136 505 läst ·
307 svar
137k läst
307 svar
Är 12 000 rimligt för installation av tvättmaskin?
Medlem
· stockholm
· 84 inlägg
Snyggt !P Peter_Stockholm skrev:Du blandar ihop begreppen rejält här.
Moms är aldrig en del av omsättningen eller intäkten det pratades om – den redovisas separat och går direkt till Skatteverket.
Företag pratar alltid siffror exklusive moms.
Och ja, självklart har hantverkare kostnader för bilar, verktyg och försäkringar – det är ju just därför vinsten inte är samma sak som omsättningen.
För att klargöra: lön i ett AB är en kostnad, men i en enskild firma är vinsten din inkomst.
Tänkte om man förklarar för en normal person(alltid med moms) exempelvis att jag fakturerar A 100kr. (Uppfattad då ink moms) .. då vi dödliga pratar och tänker ink moms
Jag fakturerar A 100kr(ink moms) för byte av lampa.
100kr
-25% mervärdesSKATT betalas
75 Kvar
-49% Arbetsgivaravgifter etc SKATT enl uträkning ovan
38.75kr finns till fredagsölen och då la ja inte in kostnaden för min flådiga pickup(fordonsSKATT?)
I vilket fall känns det som 74% av A s hundralapp till mig gick i skatt
Jag köper nu en öl för 30 kr och får betala mervärdesskatt på den med
Sparar resten av pengarna privat på räntefond och gör 1kr i vinst säljer och betalar skatt på den med. Och så vidare
Obs jag personligen har inget emot skatt
Redigerat av moderator:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Ja och ska man räkna moms som en kostnad för företaget i ena änden så ska man väl räkna det som en inkomst i andra änden, så varje gång man köper något till företaget så får man momspengar av staten...Unikt namn skrev:
Eller så räknar man inte med momsen alls som företagets pengar så blir det bättre.
Kloka svar.Fairlane skrev:
Ang detta så var det ju skatter i pratet inte kostnader som sådant för företaget annars kan man ju lika gärna räkna bort moms på allt så vips har jag nu gjort kundens faktura för diskmaskinsinstallationen 25% billigare
(För att återvända till tråden)
Varsågod
Nästa
Nej en privatperson kan inte lyfta moms
Redigerat av moderator:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Fel igen. Tar du bort momsen så är det fortfarande inte 25% som försvinner.P.Öberg skrev:Kloka svar.
Ang detta så var det ju skatter i pratet inte kostnader som sådant för företaget annars kan man ju lika gärna räkna bort moms på allt så vips har jag nu gjort kundens faktura för diskmaskinsinstallationen 25% billigare
(För att återvända till tråden)
Varsågod
Nästa
Nej en privatperson kan inte lyfta moms
Poängen var dock inte att ta bort moms från faktura till kund, utan från uträkning för företags kostnader.
Jag antar att du inte tänker att företaget får momspengar när de köper saker? Då har de inte heller en kostnad när de säljer.
Här blev det nog fel igen då. Moms är 25% inte 20%Fairlane skrev:
Alltså räknar du 100kr / 1,25=80,00 SEK
Att lägga på moms 80kr * 1,25=100,00 SEK
Du tänkte säkert rätt men blev fel. Räkna baklänges på 25% moms är ju 20 men inte 20% moms.
Men blir fel på restaurang där momsen är 12% och 6% på typ böcker och tidningar då måste du räkna som jag beskrev.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Korrekt, jag skrev fel, momsen är inte 20%, men räknar man baklänges så blir det 20%, inte 25% som han räknade, två ggr dessutom.2 2masR skrev:Här blev det nog fel igen då. Moms är 25% inte 20%
Alltså räknar du 100kr / 1,25=80,00 SEK
Att lägga på moms 80kr * 1,25=100,00 SEK
Du tänkte säkert rätt men blev fel. Räkna baklänges på 25% moms är ju 20 men inte 20% moms.
Men blir fel på restaurang där momsen är 12% och 6% på typ böcker och tidningar då måste du räkna som jag beskrev.
Fairlane skrev:
Min poäng handlar inte om uträkningar i sig på ören utan om att momsen är en skatt. Tillsammans med din tidigare uträkning om skatt på 49%Fairlane skrev:
Fel igen. Tar du bort momsen så är det fortfarande inte 25% som försvinner.
Poängen var dock inte att ta bort moms från faktura till kund, utan från uträkning för företags kostnader.
Jag antar att du inte tänker att företaget får momspengar när de köper saker? Då har de inte heller en kostnad när de säljer.
Blir det mer än 70% ..
Därav uttrycket i daglig tal att 70% går till skatt, eller vad tror du?
För företaget i sig är ju momsen ett nollsummespel.Finns iofs "byggmoms" för att krångla lite, dvs ingen moms mellan byggföretag.
Nä egentligen blir det inte 20% baklänges för 25% är pålagt på ett belopp och ska det bort så är det forfarande 25% som ska bort inte 20%. Ska du räkna baklänges är det / 1,25 är det 6% moms är det / 1,06. Det är ju just på 25% som är lätt att hitta talet 20 men inte när det gäller tex 6% eller 12% som också är våra momssatser i sverigeFairlane skrev: