Ska försöka beskriva mitt dilemma så tydligt som möjligt. När vi byggde hus bad jag elektriken sätt upp en apparatdosa med el framdragen ovanför vår entrédörr. Tanken var att jag skulle placera husets ringklocka där. Nu blev detta inte av och därefter har jag istället valt andra lösningar med dörrklocka direkt i ett vanligt uttag och trådlös överföring från ringknappen.

Så långt allt väl. Nu fann jag en häftig ljussatt skylt som skulle passa perfekt ovanför dörren och tänkte att...yes, det finns ju el framdragen. Vid närmare uppmätning är det endast 12v i kablarna (1,5kvadrat). Jag tänker att det är logiskt att elektrikern på något sätt transformerat ner spänningen till 12 volt då tanken var att uttaget skulle användas för ringklocka, men går det på något sätt att koppla om det så att man kan koppla in den ljussatta skylten (som för övrigt är märkt Input: AC 85-265v) direkt i de framdragna kablarna?

Kan det vara så att han satt en transformator i er Normcentral?
Om nu kablarna håller rätt areal hela vägen fram så skulle en elektriker principiellt kunna koppla om i centralen för att få dessa till 230VAC.

Och om kablarna är av fel dimension så är det troligen enkelt att tvinna fast FK och dra ut kablarna med de gamla som dragtrådar.

pelpet skrev:
Och om kablarna är av fel dimension så är det troligen enkelt att tvinna fast FK och dra ut kablarna med de gamla som dragtrådar.
Tach för era svar. Om jag tar dit en elektriker så ska denna alltså kunna se om det finns en transformator i centralen? (vilket jag misstänker). Men hur är det med kablarna. Jag är till 99,9999% säker att endast 1,5 kvadrat och grövre har använts i all dragning, men går det att kolla på något sätt? Eller är det så att man måste byta om man är osäker?

Elektrikern ser lätt om trådarna duger för vanlig 230V matning. Det är inte bara dimensionen som skall vara ok, utan även isoleringen.

Låt elektrikern titta på trådarna så ser han om dom måste bytas eller om dom kan användas, det ser han på en gång han tittar i dosan. Ev. måste han dra i en jord och byta tråd men hela jobbet tar max en timme med omkoppling i centralen och ev trådbyte.

Om du lägger upp en bild på centralen så kommer du att få ett bra svar. Troligen kan du få ett bra svar om du lägger upp en bild på kablarna också. Du kan också bildgoogla på "ringledningstransformator" så ser du hur de kan se ut.

Då tar jag ett foto i kväll och lägger upp. Tack så mycket för er hjälp.

hempularen skrev:
Elektrikern ser lätt om trådarna duger för vanlig 230V matning. Det är inte bara dimensionen som skall vara ok, utan även isoleringen.
Precis. Det tål att påpekas. Det enda som skiljer den RKUB du köper på exv. Biltema från RK med samma area är tjockleken på isoleringen. Det är i övrigt exakt samma kabel. (Även om det kan finnas variationer i exakt vilka tillsatser man lagt till i PVCn från olika tillverkare).

Så man kan inte stirra sig blind på ledararean som sådan.

Nu är det ju inte många elektriker som springer omkring med RKUB eller dylikt för en vanlig villainstallation, så stalltipset är nog att det är FK ändå, vilket ju enklast ses på antalet ledare (och färg som är en annan bra indikation). Och då är det antagligen bara att koppla om vilket går fort och lätt. Nu tar det ingen större tid att dra om heller, men beroende på hur rör/slang är dragen så är det ändå ett riskmoment. Det kan kärva till sig.

Har rensat lite i tråden.

/moderator

Tog ett foto på den del som jag misstänker gör att apparatdosan bara har 12V. Kan det stämma, o kunniga elektriker?
IMG_6839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som man ser till höger är en ringledningstransformator. Så det stämmer nog som du tror. Ta ett kort på dosans innehåll så kan vi tala om om du behöver byta trådar eller om det bara är till att koppla om.

Det ser ut som en ringledningstrafo på 8V växelström och 1 A strömstyrka. Typisk transformator för ringklocka. Jag har liknande själv fast från Hager. Nu återstår ju frågan gällande kablarnas lämplighet för starkström. Är de underdimensionerade så bör man kunna använda de som dragtråd för att dra igenom nya. Trafon kan man plocka bort och sätta i en dvärgbrytare istället. Allt detta ska ju dock göras av elektriker, men nu har du i alla fall fått svar på din ursprungsfråga :)

Kablaget som är framdraget till apparatdosan är 1,5 mm²

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.