136 500 läst ·
307 svar
137k läst
307 svar
Är 12 000 rimligt för installation av tvättmaskin?
Nja jag plockade ner hela recensionen och ändrade till helt positivt den nya vistelsen.kashieda skrev:
Det här handlade inte om hantverkare....utan om ett julbord som en arrangör ordnade. Men företaget bad om ursäkt, kompenserade mig rejält och vi fick ett helt annan upplevelse! Den upplevelsen var positiv.
Företag kan göra fel.
Sedan kan även vanliga dödliga som gör recensioner vara FÖR kräsna!
Men man ska som ägare till ett företag faktist lyssna på sina kunder. Men det är man faktist dåliga i Sverige med!
Ett exempel är Dyson!
Fick fel i dammsugaren, den gamla skulle skickas in ej lönt laga vi skickar en ny.
Okej sen kommer ingen ny.
Vi väntar vi väntar och åter väntar.
Mest troligt var det posten som slarvade för den nya hade tydligen blivit skickad tillbaka. Men det var inte den svenska kundservicen som hjälpte mig. Nä nä jag fick ta kontakt med den engelska i UK.
O då hände det saker!
Vi fick tom en kompensation av dem pga den svenska filialens beteende och att vi fått vara 2 månader utan dammsugare!
Jag hoppas de i Sverige fick en rejäl uppläxing!
Redigerat:
Materialkostnaden har inget med rot/rut att göra. En hantverkare åker inte runt och jagar billigare priser hos olika varuhus utan köper helst allt på ett ställe/proffsbutik. Materialpriserna på fakturan verkar rimliga, så den bör du dra bort innan du funderar på arbetskostnaden.Alfredo skrev:
Visst kan företag göra fel. Men ett företag som betalar/mutar sina kunder för att de ska ta bort/ändra ett dåligt omdöme är ett väldigt oseriöst företag. Att folk spelar med för att få några kronor gör det inte bättre.kisumisu skrev:
Nja jag plockade ner hela recensionen och ändrade till helt positivt den nya vistelsen.
Det här handlade inte om hantverkare....utan om ett julbord som en arrangör ordnade. Men företaget bad om ursäkt, kompenserade mig rejält och vi fick ett helt annan upplevelse! Den upplevelsen var positiv.
Företag kan göra fel.
Hmm det här företaget begärde aldrig att jag skulle ta bort eller ändra en recension.L lbgu skrev:
Må hända att de räknade på att jag skulle göra som jag gjorde.
Men jag tog bort den av egen vilja!
Då jag ansåg att dom i alla fall gjort rätt i slutändan!
Varför skall ett företag ha skit för något som de har rättat till?
Men var ändå lite kul att en recension kan påverka. De flesta andra företag har helt skitit i detta. Där finns kommentarer kvar och inte bara mina.
Antingen har dom redan kunder eller så är dessa inte medvetna vilken makt även kommentarer kan ha!
Nu har jag dock en hantverkare företag på G som jag snart gör en recension av.
Det trist när man måste bråka med företag som inte lyssnar.
Du skrev så här tidigare.kisumisu skrev:
Att de köpte sig ur din dåliga recension fick åtminstone mig att tro att de bett dig ta bort den.kisumisu skrev:
Har jag sagt sen från början. Blev uppenbart när jag tog in offert på arbete för pannbyte för ett antal år sen. Jag bytte själv och då blev det uppenbart att man sockrat arb. med lika mycket som roten.K Korvslukaren skrev:
Värsta skattebedrägeriet i modern tid. Finns annat att lägga skattepengar på än att ge massiva bidrag till hantverkarfirmor.
Medlem
· stockholm
· 84 inlägg
"Hoppas verkligen inte du driver företag. Påståendet om 70 % skatt är fel – man betalar aldrig skatt på omsättning/inkomst, utan på vinsten.M Mårten Levin1 skrev:Hantverkaren jobbar inte gratis vilket är givetvis självklart för alla. Du får vara medveten om att alla hantverkare får lämna 70% av inkomsterna till skattemyndigheterna och i materialet ligger påslag för lager och inköp. Du har också en försäkring mot läckage om något skulle läcka om du har hyrt en riktig firma och din hemförsäkring gäller. Det är dyrt men inte orimligt.
Exempel: Fakturerar man 1,5 Mkr och har 0,7 Mkr i kostnader blir vinsten 0,8 Mkr.
Efter egenavgifter och kommunalskatt är det ca 408 500 kr kvar i plånboken – alltså runt 49 %.
Först över 598 500 kr i beskattningsbar inkomst tillkommer statlig skatt, och marginalen kan bli 65–70 % på den sista kronan. Men i snitt ligger skatten runt 50–55 % – långt ifrån de påstådda 70 % på allt."
tar du utdelning istället för lön blir skatten betydligt lägre och den verkliga inkomsten proportionerligt större. En liten finess som Mammon ordnat för girigbukarna.P Peter_Stockholm skrev:"Hoppas verkligen inte du driver företag. Påståendet om 70 % skatt är fel – man betalar aldrig skatt på omsättning/inkomst, utan på vinsten.
Exempel: Fakturerar man 1,5 Mkr och har 0,7 Mkr i kostnader blir vinsten 0,8 Mkr.
Efter egenavgifter och kommunalskatt är det ca 408 500 kr kvar i plånboken – alltså runt 49 %.
Först över 598 500 kr i beskattningsbar inkomst tillkommer statlig skatt, och marginalen kan bli 65–70 % på den sista kronan. Men i snitt ligger skatten runt 50–55 % – långt ifrån de påstådda 70 % på allt."
T tobiast skrev:
Jag blir också lite trött på de som klagar över hög skatt.P Peter_Stockholm skrev:
Visst är det synbart när man betalar hantverkare en timkostnad som är många gånger mer än man själv får ut efter skatt, men på alla andra "produkter" är det en motsvarande skatt.
Många har effektiviserat så att det ändå blir rimligt prisade produkter,
Hm hm. Hänger inte medP Peter_Stockholm skrev:"Hoppas verkligen inte du driver företag. Påståendet om 70 % skatt är fel – man betalar aldrig skatt på omsättning/inkomst, utan på vinsten.
Lönen är en kostnad och ska in före vinsten?
Moms på 1.5m ? Ska in.
Som hantverkare har man många kostnader i vilket fall. Bilar, verktyg, underhåll, försäkringar etc annat om man hyr ut sin tid bara. Konsult
Medlem
· stockholm
· 84 inlägg
Helt rätt! jag tänkte i min form enskild firma men innan man tar utdelning måste man ta ut lön för att få "rätt" skattefördelar..T tobiast skrev:
Medlem
· stockholm
· 84 inlägg
Du blandar ihop begreppen rejält här.P.Öberg skrev:
Moms är aldrig en del av omsättningen eller intäkten det pratades om – den redovisas separat och går direkt till Skatteverket.
Företag pratar alltid siffror exklusive moms.
Och ja, självklart har hantverkare kostnader för bilar, verktyg och försäkringar – det är ju just därför vinsten inte är samma sak som omsättningen.
För att klargöra: lön i ett AB är en kostnad, men i en enskild firma är vinsten din inkomst.