Medlem
· västra götaland
· 45 inlägg
Jag ska montera lite uttag och dimmers i mitt nya uterum. Jag tänkte fälla in dem i den tidigare ytterväggen fast inne i uterummet. Ip44 strömuttag är en självklarhet lika så ip44 dosa för utanpåliggande montage. Men hur är det med ip44 apparatdosor för infällt montage? Jag hittar inga sådana. Vanliga dosor är ju inte helt täta bakåt, även om det aldrig kommer rinna vatten där.
Är det godkänt med en vanlig apparatdosa och sedan ett ip44 uttag eller dimmer med tätningssats?
Är det godkänt med en vanlig apparatdosa och sedan ett ip44 uttag eller dimmer med tätningssats?
Vanliga apparatdosor är helt OK, för det apparaten som ska ha kapslingsklassen det kommer knappast att normalt komma in vatten bakifrån. Dessutom är dom flesta dosor helt täta åt sidorna och bakåt utom i ett rörinlopp.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Finns gummihättor som ska användas annars. Men knappt sett att några kör med de. Är bara grossisterna som har dessa tillval. Lågprisvaruhus har nog inte ens 1% av all elmaterial det finns till de vanligaste serierna.
Klicka här för att svara