersätta direkt-eldrift med något annat. Återvinningsaggregat eller FTX om du har mek vent som ex, (stor varmvattenförbrukning, välj frånluftsaggregat).
Jag tycker du har rätt låg förbrukning som det är. Kanske en L-L vp som tillskott men då för komfortens skull de varmare dagarna.
Bor du för nära vatten bör du tänka på att påisningen är större än normalt när det gäller luftpumpar, samtidigt håller fuktig luft mer energi, dock kan det bli problem med många start/stop vi värmedrift.
Jag tycker du har rätt låg förbrukning som det är. Kanske en L-L vp som tillskott men då för komfortens skull de varmare dagarna.
Bor du för nära vatten bör du tänka på att påisningen är större än normalt när det gäller luftpumpar, samtidigt håller fuktig luft mer energi, dock kan det bli problem med många start/stop vi värmedrift.
Det är inte helt enkelt att veta hur vattnet rör sig i marken men vattnet rinner normalt neråt helt enkelt pga tyngdlagen. Och i allt material som är mer eller mindre poröst och där marken "faller undan" rör sig vattnet oftast rätt bra. Men även där det är ett relativt flackt landskap rör sig vattnet, gör det inte det bildas det sjöar/våtmarker där vattnet leds bort via "vattendrag". Det är bara där berget är helt tätt som vatten inte rör sig men det är rätt så ovanligt att det är helt tätt.
Allt vatten som regnar ner och snö som smälter måste ju ta vägen någon stans, en del avdunstar och en del rinner bort som ytvatten och en den sjunker ner i marken och bildar grundvatten.
Allt vatten som regnar ner och snö som smälter måste ju ta vägen någon stans, en del avdunstar och en del rinner bort som ytvatten och en den sjunker ner i marken och bildar grundvatten.
Kan tipsa om http://apps.sgu.se/geokartan/. Slå på kartlagret "Brunnar och källor", zooma in på en fastighet där du vet bergvärme finns. Borrhålet finns där som en grön prick. Vid klick får man även borrdjupet och djup till berg.byggarätt skrev:
Förvisso inte sagt att det finns vatten vid berget, men man kan kombinera det med kartlagret "Grundvatten" och åtminstone se om det verkar finnas vatten i berg i ens område och uttagsmöjligheter i så fall (kanske mer för vattenbrunnar men kan vara relevant även vid energibrunnar).
Redigerat:
Gjorde det som tidigare föreslagits nu, nämigen att mäta in-/uttemperaturen på köldmedia. (Det var inte helt enkelt då pumpen saknar display, men en yttermometer har iaf mätt temperaturen på kopparrören på baksidan av pumpen, så det är väl tillförlitligt.)smurfen72 skrev:
Brine ut från maskinen och ner i berger: -0.5C.
Brine ut från berget, in i maskinen: +7.0C.
Helt OK för att vara 80 meter... Visserligen juni nu, och det intressanta skulle vara att mäta i januari/februari.
Men det, samt att min förbrukning inte överstiger 16.000 kWh/år (inkl hushållsel) är ju ändå helt OK kan tyckas. Verkligen svårt att få ekonomi i ett pumpbyte och nytt borrhål för 120.000-140.000 kr...
Förutsatt att du mätt en bit in i en körning (20 minuter kanske) så tempen hinner stabilisera sig så är det inget fel på ditt borrhål. Det är till och med mycket högre temperatur än förväntat skulle jag säga. Borrhålet har ännu inte återhämtat sig helt från vinterns energiuttag.
Dessutom har du du för hög deltatemperatur, den bör vara 2-3 grader för optimal prestanda, du har 6,5 grader. Öka hastigheten på cirkulationspumpen för köldbäraren och se vad som händer. Tänk som sagt på att kolla temperaturen en bit in i körningen så du får stabiliserade värden.
Dessutom har du du för hög deltatemperatur, den bör vara 2-3 grader för optimal prestanda, du har 6,5 grader. Öka hastigheten på cirkulationspumpen för köldbäraren och se vad som händer. Tänk som sagt på att kolla temperaturen en bit in i körningen så du får stabiliserade värden.
Jag har mätt en bit in i körningen, men absolut inte 20 minuter - så länge går inte pumpen hos mig. Förloppet ser snarare ut som följer:
Hur ökar jag hastigheten för cirkulationspumpen på köldbäraren? Har som sagt en pump från 1997 utan någon som helst display, bara några motstånd som jag kan vrida till olika lägen med en mejsel för att ställa in exempelvis temperaturen i varmvattenberedaren och fördröjningstid för tillskottselen.
- Pumpen startar
- Pumpen går i 7-8 minuter
- Pumpen stannar
- Efter ca 10 minuter börjar driftlampan blinka, vilket den gör enligt manualen när värmebehov finns men köldmediet är för kallt för att den ska kunna starta. Då fördröjs starten med 15 minuter.
- (Förloppet startar om på punkt 1)
Hur ökar jag hastigheten för cirkulationspumpen på köldbäraren? Har som sagt en pump från 1997 utan någon som helst display, bara några motstånd som jag kan vrida till olika lägen med en mejsel för att ställa in exempelvis temperaturen i varmvattenberedaren och fördröjningstid för tillskottselen.
Redigerat:
16000kwh i ett hus på 250 m2 är helt ok med en lite underdimensionerad vp. Jag tror du är på väg att få ordning på driften av din vp rengör silarna både kalla samt varma sidan. Med 80 meters borrhål bör det inte vara några problem att få ner deltat till runt 3 grader och deltat på varma sidan bör ligga runt 7 grader. Startar vp flera gånger i timmen även på vintern ?jacobwod skrev:Gjorde det som tidigare föreslagits nu, nämigen att mäta in-/uttemperaturen på köldmedia. (Det var inte helt enkelt då pumpen saknar display, men en yttermometer har iaf mätt temperaturen på kopparrören på baksidan av pumpen, så det är väl tillförlitligt.)
Brine ut från maskinen och ner i berger: -0.5C.
Brine ut från berget, in i maskinen: +7.0C.
Helt OK för att vara 80 meter... Visserligen juni nu, och det intressanta skulle vara att mäta i januari/februari.
Men det, samt att min förbrukning inte överstiger 16.000 kWh/år (inkl hushållsel) är ju ändå helt OK kan tyckas. Verkligen svårt att få ekonomi i ett pumpbyte och nytt borrhål för 120.000-140.000 kr...
Bra tips där om att kolla över filtren. Men det låter skumt med så korta drifttider för det är väl bara varmvatten den producerar nu? Hur många liter vatten är varmvattenberedaren på?
Vad är det för värmepump du har, jag letade lite snabbt i tråden men hittade inte :x
Jag skulle gissa på att du kan ställa in hastigheten direkt på den cirkulationspumpen, om det går vill säga. Men kolla filtren först som sagt!
Vad är det för värmepump du har, jag letade lite snabbt i tråden men hittade inte :x
Jag skulle gissa på att du kan ställa in hastigheten direkt på den cirkulationspumpen, om det går vill säga. Men kolla filtren först som sagt!
Redigerat: