8 892 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
apparatdosa för timmerhus
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det är ju en riktigt intressant fråga. I jämförelse med att dra en skruv i botten på en ROT-dosa då? En sådan skruv är ju inte beröringsbar, men takdose-kroken är ju det.yxis skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 074 inlägg
Vanlig apparatdosa får man in i det runda hålet genom att göra dosan rund, tälj bort det som inte behövs.
Är man byxis för en spik i botten så skär man ut botten ur en annan dosa och trycker dit.
Men jag är ju bara praktisk.
Protte
Är man byxis för en spik i botten så skär man ut botten ur en annan dosa och trycker dit.
Men jag är ju bara praktisk.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 023 inlägg
De gamla takdosorna med centrumskruv hade antingen en isolerad mittstolpe, eller så är skruven isolerad.
Skruv som skruv, men denna skruv är dessutom en helt annan sak än en skruvskalle inne i dosan...

Skruv som skruv, men denna skruv är dessutom en helt annan sak än en skruvskalle inne i dosan...

Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 023 inlägg
Nej, den sätter man givetvis tillbaka.
Nu börjar det bli smått.
En skruv i dosan som sitter i trä, är inte beröringsbar från utsidan.
Ökar inte risken för personskada när det gäller elchock.
Brand? Kortslutning så att det blir så varmt att skruven leder ut värme i träet som fattar eld?
Realistiskt.. knappast...då har man även andra fel på anläggningen.
En skruv i dosan som sitter i trä, är inte beröringsbar från utsidan.
Ökar inte risken för personskada när det gäller elchock.
Brand? Kortslutning så att det blir så varmt att skruven leder ut värme i träet som fattar eld?
Realistiskt.. knappast...då har man även andra fel på anläggningen.
Visst är det smått men grundregeln om ytterligare isolering för grundisolerade ledare som tex FK bör man försöka hålla. Men självklart kan man som JOW gör bedöma det i ett enskilt fall som praktiskt ok. Vore alla så noggranna och insiktsfulla behövdes inte så mycket regler.
I normalfallet får vi försöka föregå med gott exempel och följa reglerna även om det blir lite fånigt, både för el och många andra sammanhang.
I normalfallet får vi försöka föregå med gott exempel och följa reglerna även om det blir lite fånigt, både för el och många andra sammanhang.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 023 inlägg
Trä betraktas väl formellt inte som en fullgod isolator, och därmed innebär skruven att man inte uppfyller kraven på dubbel isolering...
Vad gäller isolerande/ledande så utgår jag från att regeln i princip är "ledande till motsatsen bevisats".
Vad gäller isolerande/ledande så utgår jag från att regeln i princip är "ledande till motsatsen bevisats".
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 023 inlägg
Har du svar på mina frågor också?
Har du hittat ett uttryckligt förbud mot skruv i dosor i elinstallationsreglerna? (därmed inte sagt att det är reservationslöst lämpligt...)
Om det t.ex sitter ett jordat uttag i denna dosa, vilken skyddsåtgärd är det som tillämpas för dosan?
Att koppar, järn etc är ledande är jag med på, men är den spänningsförande för det?
SS 436 40 00, 410 säger
... åtkomliga ledande delar inte får anta en farlig spänning, vare sig vid normal drift eller vid ett första fel
Har du hittat ett uttryckligt förbud mot skruv i dosor i elinstallationsreglerna? (därmed inte sagt att det är reservationslöst lämpligt...)
Om det t.ex sitter ett jordat uttag i denna dosa, vilken skyddsåtgärd är det som tillämpas för dosan?
Att koppar, järn etc är ledande är jag med på, men är den spänningsförande för det?
SS 436 40 00, 410 säger
... åtkomliga ledande delar inte får anta en farlig spänning, vare sig vid normal drift eller vid ett första fel
Pudelns kärna är väl precis som jag nyss skrev om träet (timmerväggen) anses som ledande eller isolerande.
Om träet anses vara ledande så är också skruvar/spikar "åtkomliga ledande delar".
En separat fråga är om det finns dosor där man inte bryter mot tillverkarens instruktioner om man skruvar/spikar genom dem? Visst, man kan själv "marknadssätta" dosan och ta över CE-ansvaret, men är det lämpligt för vem som helst att göra detta?
Om träet anses vara ledande så är också skruvar/spikar "åtkomliga ledande delar".
En separat fråga är om det finns dosor där man inte bryter mot tillverkarens instruktioner om man skruvar/spikar genom dem? Visst, man kan själv "marknadssätta" dosan och ta över CE-ansvaret, men är det lämpligt för vem som helst att göra detta?
Borra ur hålet med en irwinborr 30mm ex, borra sedan flera gånger sida vid sida tills du fräst ut hålet tillräkligt. Ett alternativ tiss stämmjärn år 2012 kan vara en multislip typ fein med litet blad! Klorna i sidan på senil(ROT)dosan kommer att låsa dosan riktigt okej även om de inte fastnar bakom en gipsskiva, om det är rundtimmer så måste dosan fällas in tillräckligt långt för att det skall gå att "fälla in" brytaren så att den inte sitter och glipar när det är färdigt, np detta gäller ju även normalt timmer, att man har en rak yta som brytaren skall ligga an emot!