Jag föredrar definitivt al framför asp.

• Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
550 är väldigt billigt i förhållande vad de kostar att få fram ved,
Jag säljer ved för 700 kr kubiken stjälpt mått + moms och transport, otorkat och jag sålde slut allt redan direkt i våras så de gick åt som smör i solsken.
Men priset kan nog variera beroende på efterfrågan och vart i landet man befinner sig

Rkarlsson skrev:
Vilken del? Kan fortfarande få tag i norra skåne. Den vi köpte av i år köper in stockar från svensk skog och inte ett annat land =)
@Rkarlsson, U got mail :cool:

Jag köper stock på fallande längd och kapar/klyver själv. Med en begagnad vedmaskin som hjälp kör jag detta på några dagar i april/maj.
Jag betalar 180 kr/meter + frakt och landar runt en totalkostnad på ca 220 kr/meter långved eller ca 400 kr staplat. Jag gör av med 8-10 meter staplat per år = max 4000 per år i uppvärmningskostnad.
Der är skillnad på kubik och kubik. Saxat från Råd&Rön (avser 30cm).
  • 1 kubikmeter (kbm) fast björkved med 20 % fukthalt innehåller 2 550 kWh.
  • 1 kbm långved motsvarar ungefär 0,6 kbm fast ved.
  • 1 kbm stjälpt motsvarar ungefär 0,35 kbm fast ved.
  • 1 kbm travat motsvarar ungefär 0,58 kbm fast ved.
Stjälpt mått innehåller mycket luft som ni ser.
Betalas det 6-800kr för det är det nästan faktor 2 mot långved. Där jag betalar 220 kr innebär det 1200-1600 kr om man köper stjälpt mått.

Det är långtifrån alla som har förutsättningar att göra jobbet själv och naturligtvis kostar det en slant i maskinpark men det är bra payback.

• Gilla
Fogel74 och 4 till
  • Laddar…
Bonden får idag ca 300-400 exkl moms per kubik fast vedvolym under bark när man säljer till skogsbolagen.
Detta går då som fallande längd.

Enligt generell omvandling går det 2,85 kubik stjälpt på en kubik fast under bark.
Bonden får då istället ca 1500:- kubiken om han ställer sig och kapar och klyver det som skulle gått som massaved och istället säljer som ved.
Massor av jobb men bättre betalt.
Köparen slipper en jäkla massa jobb han med men köper man hem ett lass långved på våren och kapar och klyver på uppfarten så sparar man massor av pengar.
  • 1 kbm långved motsvarar ungefär 0,6 kbm fast ved.
  • 1 kbm stjälpt motsvarar ungefär 0,35 kbm fast ved.
  • 1 kbm travat motsvarar ungefär 0,58 kbm fast ved.

Redigerat:
R Rillehouse skrev:
Som rubriken lyder, är det bra pris?
Om det är torr och travad är det billigt.

R Rillehouse skrev:
Som rubriken lyder, är det bra pris?
allt handlar om vart du bor.
Att folk pristävlar i tråden inkl leverans för toppen ved spelar ingen roll om du inte bor granne med dom.

leverans lättillgängligt med traktor lär va billiggare än andra vissa alternativ.

bor du i storstan kommer det inte komma några traktorer och veden kommer behövas fraktas längre antagligen..
Samt fler som vill köpa just de vedklabbar du kollar på!!

jag tycker det är ett bra pris men då jämför jag med vad jag själv hade fått betala oavsett vart vi bor eller hur frakt är möjligt!!

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
1100kr/m3 i Halmstad exkl frakt.

• Wow
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
500kr kubiken för fin björk på stock, hemkört i Bohuslän.

600 kr/m3 stjälpt, betalade jag igår för blandved torr och kluven här i trakterna kring Jönköping. Köpte 2,5 kubik för att mata kakelugn och vedspis med i vinter

450 kr/m3 stjälpt blandved betalade jag i torsdags för 20 m3 i Grängesberg. 54 centimeter max för att fungera optimalt i vedpannan och kaminen vi värmer spabadet med vintertid. Köpte 10 m3 björkved förra året för 550 kr/m3 för bastuaggregaten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.