jerk skrev:
Ja vad är rikedom......man kan se det så här också.

Alt 1. Att bo i stressad stockholmsmiljö, och stressad sitta i bilköer två timmar om dagen för att kunna bo i ett dyrt hus strax utanför tullarna.

Alt 2. Att ha sjöutsikt till frukost och inte behöva åka hemifrån för att jobba och kanske t.om välja att jobba imorgon stället om man ens behöver det.....tar en kaffe till och en promenad istället....

Man skulle kunna byta alternativ 1 till alternativ 2 men hur många vill byta alternativ 2 till alternativ 1.
Jag väljer alt 2 alla gånger men.....
Det farliga med att hamna för långt ifrån där jobben är kan vara att du får ta vilket skitjobb som helst för att ha råd att bo kvar på samma plats.

Ofta är det svårt att göra någon större investering då boendet inte är värt så mycket och ökar inte heller så mycket i värde. (kanske till och med står still eller går ner)

Då hamnar man i hjulet för du tjänar så lite måste du ha mycket tid hemma för att kunna fixa allt själv billigt. Inte fel men det kan ju bli stressande kanske?

Håhåjaja, myter om stockholmsliv igen...man bilköar inte två timmar om man bor strax utanför tullarna. Jag bor tre km söder om Globen och tar jag bilen till jobbet tar det en halvtimme varav hälften är kötid, trots att jag korsar själva stadskärnan. Men vanligen åker jag kommunalt så att jag kan spendera den där halvtimmen på att sitta och halvsova, filosofera eller titta på vackra damer som det finns gott om här. Miljön där jag bor är inte stressad. Stressigt liv? Ja, men inte mer än vem som helst var som helst i landet med heltidsjobb, fyra barn i skolåldern och pågående renovering har! (Och ja, det är naturligtvis självförvållat.)

P
Vaddå myter Farzan? Har du bott någon annanstans?
Jag har bodde i Sthlm i över 40år tills för 2år sedan och fick alltid köa med bil/trängas på tåg. Var hur j-vla trött på det... Och korsa stadskärnan. Då betalar du tullavgifter också.... och annars är Essingeleden ingen "walk in the park". Sista tiden bodde jag norrnorr om stan och jobbade norr om dvs inte något korsande i nordsydligt riktning. Men just detta att korsa horisontalt på norra sidan var inte kul. Åka kommunalt. Javisst om man alltid vill passera city

Nu här i Skåne så bor jag 13minuter från jobbet. Det kanske tar 15 om man råkar hamna bakom en traktor... Men det gör inget :d Och det är sällan köer. Jo om det kommer en snöflinga.

TheStills. Tyvärr börjar även malmö få köproblem. För 10 år sedan upplevdeja endast lite kö precis vid rusningstrafiken men nu är det nästan hela dagen. Men flera gånger om året sitter jag i extrema bilköer i Stockholm på väg till/från Arlanda eller Bromma och det är naturligtvis ännu värre.

Hade folk kört lite fortare så hade köerna blivit mindre ;)

Problemmet är alla arbetslösa och dom som är på soc som åker till jobbet. :D

The Stills: Ja, jag har bott på andra ställen - Söderhamn, Gävle och Uppsala och inom 08 dessutom Väsby och RItorp innan Skarpnäck där jag bor nu. Och jag betvivlar inte alls att man kan få sitta mycket i bilkö här med fel kombination av bostadsort och arbetsplats. Men att någon som bor strax utanför tullarna skulle sitta två timmar om dagen i bilkö är fortfarande våldsamt överdrivet om inte vederbörande har ett jobb som ligger väldigt avigt till.

Bor i Rundvik ca 75 meter från havet , utsikt över två vikar .
Tar tio minuter att promenera på jobbet .

En liknande utsikt i stockholm kostar en babiljard ,
sedan blir man väl rånad om man går till jobbet .

Allt har sina för- och nackdelar .

rundvikarn skrev:
Var ju lite typisk norrländsk vinkling kan man tycka.

rundvikarn skrev:
Bor i Rundvik ca 75 meter från havet , utsikt över två vikar .
Tar tio minuter att promenera på jobbet .

Allt har sina för- och nackdelar .
Men när sågverket som enda stora arbetsgivare inom en 10mils radie lägger ner så blir du tvungen att gå på A-kassa och tjuvjaga på statens mark för att ha mat i frysen. Husets värde sjunker från 75.000kr till bara 35.000kr så att sälja är inte någon ide heller.

;)

Nu tar vi det lugnt med fördomarna d^_^b

med 11000 i a-kassa och billigt boende och en skog där man kan gå ut och plocka hem en älg till frukost kan man nog ha det bra :-)

Konstig tråd :)
Har en arbetskamrat som köpt hus för ett 12 år sedan, han betalade då 1000000 kr, Var ganska dyrt då.
Nu säljs husen för mera än det dubbla. Han hade då räknat ut att värde ökningen låg på mellan 7000-8000 kr i månade. Då ska man tjäna ganska bra om man ska spara undan det i månaden. Så ibland så måste man ta lån. Det har ju nästan alltid varit en bra affär att köpa hus på sikt. Beror ju också på vart huset ligger, finns ju vissa kommuner där man får ge bort husen när man ska sälja dem.
Tycker mest att det låter som att det finns en bitter person på denna tråden som tycker att han tjänar för lite. Det är bara att konstatera att det är dyrt att leva :)

Milkshaken
ang. Stockholmsköerna...
Nu e inte jag uppe i Stockholm i dom värsta köerna , försöker undvika dom... Men det händer ibland att man e tvungen...

Nu sist i Juni.... min Faster (Sollentunabo) stockholmare sedan -60 talet... satt jämte... Vi hade radio stockholm på med för trafikrapporterna...
Herregud alltså, vi kom nerifrån E4 Nyköping, hon sa, vi kan ta andra vägar upp till sollen, men du kan få se hur det är i köerna.... Fan, det tog nästan1,5 timme från Kungens Kurva och upp till E4 norra... jag kan inte fatta vad det är som lockar att bo så... Visst, allt finns, men dessa köer, menlöst i trafiken, och stressen.... jag undrar varför inte flera tar Kollektivt istället,,, självklart säger en del då att.. Ja men det räcker inte till..... Jodå det gör det, om SL får indikationer på att det kollektiva ökar, då kan dom satsa ytterligare, ni har ju även ett mycket väl fungerande kollektivnät, med T-bana, Pendel, Bussar och även båtar som fixar öarna.,... Dessutom går ju det mesta med 5-15 min mellanrum i Högtrafik....

Här i småland, under högtrafiken...:) Missar man en buss, så får man vänta 1 timme till nästa....:)

P
Kollektivtafiken är bra om man ska till mitt i stan men detta gäller nästan alla andra städer också. Men ska man någon annanstans än Stockholm city så måste man passera city.
Och annars så varför ska man dit? Under dom 2.5åren jag bott i Skåne så har jag varit vid Malmö C/city 2 gånger. Allt man behöver finns utanför...

J
Man jobbar och sliter som ett djur. I vårat fall tar jag ungarna och min man renoverar på kvällar och helger. Vi började för 1,5 år sedan. Om två veckor är vi helt klara med nästan 300 kvm hus. Det har inte kostat mycket, vi har sparat pengar och inte lagt pengar på annant än renovering. Vi har absolut inte massvis med pengar, jag är mammaledig och min man har en vanlig Svenssonlön.
När vi är klara ska vi börja njuta och ta tillvara på tiden och livet. Det har varit ett helvete men med lite stålskalle och mycket kärlek kommer man långt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.