Hej på er,

Jag tänkte bara att jag skulle uppdatera denna tråd med en sak till som kan vara värd att tänka på.

För ett tag sedan så började min maskin "hulka" en massa. Jag kände bara delvis igen symtomen, men tänkte att det nog ändå var dags att rengöra vattenpaketet igen. Dock fungerade maskinen rätt okej och min längtan att skruva isär maskinen var låg. Naturligtvis så påbörjade jag inte projektet på en gång utan sparade det en vecka till. ("Den som spar han har" :rofl:)

Det "hulkande" ljudet (eller snarare ett hamrande ljud) är såklart vattenmagnetventilen (finns det ordet?) som slog på och av i snabb sekvens när maskinen skulle fylla på vatten. Symtomen var speciellt påtagliga vid första påfyllningen men förekom även vid andra fyllningar.
Över tid så tilltog problemet och eftersom jag bor i ett flerfamiljshus så kunde jag ju höra när frugan startade maskinen trots att jag var i källaren eftersom tryckstötarna i vattenrören fortplantade sig genom fastighetskroppen.
Innan grannarna hade lyckats mobilisera tillräckligt med tjära och fjädrar så tog jag mig i kragen och rengjorde vattenpaketet enligt mina tidigare noteringar i denna tråd. Det blev en inofficiell rekordtid för min del, 50 minuter från start till slut utan att stressa.

Glad i hågen så satte jag på maskinen och kände mig nöjd med att inget hulkande ljud hördes när maskinen började köra.
Efter 90 minuter (kör endast "grytprogrammet" numera sedan ett år tillbaka) så var maskinen klar och jag öppnade den. Döm om min förvåning när den var helt full med vitt grumligt vatten.
WTF? Jag har ju just fixat maskinen. Stön och suck.

Eftersom vattnet var skållhett (nåja, 70 grader) så tänkte jag att "det där tar jag hand om imorgon när maskinen har svalnat.". Big mistake !
Disken stod alltså kvar över natten och när jag på morgonen skulle plocka ur disken för att skölja den och påbörja felsökningen så inser jag att alla bestick och glas är förstörda. Bestickens yta var skadad, glasen hade mjölkiga fläckar som inte gick att diska bort eftersom själva glasmassan var anfrätt. Det enda som var svårt att hitta visuella skador på var vita tallrikar. (De fanns säkert där men jag ville inte slänga allt porslin dessutom)

Long story short, men i och med att jag hade dragit in och ur maskinen genom åren och aldrig rengjort avloppsslangen så satte den "plötsligt" igen. Maskinen kunde inte pumpa ut något avloppsvatten.

Jag fick hålla på bättre tiden av en timme med en dragtråd för el med en påknuten tygbit för att med denna viskas hjälp få rent slangen. Det gick inte ens att blåsa luft genom slangen utan det var verkligen tvärstopp.
Efter att jag hade rengjort avloppsslangen så fungerade maskinen klanderfritt igen.

Lessons learned för mig : Maskindiskmedelstabletter innehåller starka grejor och en miljö med varm vattenånga innehållande dessa frätande kemikalier kostade mig drygt 1000 spänn i nya bestick och glas.
Jag hoppas att denna lärdom kan vara bra för någon annan också ! :cool:

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
AvsAnnelie och 2 till
  • Laddar…
Hej, glömt hur man ställer ny fråga här. Om aquastop:
Min ett år och 3v gamla diskmaskin Cylinda 3105 (smal budgetvariant) slutade på julafton att ta in vatten. Har lagt på sidan, skruvat bort bottenplattan och sidan. Allt ser torrt och rent ut. Hur vet jag om aquastopen är trasig? Silarna inuti den ser rena ut, men när jag häller lite vatten i rinner det inte ner i slangen, och det går inte heller att suga från den lossade änden. Någon skrev om magnetventil, men vad jag förstår är den på vissa maskiner inbyggd i aquastoppet? Kan jag på något sätt testa och identifiera vilken del som är trasig?
Jylpyssel, man har inte roligare änman gör sig :-) / Yvonne

du har 3 års reklamationsrätt

T tergo skrev:
du har 3 års reklamationsrätt
Aha! Ett år trodde jag när jag försökte läsa på deras hemsida, och fick inte tag på någon människa att tala med igår. Får försöka igen på måndag! (Tror du jag borde vara helt öppen och låta den ligga kvar på sidan och vila sig, eller skall jag skruva ihop den igen och gömma alla verktyg?)

Y Yvonne på egen hand skrev:
Aha! Ett år trodde jag när jag försökte läsa på deras hemsida, och fick inte tag på någon människa att tala med igår. Får försöka igen på måndag! (Tror du jag borde vara helt öppen och låta den ligga kvar på sidan och vila sig, eller skall jag skruva ihop den igen och gömma alla verktyg?)
skruva ihop och ställ den där den ska stå,och nämn inte att du själv skruvat på den.
har du använd diskmaskinen normalt så skall det gå att reklamera

• Gilla
Yvonne på egen hand
  • Laddar…
Ojoj, 2-år utan inlägg!

Stort tack till alla som gjort föredömliga guider!
Får inte låta en sån fin tråd dö ut.

Dock verkar jag ha en nyare uppbyggnad på värmeväxlaren, som vattenpaketet heter.

SMU49T15SK/15​

Men fanns mycket att lära i tråden.
Har samma problem som många, maskinen startar, tömmer ut ev. vatten, sedan händer inte så mycket och efter 4min står det klar och felkod E24, vattentillförseldioden lyser också rött.

Konstaterar att 404 Avloppsventil (varför den nu heter så) inte släpper på vattnet in i maskin. Inringad nedan.
Teknisk ritning, diskmaskin reservdelar, märkt med nummer, Bosch, svartvitt, schematisk uppställning, online support.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Internt av diskmaskin, pump, sladdar och slangar syns, fokus på mekanism markerad med rött.
Skapa konto

Som ni ser, så är det inga flottörer, utan sitter en del elektroniska givare, så blev inte helt lätt att felsöka eller förstå.
Men i något sista panik försök, så öppnade jag locket till effektmodulen
Elektriska kablar anslutna till terminaler inne i en apparat, troligtvis data- eller telekommunikationsutrustning.
Skapa konto

och ryckte ur plinten med 6st blåa kablar, verkar gå till aquastopp, 404 avloppsventil och 426 Regenerator.

När maskinen tömt ev. bottenvatten och står tyst, tryckte jag i kontakten, då släppte 404 avloppsventilen på vattnet in i maskin, och körde fullt program.

Efter ytterligare en diskning skruva jag ihop allt, nöjd och glad, gick några diskningar, sedan stopp igen, nu plockat isär igen, samma procedur och den gick igång.

Är effektmodulen paj, blir det skroten, kostar 3016kr
Men kan ju vara någon givare som bråkar, idéer?

Kan nämna att den gjort detta till och från senaste månaderna, har ofta fungerat när man startat om programmet.

Spännande @debbo.

Jag kan tyvärr inte ge dig några heta tips, för efter att jag hade fixat min maskin (för typ 5-11 omgången) så gav jag upp och köpte en ny maskin. Jag gjorde rejäl research och frågade även @electroluxaren om goda råd vilken maskinserie jag skulle ha. (Den "bästa" såklart 😋)

När jag sedan hittade en "top-of-the-line" modell på rejäl rea så var saken biff. Att den hade topp-bestick-korg och inte vanlig bestickkorg tänkte jag att frugan och jag fick leva med.

Maskinen kom och eftersom jag bor på tredje våningen utan hiss så kände jag mig smart när jag beställde uppbärning och bortforsling av den gamla maskinen. Ännu mer nöjd med mitt beslut kände jag mig när jag såg att gubbarna som bar bort den gamla maskinen fick för sig att tippa den ordentligt varpå de fick en hyfsad dos vatten över sig från en avloppslang. "Synd på den snygga jackan" tänkte jag stillsamt.

Tyvärr är moralen att min glädje var relativt kortvarig. Trots idog kontroll av alla upptänkliga finesser så hade jag missat det viktigaste. Min gamla maskin var en XL och den jag köpt var en "standard"-höjd maskin.
Inte nog med att det var ett helvete att montera frontluckan, eftersom mitt kök egentligen var för "stort" för maskinen, jag förlorar ju dessutom c:a 50 mm i inre maskinhöjd. Tro mig när jag säger att jag får höra detta varje gång frugan ska ställa in vinglas i den nya maskinen. "Den gamla var så mycket enklare att lasta."

Med detta sagt så hoppas jag att jag inte ska behöva hitta hjälp och tips i denna tråd de kommande 10 åren.

Lycka till @debbo !!!

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
M MagnusJonsson skrev:
Spännande @debbo.

Jag kan tyvärr inte ge dig några heta tips, för efter att jag hade fixat min maskin (för typ 5-11 omgången) så gav jag upp och köpte en ny maskin. Jag gjorde rejäl research och frågade även @electroluxaren om goda råd vilken maskinserie jag skulle ha. (Den "bästa" såklart 😋)

När jag sedan hittade en "top-of-the-line" modell på rejäl rea så var saken biff. Att den hade topp-bestick-korg och inte vanlig bestickkorg tänkte jag att frugan och jag fick leva med.

Maskinen kom och eftersom jag bor på tredje våningen utan hiss så kände jag mig smart när jag beställde uppbärning och bortforsling av den gamla maskinen. Ännu mer nöjd med mitt beslut kände jag mig när jag såg att gubbarna som bar bort den gamla maskinen fick för sig att tippa den ordentligt varpå de fick en hyfsad dos vatten över sig från en avloppslang. "Synd på den snygga jackan" tänkte jag stillsamt.

Tyvärr är moralen att min glädje var relativt kortvarig. Trots idog kontroll av alla upptänkliga finesser så hade jag missat det viktigaste. Min gamla maskin var en XL och den jag köpt var en "standard"-höjd maskin.
Inte nog med att det var ett helvete att montera frontluckan, eftersom mitt kök egentligen var för "stort" för maskinen, jag förlorar ju dessutom c:a 50 mm i inre maskinhöjd. Tro mig när jag säger att jag får höra detta varje gång frugan ska ställa in vinglas i den nya maskinen. "Den gamla var så mycket enklare att lasta."

Med detta sagt så hoppas jag att jag inte ska behöva hitta hjälp och tips i denna tråd de kommande 10 åren.

Lycka till @debbo !!!
Hej! Gamla maskiner är MYCKET bättre än nya!😩

N Naer skrev:
Hej Naer,

Ja, så är det säkert men jag får nog erkänna att jag är rätt nöjd med den nya.... 😉

N Naer skrev:
Tja, som vanligt var det bättre kvalite på det "mesta" förr, dock så vill jag nog påstå att diskmaskiner tillhör det som utvecklas positivt, men mer elektronik med mindre komponenter är problemkällan till oförklarliga fel.
Men man får backa väääääldigt långt bak i tiden för enkelt byggda diskmaskiner😄

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.